آفتاب

کمیسیون ویژه "برجام" در اختیار منتقدان ظریف/ لیست مشترک فراکسیون ها جواب نداد

کمیسیون ویژه "برجام" در اختیار منتقدان ظریف/ لیست مشترک فراکسیون ها جواب نداد

کمیسیون ویژه بررسی "برجام" پس از کش و قوس های فراوان در مجلس شورای اسلامی اعضای خود را شناخت.

عبدالله احمدي: پس از توافق ايران و گروه 1+5 در هتل كوبورگ وين، هنوز پاي تيم مذاكراه كننده به كشور نرسيده بود كه بحث ورود مجلس به موضوع بررسي متن اين توافق بالا گرفت و هر روز با اظهار نظرهاي مختلف نمايندگان داغ تر مي شد.

مجلسي ها كه چند روز پيش از اعلام اين توافق، طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهاي هسته اي را در به تصويب رسانده بودند، تيم مذاكرات را ملزم كردند كه هر نوع توافق صورت گرفته با 1+5 را به نظر مجلس و شوراي عالي امنيت ملي رسانده و تائيد آن ها را نيز بگيرند.

اگر چه كليات و جزئيات اين طرح پيش از توافق با راي بالاي نمايندگان تصويب شد اما پس از انجام توافق برخي نمايندگان اين سئوال را مطرح كردند كه اصولا آيا مجلس مي تواند اين توافق را كه "برجام" نام گرفته بود را بررسي كند؟

با اين حال با پيشنهاد تعدادي از نمايندگان و با مخالفت برخي ديگر از آن ها قرار شد براي بررسي "برجام" در مجلس كميسيون ويژه تشكيل شود و روزي كه محمد جواد ظريف، وزير خارجه گزارش خود از روند مذاكرات را در بهارستان قرائت مي كرد نمايندگان به تشكيل اين كميسيون راي مثبت دادند و با حمایت خود از تیم مذاکره کننده اعلام کردند که نگاه کلی مجلس همراهی با تيم هسته اي دولت در سال همدلی و همزبانی است.

هر چند كه برخي از نمايندگان نيز تشكيل كميسيون ويژه براي بررسي برجام را ضروري ندانسته و بررسي اين توافق در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي را كافي مي دانستند، اما از آنجايي كه نمايندگان با 136 راي موافق به تشكيل كميسيون ويژه راي داده بودند ديگر راه برگشتي وجود نداشت.

در آن جلسه كه سي تيرماه برگزار شد، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم به عنوان یکی از متقاضیان تشکیل کمیسیون ویژه گفت: ما در بحث موافقتنامه مواردی را داریم که به نظر می‌آید باید مورد توجه قرار گیرد، در همین راستا ما و جمعی از نمایندگان پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه را دادیم.

وی با قرائت اسامی درخواست‌کنندگان تشکیل کمیسیون ویژه گفت افراد با علایق و سلایق سیاسی مختلف این درخواست را امضا کردند. پس از اتمام اظهارات امیرآبادی، لاریجانی رئیس مجلس نيز تاكيد كرد: در آئین نامه داخلي مجلس، پیرامون تشکیل کمیسیون ویژه بحثی به نام مخالف و موافق نداریم و به همین دلیل رای گیری انجام می‌شود وپیرامون اینکه چه کسانی نیز در کمیسیون حضور داشته باشند در جلسات بعدی تصمیم‌گیری خواهد شد.

در همين حال و پس از گذشت يك ماه از راي نمايندگان به تشكيل اين كميسيون، امروز پس از ساعت ها رايزني و جلسات مختلف اعضاي اين كميسيون انتخاب شدند تا گام بعدي اجراي توافق هسته اي ايران و غرب كه بررسي در پارلمان و ارائه گزارش به صحن علني است است، برداشته شود.

نكته اي كه حائز اهميت است آنكه با وجود توافق هر دو فراكسيون اصولگرايان و رهروان ولايت براي ارائه فهرست مشترك 15 نفره، اين تصميم در عمل اتفاق نيفتاد و اكثريت اعضاي كميسيون ويژه را كساني تشكيل مي دهند كه جز منتقدان توافق هسته اي و تيم مذاكره كننده هسته اي بوده اند.

اين در حالي است كه فهرستي كه امروز صبح به عنوان فهرست مشترك هر دو فراكسيون اصلي مجلس منتشر شد عبارت بود از محمدحسن ابوترابی فرد،علاءالدین بروجردی، مهرداد بذرپاش،مسعود پزشکیان،غلامرضا تاجگردون، جواد جهانگیرزاده، منصور حقیقت پور،علیرضا زاکانی،محمد مهدی زاهدی، ابراهیم کارخانه ای، اسماعیل کوثري، محمود نبویان، حسین نجابت،سید حسین نقوی حسینی وعباسعلی منصوری آرانی كه هشت نفر از اين افراد را اعضاي فراكسيون رهروان ولايت يا همفكر با اين فراكسيون تشكيل مي داد اما آنچيزي كه در نهايت در مجلس به تصويب رسيد با حذف جواد جهانگيرزاده و جايگزين شدن وحيد احمدي كه مواضع او با وجود عضويت در فراكسيون رهروان ولايت شبيه به مواضع اعضاي فراكسيون اصولگرايان است.

حال باید منتظر ماند و دید که اين نمایندگان با تشکیل کمیسیون ویژه چه تصمیمی برای توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 دارند؟

27220

کد N926550

وبگردی