آفتاب

المعلم: تاکنون راهکار کاملی برای بحران سوریه ارائه نشده/ از حزب‌الله و ایران دست نمی‌کشیم

المعلم: تاکنون راهکار کاملی برای بحران سوریه ارائه نشده/ از حزب‌الله و ایران دست نمی‌کشیم

وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگویی مطبوعاتی ضمن اعلام اینکه دمشق هرگز از حزب‌الله و ایران دست نخواهد کشید تاکید کرد: تا این لحظه هیچ طرح کاملی برای حل بحران سوریه ارائه نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در مصاحبه با روزنامه الجمهوریه مصر گفت: هیچ طرح کاملی تا این ساعت برای حل بحران سوریه ارائه نشده است و افکار و پیشنهاداتی که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به سوریه پیشنهاد کرد همان افکاری بود که پیشتر توسط طرف روسی مشابهش مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته بود و ظریف متعهد شد که این طرح را کامل کرده و حمایت‌های لازم را برای آن کسب کند.

معلم همچنین عنوان داشت: هر طرحی که برای حل بحران سوریه داده شود باید حاکمیت و تمامیت دولت سوریه بر خاک این کشور را حفظ کرده و به گفت‌وگو میان خود مردم سوریه بدون هیچ پیش شرطی بینجامد و ملت سوریه را به همه پرسی برای هر توافق احتمالی سوق دهد.

معلم در ادامه پیش بینی کرد که مذاکراتی میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و سازمان ملل پس از عبور توافق هسته‌ای از کنگره آمریکا و پارلمان ایران برگزار شود.

وی در خصوص قطعنامه شورای امنیت نیز گفت: استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه به آغاز ماه اکتبر و امضای توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا و پارلمان ایران امید دارد تا این توافق راهکاری برای پرونده سوریه باشد.

معلم در ادامه از تایید یا تکذیب خبر دیدار علی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه با محمد بن سلمان، ولی ولیعهد عربستان ممانعت و تاکید کرد که برخی روی این مساله شرط بندی کردند که سوریه از حزب الله و ایران دست بکشد اما تاکید می‌کنم ما هرگز چنین مساله‌ای را نمی‌پذیریم.

در خصوص سفر اخیرش به عمان نیز معلم گفت که این سفر را بنا به درخواست همتای عمانی خود انجام داده است.

وزیر خارجه سوریه در پایان خاطرنشان کرد: دشمنان سوریه شکست خورده‌اند و برای همین تلاش می‌کنند تا راهی را برای فرار بیابند اما هنوز به مرحله خسارت واقعی نرسیده‌اند لذا جنگ را برای قانع کردن آمریکا و بعد از آن یافتن راهکاری برای نجات خودشان ادامه خواهند داد.

این مسئول سوری همچنین نسبت به توافق هسته‌ای که آغاز مذاکرات ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در ماه آتی میلادی در سازمان ملل یکی از نتایج آن است ابراز امیدواری کرد.

انتهای پیام

کد N926213

وبگردی