آفتاب

اتحادیه عرب حملات داعش در لیبی را محکوم کرد/لیبی لغو تحریم تسلیحاتی این کشور را خواستار شد

اتحادیه عرب حملات داعش در لیبی را محکوم کرد/لیبی لغو تحریم تسلیحاتی این کشور را خواستار شد

دبیرکل اتحادیه عرب با بیان اینکه قویا درخواست لیبی جهت کمک برای مقابله با داعش را تایید می‌کند، اعلام کرد که حمایت‌های ارائه شده به دولت لیبی کافی نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی محیط، شورای اتحادیه عرب نشست فوق‌العاده خود را امروز (سه شنبه) در سطح نمایندگان دائم به ریاست اردن و با حضور نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب و محمد دایری، وزیر خارجه لیبی جهت بررسی راه‌های مقابله با داعش در شهر سرت لیبی و مناطق دیگر برگزار کرد.

در این نشست که بنا به درخواست لیبی برگزار شده بود تمامی تحولات اوضاع در این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر خارجه لیبی کمی قبل از دبیرکل اتحادیه عرب را در جریان خواسته‌های دولت موقت لیبی جهت کمک به آن برای مقابله با داعش قرار داد.

در همین حال نبیل العربی در جریان نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب از ارائه حمایت هرچه سریعتر به لیبی و تحقق خواسته آن برای دفاع عربی مشترک در قبال مساله لیبی سخن گفته و تاکید کرد که تروریست آفت زمانه است و مسئولیت ریشه کن کردن آن برعهده تمامی کشورها قرار دارد.

وی خواهان اتخاذ تمامی تدابیر قانونی و سیاسی و فکری جهت اجرای مصوبه وزارتی سال گذشته جهت مبارزه با تروریسم شد.

وی افزود: درخواست لیبی با مصوبه‌های نشست سران اتحادیه عرب در مارس گذشته که جهت فراهم کردن حمایت مالی کامل از لیبی صادر شد، همخوانی دارد.

وی افزود: متاسفانه حمایتی که لیبی از سوی کشورهای عربی دریافت کرده است کافی نیست.

در همین حال محمد دایری اعلام کرد که نشست هفته آتی در قاهره برای فعال کردن نیروی مشترک عربی است که هدف از آن کمک به لیبی جهت مقابله با داعش است.

در این نشست که محمد الدایری، وزیر خارجه لیبی نیز در جمع سران اتحادیه با اشاره به اینکه تروریسم در لیبی با فعالیت گروه تروریستی انصار الشریعه آغاز شد و سازمان ملل نیز پیش از این انصار الشریعه را یک گروه تروریستی معرفی کرد، گفت: تروریسم به نظامیان و غیر نظامیان لیبی آسیب زده است.

الدایری در نشست امروز اتحادیه عرب با تاکید بر اینکه نمی‌خواهد اطلاعات محرمانه نظامی را برای عموم فاش سازد، اظهار داشت: توان نیروی هوایی ارتش لیبی بسیار محدود و تنها منحصر در دو جنگنده یکی در بن غازی و دیگری در درنه است.

وزیر خارجه لیبی در ادامه تاکید کرد زمانی که گروه تروریستی داعش در سرت ظاهر شد، شکاف در لیبی نیز به وجود آمد.

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا این وضعیت می‌تواند در لیبی ادامه یابد و ما دو، سه و یا چهار ماه منتظر باشیم تا با طرح تشکیل دولت وفاق ملی توافق شود و تا آن زمان کشتارهای داعش را نظاره کنیم، از کشورهای عضو اتحادیه خواست طرح پیشین سران اتحادیه در خصوص بحران لیبی اجرا شود.

این مقام لیبیایی با تاکید بر اینکه دولت مشروعیت کنونی لیبی مانعی بر سر راه طرح وفاق ملی نیست بلکه این دولت بر ادامه تلاش‌ها برای تحقق این هدف تاکید دارد گفت: نباید وفاق ملی مانعی بر سر راه ارتش و تجهیز آن به سلاح برای دفاع از شهرهای سرت، درنه و بن غازی باشد.

وی افزود: نمی‌توان زیاد منتظر ماند تا خطر تروریست‌های داعش و گروه‌های همپیمان با آن وخیم‌تر شود.

تروریسم با داعش در سرت آغاز نشده است چرا که لیبی از آغاز سال 2012 از تروریسم رنج می‌برد.

انتهای پیام

کد N925719

وبگردی