آفتاب

صحبت‌های سرافراز درباره نقش رسانه‌های غربی در تبلیغ داعش

صحبت‌های سرافراز درباره نقش رسانه‌های غربی در تبلیغ داعش

رییس سازمان صداوسیما گفت: رسانه‌های اسلامی در تولید و توزیع پیام انحصار شبکه‌های غربی را بشکنند.

به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، دکتر محمد سرافراز در مراسم اختتامیه هشتمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی که درمرکز همایش‌های بین‌المللی صداو سیما برگزار شد با اشاره به جنگ هایی که تاکنون در منطقه شکل گرفته است گفت: در تحولات منطقه به جنگی نیابتی می‌رسیم که از حمله آمریکا به عراق و افغانستان تا ظهور گروه‌های تکفیری ادامه یافته است.

وی افزود: اتفاقی که از نظر رسانه‌ای رخ داده، کمی با اقدامات نظامی تفاوت دارد و آن اینکه در جنگ‌های اشغال گرانه که هیج کدام به هدف نرسیده‌اند، با رسانه‌های پر قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه بودیم که با ظاهری متفاوت و مانند دو روی یک سکه عمل می‌کردند.

ریس سازمان صداو سیما با بیان اینکه رسانه‌های هر دو طرف در جریان جنگ های پیش آمده باطل بودند گفت: این مساله را در جریان جنگ‌های افغانستان و عراق و رسانه‌هایی که از آمریکا، طالبان یا صدام حمایت می‌کردند، مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: بعد از شکست آمریکا در حمله مستقیم نظامی و نیز ایجاد پایگاه‌های نظامی در منطقه، غرب متوجه ایران شد و دریافت که یکی از عوامل مهم شکستش، جمهوری اسلامی ایران است بنابراین باید ایران را از درون دچار مشکل می کرد.

دکتر سرافراز با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و اتفاقات بعد از آن خاطرنشان کرد: غربی‌ها و آمریکایی‌ها نتیجه انتخابات را با اینکه واضح بود، اعلام کردند که قبول نداریم و تلاش کردند کشور را ناآرام کنند.

رییس رسانه ملی عنوان کرد: در این زمینه هم دشمنان به موفقیت دست نیافتند زیرا نظام دینی استقامت کرد و اجازه نداد دشمنان به اهدافشان برسند و نتیجه، عکس خواسته غربی‌ها شد و در ادامه راه شاهد بیداری اسلامی و تحرکات فراوان در کشورهای منطقه بودیم.

وی با بیان اینکه مردم کشورهای اسلامی علیه استبدادهای دینی قیام کردند و دیکتاتورهایی با سابقه 30 ساله را به زیر کشیدند، گفت: البته در میانه راه، استعمار و استکبار جهانی طراحی جدیدی انجام داد تا بیداری اسلامی به نتیجه نرسد و این بیداری به جنگ‌های قومی و مذهبی تبدیل شود و نقطه آغاز آن از کشور سوریه کلید خورد و امروز در جوامع مختلف مانند عراق و یمن ادامه یافته است.

سرافزار خاطرنشان کرد: این حرکت به تدریج به جنگی نیابتی تبدیل شد، نبردی که گروه‌های افراطی و تکفیری به نمایندگی از قدرت‌های بین‌المللی در آن نقش مهمی داشته و دارند.

وی افزود:حرکت رسانه‌ای ما در امتداد چنین جنگی قرار گرفته است،یعنی اگر در زمان اشغال عراق و افغانستان، رسانه‌های ما به عنوان یک جریان سوم وارد عمل شدند تا باطل بودن دو طرف درگیر را نشان دهند، امروز مرزبندی مشخصی در جبهه جنگ رسانه‌ها قابل مشاهده است.

رییس سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه ماهیت جنگ رسانه‌ای به دلیل اینکه دشمنان به اهداف خود نرسیده‌اند، تغییراتی می‌یابد گفت: رویکردها و ابعاد این جبهه رسانه‌ای نیز دائماً تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله جنگ نوین و نرم رسانه‌ای قرار داریم خاطرنشان کرد: در این مرحله خاستگاه دشمنان، مدیریت ادراک طرف مقابل است؛ یعنی آنها به دنبال از بین بردن انگیزه ما هستند و از راهکارهای مختلفی هم استفاده می‌کنند که یکی از آنها حرکت بخشی از نیروهای خودی در جهت اهداف و نقشه دشمن است.

