آفتاب
مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا:

شکست توافق هسته ای پیامدهای نا مشخصی دارد

شکست توافق هسته ای پیامدهای نا مشخصی دارد

«زبیگنیو برژینسکی» با متفاوت خواندن «برجام» با دیگر توافقات بین المللی درباره شکست آن هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «زبیگنیو برژینسکی» مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در دوران ریاست جمهوری «جیمی کارتر» در مصاحبه ای با شبکه MSNBC به موضوع روند رو به رشد مخالفت ها با توافق هسته ای دولت اوباما با ایران پرداخت.

وی در این مصاحبه همچنن به بحث پیرامون راه های پرداخت که کاخ سفید می تواند با توسل به آنها حمایت کنگره و مردم  از این توافق را به دست آورد.

برژینسکی درباره شکست توافق هشدار داده و گفت: مردم و افراد آگاه باید هوشیارباشند که شکست توافق هسته‌ای نتایج و عواقبی خواهد داشت که دردسرساز است، عواقب و پیامدها یی که قابل تعریف نیستند. ولی هر فرد آگاهی می داند که عواقب آن ویرانگر خواهد بود و می تواند منجر به یک جنگ منطقه ای شود.

وی در ادامه برجام را متفاوت از دیگر توافق های بین المللی خوانده و گفت: در توافقات بین‌المللی بر اساس مفاد توافق شما مثلا یک کاری را می کنید و دیگری هم یک کار دیگر را و موضوع به پیش می‌رود اما این توافق «برجام»یک فرایند است.

وی در ادامه تکرار کرد که این توافق یک «فرایند» است و گفت: این توافق می‌تواند موجب تغییر مثبت در روابط پیچیده آمریکا و ایران شود. تحول و سیر تکاملی داخلی روابط آمریکا و ایران زمان بر است و این احتمال وجود دارد که در صورت موفقیت این توافق، ایران تبدیل به یک عضو خوب در جامعه بین‌المللی شود.

وی گفت، این یک توافق بین ما و ایران نیست بلکه شامل روسیه، چین و همچنین اروپا می‌شود و این توافق می تواند نوع روابط با آنها را هم تحت تاثیر قرار دهد، اما این تصمیمی است که آمریکا باید بگیرد و دیگران منافع خودشان را دارند.

کد N925992

وبگردی