آفتاب

برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران امور بین‌الملل نهادها و سازمان‌های مرتبط با آفریقا

برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران امور بین‌الملل نهادها و سازمان‌های مرتبط با آفریقا

اولین نشست هم‌اندیشی مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه با مسئولین و مدیران کل بین‌الملل وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان های دولتی فعال در حوزه آفریقا برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، این نشست با هدف ترسیم نگاهی نو ، اتخاذ رویکردهای نوین و بدیع کاربردی برای عبور از سیاست‌های سنتی گذشته همکاری با قاره آفریقا، به ویژه در فضای مثبت و مطلوب ایجاد شده ، پس از توافق هسته‌ای ، در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این نشست ملاعبداللهی مدیر کل آفریقای وزارت امور خارجه در ابتدا به ترسیم شرایط و فضای جدید در حوزه روابط و سیاست خارجی بعد از توافق هسته ای و آثار و پیامدهای مثبت آن و همچنین چالش ها و موانع پیش رو در حوزه همکاری با کشورهای آفریقا اشاره و بر ضرورت بهره برداری سریع و به موقع از موقعیت استثنائی کنونی و فرصت های به وجود آمده جدید تأکید نمود.

وی همچنین ضمن شرح آسیب شناسانه شرایط همکاری ها و مناسبات جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته با کشورهای آفریقائی ، به مشکلات و موانع جدی کنونی همکاری در این حوزه از جمله عدم شناخت واقعی و روزآمد و تصور غیر منطبق با واقعیت های موجود در مورد آفریقا و ضرورت اجماع ملی بویژه در سطوح دستگاه های دولتی در رابطه با ظرفیت های همکاری نزدیک با این کشورها اشاره کرد.

ملاعبداللهی با تبیین رویکرد وزارت امور خارجه برای توسعه همکاری ها با آفریقا در شرایط جدید و در فضای بوجود آمده بعد از تفاهم هسته ای ، از مدیران و نمایندگان نهادها و وزارتخانه های دخیل در حوزه آفریقا خواست برای تدوین سند استراتژی کاربردی در مورد شیوه همکاری با آفریقا متناسب با شرایط جدید ، طرح های اجرائی و برنامه های عملی دستگاه های ذیربط خود را به همراه آسیب شناسی مناسبات گذشته ارائه دهند .

در ادامه نشست ، نمایندگان وزارتخانه ها و نهادهای شرکت کننده در این جلسه به تشریح فعالیت های خود در حوزه آفریقا ، کمبودها و مشکلات موجود پرداخته و پیشنهادات و طرح های خود را در زمینه های مختلف فعالیت سازمان های ذیربط خود جهت بهبود شرایط همکاری و رفع مشکلات جاری دراین حوزه ارائه دادند.

در پایان جلسه مقرر شد نشست‌های مشابه جهت به روز نمودن و کارآمد سازی طرحها ، ارزیابی و پیشبرد مناسبات و آسیب شناسی مشکلات و موانع، به صورت دوره‌ای برگزار شود.

در این نشست مدیران کل و نمایندگان وزارتخانه های جهاد کشاورزی ، صنعت معدن و تجارت ، علوم ، نفت ، بهداشت ، سازمان توسعه تجارت ، بانک توسعه صادرات ، اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران ، نیروی انتظامی ، سازمان صدا و سیماف کمیته امداد حضرت امام (ره) ، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، جمعیت هلال احمر ، صندوق ضمانت صادرات ، بانک مرکزی و رئیس شورای همکاری ایران و آفریقا حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N925540

وبگردی