سرافراز عنوان کرد: الگوسازی رفتاری با استفاده از رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی از دیگر ویژگی های جنگ نوین رسانه ای است و بعد از آن نیز الگوسازی غربی- آمریکایی به جایگزینی الگوهای بومی و ملی در کشورهای منطقه جهانی‌سازی توزیع پیام که اهمیت آن حتی به مراتب بیشتر از تولید پیام است از دیگر ویژگی‌های این جنگ رسانه‌ای به شمار می‌رود.

رییس رسانه ملی با اشاره به نقش شبکه‌های پر قدرت اجتماعی و اینترنتی خاطرنشان کرد: آنها در این جنگ ایجاد جامعه شبکه ای را به منظور تشکیل یک شبکه جهانی مورد توجه قرار داده اند تا از این طریق نیروهای خودی را بی‌انگیزه کنند؛ نکته ای که باید به آن توجه شود، زیرا کاربران اینگونه شبکه‌ها می‌توانند به مُبَلغ دشمنان تبدیل شوند تا جنگ روانی آن ها را ادامه دهند.

وی گفت: دشمنان به دنبال این هستند که در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی به شکل دهی جنبش های اجتماعی برسند.

وی با اشاره به نقش رسانه‌های غربی در تبلیغ داعش گفت: امروز داعش را می بینیم که مخلوق تولیدات رسانه ای غربی به ویژه انگلیسی است زیرا اگر رسانه های بین المللی این غول پوشالی را تبلیغ نمی کردند امروز چیزی به نام داعش شکل نمی گرفت.

سرافراز با اشاره به وظایف رسانه های مسلمان در این شرایط خاطر نشان کرد: پیگیری و تقویت گفتمان مقاومت نخستین وظیفه ما محسوب می شود ،باید گفتمان مقاومت را تبیین و ابعاد آن را از نظر کمی و کیفی روشن کرد تا در مقابل گفتمان سازش و ذلت ، چیزی برای ارائه داشته باشیم .

رئیس رسانه ملی با تاکید بر ضرورت شکست انحصار خبری در تولید و توزیع پیام از سوی رسانه‌های اسلامی افزود: امروز می بینیم تولید پیام در انحصار چند رسانه محدود غربی است در حالی که این انحصار باید شکسته شود و ابعاد کامل تری پیدا کند.

وی ادامه داد: مقابله با اسلام هراسی و ترسیم چهره اخلاقی پیامبر اسلام (ص) و تبلیغ وحدت اسلامی در مقابله با هجمه گسترده ای که به واسطه گروه های تکفیری مانند داعش به وجود آمده، دیگر وظیفه‌ای است که بر عهده رسانه های مسلمان گذاشته شده است.

دکتر سرافراز با بیان اینکه لازم است شبکه های اجتماعیِ جبهه مقاومت را گسترش دهیم، گفت: این شبکه ها می توانند با اتحاد در کنار یکدیگر، جبهه ای رسانه ای را در مقابل استکبار جهانی به وجود آورند؛ضمن اینکه استفاده از ابزار های نوین رسانه ای در ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری و اتکا به دانش روز در استفاده از شبکه های مجازی جزو رسالت های سنگین همه مسلمانان است.

بازدید رییس سازمان صدا و سیما از بازار فیلم اسلامی

رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از بازار فیلم اسلامی که در حاشیه هشتمین اجلاس رادیو و تلویزیون های اسلامی برپا شده است هم بازدید کرد.

دکتر محمد سرافراز پس از سخنرانی در مراسم اختتامیه هشتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی با حضور در بازار فیلم اسلامی با شرکت‌کنندگان در این بازار به گفتگو پرداخت.

وی در این بازدید با نمایندگان و برخی از مدیران شبکه‌های غیرایرانی حاضر در بازار فیلم به گفتگو پرداخت.

در این بازدید نمایندگان موسسات رسانه ای و شبکه رادیویی و تلویزیونی حاضر در بازار فیلم اسلامی نیز توضیحات کوتاهی در مورد فعالیت های خود ارائه کردند.

انتهای پیام

کد N925994

وبگردی