آفتاب

بیانیه پایانی ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع)

بیانیه پایانی ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع)

بیانیه اختتامیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) توسط سید ابراهیم معصومی قرائت شد.

به گزارش خبرنگار "دین و اندیشه" خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیانیه پایانی ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) که از تاریخ 24ام تا 27ام مردادماه در سالن اجلاس سران و با حضور علمای جهان اسلام برگزار شد، به شرح زیر است:

خداوند بزرگ را بر نعمت برگزاری ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و کنگره بزرگداشت امام سجاد(ع) شاکریم. این اجلاس باشکوه با حضور بیش از 500 میهمان از 130 کشور جهان به مدت 4 روز از تاریخ بیست‌وچهارم تا بیست‌وهفتم مردادماه در تهران همزمان با آغاز دهه کرامت برگزار گردید. این اجلاس باشکوه با ادای احترام به حضرت امام خمینی(ره) آغاز و با تشرف به محضر مقام معظم رهبری و بهره‌مندی از رهنمودهای حکیمانه و تجدید بیعت با معظم‌له ادامه یافت. اکنون در پایان ششمین اجلاس مجمع عمومی، پس از مشورت و تبادل نظر پیرامون مسائل مختلف جهان اسلام با صدور این بیانیه ضمن تاکید بر حمایت از آحاد امت اسلامی و پافشاری بر وحدت مسلمانان و یکپارچگی جهان اسلام، بر نکات زیر در سه محور تاکید می‌نماید:

الف- مسائل مربوط به پیروان اهل بیت(ع)

وحدت بین شیعی باید به عنوان اصلی‌ترین موضوع مورد توجه پیروان اهل بیت(ع) قرار گیرد و نباید اجازه تندروی و شکل‌گیری جریان‌های منحرف منتسب به تشیع در میان شیعیان جایی پیدا کند و با تمام توان از نفوذ دشمن در صفوف پیروان اهل بیت(ع) جلوگیری شود.

مساجد به عنوان اصلی‌ترین سنگر معرفی اسلام و فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) باید جایگاه اصلی و مهم خود را بازیابد و توجه به مساجد به عنوان مهم‌ترین رکن و نهاد دینی و اقامه شکوهمند نماز جمعه و جماعت و احیای قرآن و سنت نبوی و نهج البلاغه و معارف اهل بیت (ع) وجه همت پیروان اهل بیت (ع) قرار گیرد.

نقش بی‌بدیل ولایت فقیه و رهبری، با انقلاب شکوهمند امام خمینی(ره) آغاز و با پایمردی و استقامت مقام معظم رهبری ادامه یافت. به گونه ای که اقتدار و صلابت امروز تشیع مرهون مواضع قاطع معظم له است.

حوزه‌های علمیه این شاخص‌ترین مراکز حفظ اسلام و معارف غنی آن باید در سراسر جهان بیش از پیش تقویت گردد و علما و روحانیون به عنوان مرزبانان اصیل اسلام ناب محمدی(ص) باید مورد تجلیل و تکریم پیروان اهل بیت(ع) قرار گرفته و تبعیت از مرجعیت و روحانیت به عنوان فریضه اصلی غیرقابل انکار مورد توجه و عنایت همگان قرار گیرد.

از ملت بزرگ و شجاع و مسئولین عراق به خاطر تبعیت از مرجع بزرگ شیعه، حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی و دفاع جانانه و فداکاری‌های بی‌نظیر آنان تشکر می نماییم.

دانشگاه و مراکز علمی باید به عنوان کانون تولید علم و تربیت کارکردهای علمی و فرهنگی مورد توجه و اهتمام ویژه قرار گیرند و پیروان اهل بیت(ع) نباید از توجه به این مراکز غفلت ورزند و سعی نمایند هرچه بیشتر از سکولار شدن آن جلوگیری کرده و الگوی اسلامی شدن دانشگاه‌ها را نصب‌العین خود قرار دهند.

توسعه و ترویج فرهنگ عاشورا و مهدویت به عنوان ارکان و ارزش‌های اصلی مکتب اهل بیت (ع) مورد توجه قرار گیرد و اکنون که بحمدالله با سقوط طاغوت عراق مراسم اربعین حسینی در جهان به عنوان رمز اقتدار و عزت شیعی جلوه‌گر شده، همواره باید بر غناء، عمق‌بخشی و تقویت آن تلاش گردد.

صحیفه سجادیه به عنوان زبور آل محمد(ص) باید با تعمق و تامل در مفاهیم والای آن مورد بازخوانی قرار گیرد و اهمیت دعا به عنوان محوری‌ترین راه ارتباط خالق و مخلوق مورد توجه و اهتمام خاصه پیروان اهل بیت (ع) باشد.

اعزام مبلغ و به کارگیری مبلغان مسلط به زبان، فرهنگ و آداب ملل از اهمیت خاصی برخوردار است. ضمن توصیه به بهره‌گیری از این شیوه کارآمد توجه همگان را به استفاده از ابزارهای نوین در فضای مجازی و تاسیس پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و ایجاد شبکه‌های رادیو تلویزیونی و مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ رسانه‌ای غرب معطوف می‌نماید.

خانواده به عنوان محوری‌ترین کانون تربیتی، زن به مثابه پایه‌گذار رشد فکری و معنوی فرزندان که به فرموده امام راحل "مرد از دامن زن به معراج می‌رود" باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و به منظور حفظ و صیانت از حریم خانواده در مقابل تهاجم فرهنگی باید توان مضاعف به کار گرفته شود.

به منظور ارتقای وضعیت فرهنگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پیروان اهل بیت(ع)، شایسته است از تمامی ابزارها و امکانات بهره‌گیری شود و با ایجاد تشکل‌های حقوقی،‌ سیاسی و اجتماعی از حریم و حقوق و کیان پیروان اهل بیت(ع) در جهان و به ویژه در مجامع بین‌المللی دفاع کرد.

ایجاد اشتغال و توانمندسازی مالی و اقتصادی و اصلاح وضع معیشت شیعیان و ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه و مراکز فنی و حرفه‌ای و سعی در رفع محرومیت از خانواده‌های ایتام و فقرای شیعه و تاسیس مراکز خیریه و کمک به محرومین باید موردتوجه توانمندان و ثروتمندان پیرو اهل بیت(ع) قرار گیرد و اقتدا به سیره و روش امیرالمومنین(ع) در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

ب- جهان اسلام

ما دست دوستی به همه مسلمانان و کشورهای اسلامی جهان می‌دهیم و نسبت به هرگونه حرکت فرقه‌ای و جدایی‌طلبانه در کشورهای اسلامی هشدار داده و بر حفظ تمامیت ارضی کشورهای اسلامی تاکید می‌ورزیم.

ج- جامعه جهانی

فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله به جوانان و دانشجویان اروپا به عنوان نقشه راه و مرامنامه جاوید در تعامل پیروان سایر ادیان و دستورالعمل همیشگی برای مقابله با جوسازی‌های استکبار و سلطه رسانه‌های بیگانه و نفی اسلام‌هراسی و بزرگ‌نمایی توان و قدرت استکبار غرب می‌باشد. ما در جهت بسط عقلانیت، منطق، اعتدال و نفی هرگونه خشونت و افراطی‌گری بر همکاری با جامعه جهانی و پیروان سایر ادیان تاکید می‌نماییم.

انتهای پیام

کد N926011

وبگردی