آفتاب

نتیجه برنامه 40 میلیون دلاری آمریکا برای آموزش شورشیان سوری

نتیجه برنامه 40 میلیون دلاری آمریکا برای آموزش شورشیان سوری

«ارتش جدید سوریه» شامل نیروهایی است که توسط آمریکا به بهانه مبارزه با داعش آموزش می‌بینند اما اینکه این برنامه آموزشی 41 میلیون دلاری تا چه اندازه موفق بوده سوالی است که دولتمردان و نظامیان آمریکایی به سادگی و با قاطعیت قادر به پاسخگویی آن نیستند. از طرفی به نظر می‌رسد تعداد این نیروها حتی آنقدر نیست که داعشی‌ها آنها را جدی بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، ابواسکندر تنها یکی از 54 شورشی حامی آمریکا است که با هزینه‌ای گزاف آموزش دیده و مجهز به جدیدترین سلاح‌ها شده است؛ هزیه‌ای معادل با 41 میلیون دلار.

او و همکلاسی‌هایش که به عنوان «ارتش جدید سوریه» شناخته می‌شوند نقش کلیدی در اقدامات ائتلاف ضدداعش دارند اما تعداد آنها هنوز آنقدر نیست که داعش را نگران کند.

آمریکا می‌خواهد شبکه مجهز و آموزش دیده‌اش، نیروهای میانه‌رو و فوق منظم را برای مقابله با افراطیون تشکیل دهد و به بخش‌های میانه‌روی جامعه در پیدا کردن جایگاهی در سوریه کمک کند.

در اولین مصاحبه با یکی از اعضای «ارتش جدید سوریه» ابواسکندر از آمریکا خواست تا به آموزش این نیروها سرعت بخشد: حدود 17 هزار سوری به این نیروها پیوسته‌اند اما آموزش آنها به کندی پیش می‌رود. ما نیاز داریم تا سرعت تربیت آنها را بالا ببریم و دوره‌ها را از 45 روز به 30 روز برسانیم. برای مثال تعداد ما در اردوگاه آموزشی اردن 85 نفر بود در حالیکه باید 500 نفر می‌بودیم، 500 نفر در اردن و 500 نفر در ترکیه.

ابواسکندر ادامه می‌دهد: ما نیاز داریم تا زودتر نیروهای آموزش دیده فعال شوند.

«سلاح‌های پیشرفته ریسک بزرگ»

ابواسکندر که از طریق اسکایپ و از داخل سوریه با شبکه سی‌ان‌ان مصاحبه کرده است تصاویری از اعضای گروهش و سلاح‌های پیشرفته‌ای که در اختیار دارند ارائه داده که پیشتر در جایی منتشر نشده بود.

این در حالی است که گفته می‌شود دست کم پنج تن از حرفه‌ای‌های ارتش جدید سوریه اخیرا پس از درگیری‌ها در داخل سوریه به اسارت النصره در آمده‌اند؛ اتفاقی که باعث شده است بسیاری از نتیجه‌بخش نبودن این برنامه انتقاد کنند.

این شورشیان که تعداد دقیق آنها هم مشخص نیست، تنها چند روز پس از ورود به سوریه پس از پایان دوره آموزشی اسیر شدند.

ابواسکندر اما درباره کارآمدی نیروهایش در حال حاضر می‌گوید: واحدهای کوچک‌تر آنها و سایر شورشیان متحد با آنها اکنون در برابر گروه بیش از 300 نفره النصره مقاومت می‌کنند.

این مساله ثابت می‌کند که اکنون 40 نفر از اعضای این گروه با هم مانده‌اند در حالیکه بقیه آنها در داخل سوریه پراکنده شده‌اند. همچنین گفته می‌شود که برخی از اسیران این نیروها توسط النصره آزاد شده‌اند.

اطلاعات خط مقدم

با وجود اسارت برخی هم‌قطارانش، انگیزه ابواسکندر برای مبارزه علیه داعش و برنامه آمریکا تغییری نکرده است.

وی می‌گوید: برنامه آموزشی یک رویا بود. ما از آغاز درگیری‌ها در سوریه خواستار تجهیز «ارتش آزادی‌بخش سوریه» بودیم. ما فرقه‌گرا نیستیم بلکه می‌خواهیم ارتش را برای پایان دادن به قدرت‌های سیاهی چون داعش و متحدانش مجهز و قدرتمند کنیم.

ابواسکندر می‌گوید کار او غالبا تعیین هدف برای حملات هوایی آمریکاست. او توضیح می‌دهد که از طریق GPS آمریکایی‌ها می‌توانند ردگیری‌اش کنند.

او درباره کارش بیشتر می‌گوید: من به خط مقدم جنگ علیه داعش می‌روم و مکان‌هایی برای بمباران تعیین و آنها را اعلام می‌کنم. ما با استفاده از ماهواره ارتباطات خوبی با آمریکایی‌ها داریم. من هر ساعت و در مجموع چهار ساعت در روز با آمریکایی‌ها در تماسم. تمرکز برنامه آمریکا بر مبارزه علیه داعش است و بسیاری از شورشیان صراحتا اعلام کرده‌اند که تاب مبارزه با داعش را ندارند اگر در وهله اول با دولت اسد مبارزه نکنند.

ابواسکندر با اشاره به تداوم اقدام علیه دولت مرکزی سوریه اظهار می‌کند: دومین قانون در پروژه آموزش نیروها این است که ما با هر کسی که با ما می‌جنگد می‌جنگیم. دولت اسد هم با ما می‌جنگند ما مناطقی را از داعش خواهیم گرفت و آن وقت با بشار اسد روبرو خواهیم شد، آیا نباید با نیروهای او بجنگیم؟

وی با اشاره به درخواست مکرر شورشیان برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه می‌گوید: یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه ایجاد کنید و پس از آن ما دیگر به اروپا نمی‌گریزیم بلکه در کشورمان خواهیم ماند. ما نمی‌خواهیم به عنوان قربانی در تلویزیون‌های شما گریه کنیم بلکه می‌خواهیم دولت اسد کنار برود.

با این حال پاتریک ریدر سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا از تایید اینکه ابواسکندر یکی از اعضای ارتش جدید سوریه است، خودداری کرد.

انتهای پیام

کد N926524

وبگردی