آفتاب
کلباسی:

شبکه‌های مجازی چاقوی دولبه هستند

شبکه‌های مجازی چاقوی دولبه هستند

قائم مقام پیشین ستاد اقامه نماز گفت: شبکه‌های مجازی همچون چاقوی دولبه هستند که باید برای ترویج فرهنگ دینی و مسائل مهم جامعه از آنها بهره درست ببریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی جدید با سرعت بالاتری سخن‌ها و حرف‌ها را توسعه می‌دهند که در گذشته بسیاری از این ظرفیت‌ها نبوده است.

وی ادامه داد: در این رابطه باید بدانیم که هر ابزاری همانگونه که می‌تواند مفید باشد مضراتی هم دارد، این ابزارها گاهی حقیقت را باطل و باطل را حقیقت جلوه می‌دهد و برخی از افراد از طریق این رسانه‌ها می‌خواهند در مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و حتی دینی سایر کشور‌ها دخالت کنند و بهره خود را ببرند که این امر درستی نیست.

قائم مقام پیشین ستاد اقامه نماز تصریح کرد: این شبکه‌های مجازی همچون یک چاقوی دولبه هستند که باید برای ترویج فرهنگ دینی و مسائل مهم جامعه از آنها بهره درستی ببریم. برخی افراد برای این فضاها نسخه‌ای می‌پیچند که اصلا درست نیست و می‌گویند این فضا‌ها باید تحریم شوند در صورتی که این کار نه امکان‌پذیر است و نه تاثیری دارد و خلاف پیشرفت علم و فناوری است. در گذشته‌ هم در مورد وسایلی مثل ویدئو این برخورها می‌شد که تاثیری نداشت.

کلباسی یادآور شد: راه حل برای بهره درست از این فضا‌ها باید اصولی باشد ما وقتی می‌خواهیم مطلبی در جایی توسعه یابد از اهل فن آن بهره می‌بریم در این فضاها هم باید از افرادی که در برابر فرهنگ و عقاید افراد جامعه احساس مسئولیت دارند و در کل از افراد واجد شرایط بهره ببریم.

وی عنوان کرد: شبکه‌های مجازی به نوعی صحنه مواجهه حق و باطل و فرهنگ و ضد فرهنگ هستند و نباید در این فضا‌ها حق و باطل را رها کنیم چراکه اگر از این مسائل بگذریم بسیار خطرناک می‌شود. ما باید به نحو صحیح و شایسته و حساب شده‌ای در این میدان حضور پیدا کنیم و حقیقت دین خود را مطرح کنیم، چرا که مطرح کردن حقیقت همواره مشتری خاص خود را دارد و افراد فرهیخته در هر کجای جهان که باشند به دنبال حقیقت هستند.

قائم مقام پیشین ستاد اقامه نماز اظهار کرد: ما باید در این فضاها برای افراد مسئولیت‌پذیر بسترسازی و فرهنگ سازی داشته باشیم تا افراد بتوانند به تبلیغ و ترویج دین بپردازند و به نوعی باید افرادی که در این فضاها فعالیت می‌کنند بتوانند از دین و فرهنگ اسلام و ایرانی ما به درستی حمایت و آن را به درستی معرفی کنند. در جامعه هم افراد را تشویق کنیم که در این فضاها از خود و خانواده خود دفاع کنند و آنها بدانند که در این شبکه‌های اجتماعی در برابر دین خود مسئول هستند و نباید از ارزش‌های خود کوتاه بیایند.

کلباسی ادامه داد: اگر ما در این فضاها فعالیت نکنیم زمینه برای حضور سایرین فراهم می‌شود و ما نباید اجازه این کار را بدهیم و راه حل ما باید این باشد که افراد جامعه را در برابر فعالیت‌های نادرست این شبکه‌ها بیمه کنیم در راستای پیشبرد اهداف اسلامی باید از ابزار هنر هم بهره ببریم چرا که این ابزار در این عرصه از زمان بسیار کارآمد است.

انتهای پیام

کد N926098

وبگردی