آفتاب
سه ماه مانده به انتخابات پارلمانی میانمار؛

«سوچی» حمایت خود را از رهبر برکنار شده حزب حاکم اعلام کرد

«سوچی» حمایت خود را از رهبر برکنار شده حزب حاکم اعلام کرد

رهبر اپوزیسیون میانمار با یکی از قدرتمندترین چهره های مخالف خود که مورد خشم رئیس جمهور قرار گرفته، اعلام همبستگی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، «آنگ سان سوچی» رهبر اپوزیسیون میانمار امروز سه شنبه اعلام کرد که با «شوئه مان» رهبر سابق حزب حاکم «اتحاد برای همبستگی و توسعه» متحد خواهد شد. این در حالیست که تنها سه ماه تا انتخابات پارلمانی میانمار زمان باقی مانده و امروز قرار است آخرین نشست اعضای پارلمان پیش از انتخابات ۸ ام نوامبر برگزار شود.

پنجشنبه هفته گذشته، شوئه مان در پی شایعاتی مبنی بر رقابت و اختلاف نظر با «تین سین» رئیس جمهور، از سمت رهبری حزب برکنار شد. گفته می شود که مان شخصیتی میانه رو دارد حال آنکه سیان تمایلات محافظه کارانه تری را دنبال می کند.

ناگفته نماند که مان از آنجایی که حزب اتحاد برای همبستگی و توسعه بیشترین کرسی های پارلمانی را در اختیار دارد سمت ریاست پارلمان را نیز بر عهده دارد. وی امروز در آخرین نشست پارلمانی لایحه ای را در دست بررسی دارد که به موجب آن مخالفت تنها ۱ درصد از اعضای حوزه انتخابی به حذف اعضای پارلمان منجر خواهد شد- قانونی که شامل حال مان نیز شده و به اعلام جرم علیه وی منجر خواهد شد.

حزب سوچی با نام «اتحادیه ملی برای دموکراسی» بخت اول پیروزی در انتخابات ماه نوامبر به حساب می آید اما خود وی به دلیل گنجاندن بندی در قانون اساسی میانمار نمی تواند عهده دار مقام ریاست جمهوری شود. طبق ماده ۵۹ قانون اساسی این کشور، شخصی که همسرش تبعه میانمار نباشد و فرزندانش هم تابعیت این کشور را نداشته باشند، نمی‌تواند از سوی پارلمان به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود حال آنکه همسر فوت شده سوچی تبعه انگلیس بوده و دو پسرش نیز تابعیت این کشور را دارند.

از هم اکنون زمزمه هایی درباره تعویق یک ماهه انتخابات پارلمانی میانمار به گوش می رسد. اما سوچی با درون حزبی خواندن اختلافاتی که به تغییر چیدمان مهره های اصلی حزب اتحاد برای همبستگی و توسعه منجر شد، هشدار داد که در برابر لغو و یا تاخیر انتخابات ساکت نخواهد نشست.

کد N925790

وبگردی