آفتاب
در دیدار با آزادگان مجلس عنوان شد؛

لاریجانی: در رفتار آمریکایی‌ها تنبه دیده نمی‌شود

لاریجانی: در رفتار آمریکایی‌ها تنبه دیده نمی‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نمونه‌هایی از توطئه‌های تاریخی آمریکا علیه ملت ایران، گفت: امیدواریم آنها متنبه شده باشند، اما در رفتار آمریکایی‌ها تنبه را نمی‌بینیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی بعدازظهر امروز در مراسم تجلیل از نمایندگان و کارکنان آزاده مجلس که به مناسبت سالروز ورود آزادگان به میهن در تالار مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه هر کدام از شما آزادگان نمادی از مقاومت ملت در شرایط سخت هستید، اظهار داشت: این یک سرمایه ملی برای کشور است که در شرایط سخت، جوانان ما اسارت را به یک فرصت برای ملت تبدیل کردند و از درون اسارت، یک پایداری را به خصم و دنیا نشان دادند و این باعث شد که در آینده کشور، شرایط برای ایران سرافرازانه رقم بخورد.

وی افزود: امروز در مسائل منطقه‌ای که این بیداری در کشورهای مسلمان ایجاد شد، به طور طبیعی نشان می‌دهد که آنها ایستادگی ملت ایران را با شرایط لرزانی که برخی کشورها برای حیات سیاسی خود ایجاد کردند و در شرایط مختلف به کشورهایی متمسک شده‌اند که دوستدار ملت‌های منطقه نیستند، مقایسه می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرار داشتن در آستانه سالگرد کودتای ۲۸ مرداد، گفت: مردم ایران بعد از مشروطه برای مردم‌سالاری تمرین می‌کردند اما دیدیم که آمریکایی‌ها چطور با این دولت مردمی، ستیز و آن را سرنگون کردند و دوباره یک دیکتاتوری بدخیم را در کشور حاکم کردند.

لاریجانی با بیان اینکه این فضای گذشته و رفتار آمریکایی‌ها نسبت به ملت ایران هیچ وقت فراموش نمی‌شود، عنوان کرد: ایستادگی ملت ایران در برابر آمریکایی‌ها به خاطر زخم‌های عمیقی بوده است که از آنها تجربه کرده‌ایم و این زخم‌ها بعد از انقلاب نیز ادامه داشته است که نمونه آن جنگ بود.

وی تصریح کرد: امروز اسناد و مدارک بسیار متقنی وجود دارد که آمریکایی‌ها و غربی‌ها چطور صدام را تشویق و حمایت کردند که به ایران حمله کند و امیدواریم که متنبه شده باشند، اما در رفتار آمریکایی‌ها تنبه را نمی‌بینیم.

۸ سال در جنگ بودیم، ۱۲ سال هم در مساله هسته‌ای با ما مشاجره کرده‌اند

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بعد از جنگ نیز حوادث دیگری رقم خورد که آمریکایی‌ها در آنها هم موفق نبودند و خصمانه عمل کردند، گفت: یکی از این مسائل موضوع هسته‌ای است؛ ملت ایران در مساله هسته‌ای هیچ تخلفی از مقررات بین‌المللی نداشته، اما ۱۲ سال است که این ماجرا ادامه دارد؛ ما هشت سال در جنگ بودیم و ۱۲ سال هم در مساله هسته‌ای این مشاجرات را با ایران ایجاد کرده‌اند.

لاریجانی به مصاف جدید ملت ایران با مشکلات اشاره کرد و گفت: این مصاف در سطح منطقه است و این آتش منطقه نیز به طور طبیعی افروخته نشده است؛ پشت‌بند آن سرویس‌های غربی و نقش آمریکایی‌ها در اشغال عراق و افغانستان و حوادث تروریستی منطقه دیده می‌شود، البته نمی‌خواهم بگویم فقط آنها نقش دارند، چرا که برخی کشورهای منطقه هم در این رابطه نقش داشته‌اند.

تلاش آمریکایی‌ها برای اختلاف بین فِرَق اسلامی

وی در همین رابطه اظهار داشت: نکته مهمی که وجود دارد این است که شرایط ایران در حال حاضر بسیار حساس است و دور و اطراف ما توطئه‌هایی در حال شکل‌گیری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب دیروز به نیکی فرمودند که آمریکایی‌ها قصد نفوذ، دور زدن و شیطنت را دارند، حرف درستی است؛ آنها از هر روشی ناجوانمردانه استفاده می‌کنند که مهمترین آن، اختلاف بین فِرَق اسلامی است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: البته یکی دو کشور منطقه نیز ماموریت جدیدی برای ایجاد آشفتگی در منطقه دارند که هم به ضرر کیان اسلام است و هم به ضرر خودشان خواهد شد، اما هر جا در عراق، سوریه و یمن ملاحظه می‌کنیم، نقش این یک یا دو کشور در ایجاد بلوا زیاد است.

حل مشکلات مردم به قیام نیاز دارد

وی تاکید کرد: به همین دلیل است که شرایط امروز ما خیلی حساس است و باید از تجربه گذشته و ایستادگی ملی که در کشور وجود دارد، استفاده شود و با وفاق ملی مسائل را حل کنیم و شرایط کشور را برای مردم سهل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به ویژه اینکه مسائل اقتصادی نیز برای کشور مهم است و باید تلاش شود مجلس و دولت مسائل را به طریقی حل کنند و به رفع مشکلات مردم کمک کنند. این مساله نیز به قیام نیاز دارد و باید از برخی چیزها گذشت.

لاریجانی تصریح کرد: اختلاف در جوامع پیشرفته و ساختارهای دموکراتیک طبیعی است، اما مهم این است که افراد بصیر بتوانند بین اصلی و فرعی بودن مسائل، تفکیک قائل شوند و دستاوردها را حراج نکنند و از نتایج این دستاوردها برای حرکت رو به جلو استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: دشمن از اینکه مشاجرات ما با بیرون به مشاجره درونی تبدیل شود، استقبال می‌کند که در اینجا باید با فراست و هوشیاری عمل کنیم.

 

 

 

کد N925805

وبگردی