آفتاب

آخرین آمار موافقان و مخالفان توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا

آخرین آمار موافقان و مخالفان توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا

یک رسانه غربی با پرداختن به اعلام حمایت دو سناتور دموکرات آمریکایی دیگر از توافق هسته ای ایران به تشریح آخرین وضعیت مئئافقان و مخالفان این توافق پردداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، «جک رید» و «شلدون وایت هاوس» که هر دو سناتورهای ایالت رودآیلند هستند، در بیانیه ای تاکید کردند که اگر مانعی بر سر راه اجرای این توافق قرار داده شود، اشتباهی استراتژیک رخ خواهد داد.

دیروز سه شنبه نیز «مازی هیرونو» سناتور دموکرات ایالت هاوایی این کشور حمایت خود را از برنامه جامع اقدام مشترک رسما اعلام کرد. وی این توافق را بهترین گزینه ممکن برای رسیدن به اهداف مورد نظر کاخ سفید در خصوص برنامه هسته ای ایران دانست.

کنگره آمریکا تا ۱۷ سپتامبر فرصت دارد که توافق هسته‌ای ایران را بررسی و به رأی بگذارد، و پیش‌بینی می‌شود با توجه به آنکه اکثریت مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در دست جمهوریخواهان است، رأی نهایی کنگره به این توافق منفی باشد.با این حال حتی به رغم رأی منفی کنگره به این توافق، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند با تکیه بر اختیارات قانونی خود، مصوبه کنگره را وتو کند، اگر و تنها اگر کمتر از دو سوم نمایندگان کنگره به چنان مصوبه‌ای رأی داده باشند.

به این ترتیب برای جلوگیری از وتوی احتمالی رأی کنگره توسط رئیس‌جمهور، ۶۷ سناتور و ۲۹۰ عضو مجلس نمایندگان باید با توافق هسته‌ای اعلام موافقت کنند، و جمهوریخواهان برای رسیدن به این آرا نیاز به همراهی ۴۴ عضو دموکرات در مجلس نمایندگان و ۱۳ سناتور دموکرات در سنا خواهند داشت.

تازه‌ترین گزارش سی‌ان‌ان حاکی است که تا روز سه‌شنبه مخالفت ۱۱ عضو دموکرات مجلس نمایندگان با توافق هسته‌ای قطعی شده و در مقابل آسوشیتدپرس می‌گوید که ۵۰ عضو دموکرات کنگره هم حمایت خود از توافق را اعلام کرده‌اند.

در سنای آمریکا اما، جمهوریخواهان باید ۱۳ سناتور دموکرات را با خود همراه کنند که در این میان تنها دو سناتور دموکرات تا روز سه‌شنبه در صف مخالفان توافق قرار گرفته‌اند. در عین حال ۱۸ سناتور دموکرات دیگر تا کنون حمایت خود از توافق را رسماً اعلام کرده‌اند و اگر شمار سناتورهای دموکرات حامی توافق به ۳۴ نفر برسد، کنگره نمی‌تواند مانع از وتوی احتمالی توسط رئیس‌جمهور شود.

در عین حال روز دوشنبه سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا، اذعان کرده بود که احتمال موفقیت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در رویارویی با کنگره بر سر توافق هسته‌ای با ایران بالاست.

کد N926195

وبگردی