آفتاب
چیت‌چیان در پاسخ به سوال نماینده اصفهان:

اختصاص حقابه کشاورزان به بخش صنعت مصوبه شورای عالی آب است

اختصاص حقابه کشاورزان به بخش صنعت مصوبه شورای عالی آب است

وزیر نیرو درباره علت اختصاص حقابه کشاورزان اصفهانی به بخش صنعت و شرب گفت: این موضوع مصوبه شورای عالی آب است و این شورا نیز تاکید کرده است که باید به کشاورزان خسارت پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در جلسه علنی امروز مجلس به سوال منطقه‌ای حسن کامران، نماینده مردم اصفهان درباره علت عدم دفاع وزارت نیرو از حقوق حقابه‌داران اصفهانی به ویژه کشاورزان شرق اصفهان و عدم پرداخت خسارت به آنها، پاسخ داد.

چیت‌چیان در سخنان خود در صحن علنی خانه ملت، با بیان اینکه مشکلات زاینده‌رود در حوزه خشکسالی تاریخی است، اظهار داشت: در ۵۹ سال اخیر، ۲۶ سال ترسالی، ۸ سال وضعیت نرمال و ۲۵ سال خشکسالی در حوزه آبریز زاینده‌رود وجود داشته است.

وی افزود: بر این اساس، این جزء طبیعت زاینده‌رود است و نمی توان کاری کرد که مشکل خشکسالی به طور کامل برطرف شود.

وزیر نیرو ادامه داد: بررسی روند کلی ۲۰ ساله آب ورودی به زاینده رود نشان می دهد که میزان آب ورودی به مرور زمان کم شده و این در حالی است که جمعیت کشاورز و نیز صنایع افزایش یافته است.

چیت‌چیان با اشاره به ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تصریح کرد: بر اساس این ماده قانونی، پیش بینی اعتبارات برای حوادث غیرمتقربه از جمله خشکسالی بر عهده وزارت کشور است؛ همچنین بر اساس ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، دولت اعتبارات جبران خسارت را در بودجه سالانه پیش‌بینی می کند و بر این اساس صحبتی از وظیفه وزارت نیرو نشده است.

وی گفت: با توجه به این ۲ ماده قانونی در سال های ۹۳ و ۹۴ دولت در دو نوبت و با پیشنهاد وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت نیرو مبالغ ۶۰ و ۴۸ میلیارد تومان برای پرداخت خسارت کشاورزان منطقه در نظر گرفته و اقدام شده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی آب، با توجه به اینکه بخشی از آب کشاورزان برای مصارف شرب در شهر اصفهان اختصاص یافته، با پیشنهاد وزارت نیرو ۳۵.۸ میلیارد مترمکعب خسارت به کشاورزان پرداخت شده است.

چیت‌چیان ادامه داد: همچنین برای جبران آن بخش از آب کشاورزی که به صنایع اختصاص یافته است، وزارت نیرو مبلغ را اعلام کرد و میزان آب مصرفی توسط صنایع را نیز مشخص کرد و قرار بود صندوقی توسط استاندار اصفهان برای پرداخت خسارت به کشاورزان تشکیل شود؛ بنابراین نه پرداخت خسارت و نه دریافت و نه توزیع آن برعهده وزارت نیرو نبوده و این وزارتخانه فراتر از وظیفه قانونی خود و در تعامل با دستگاه های دیگر اقدام کرده است.

کامران: چه کسی آب را به صنایع اصفهان فروخته است؟ / مراجع استفاده از حقابه کشاورزان را حرام دانسته‌اند

 در ادامه جلسه علنی، حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در پاسخ به توضیحات وزیر نیرو و در تشریح سوال خود اظهار کرد: سوال من از وزیر محترم این است که چه کسی به فولاد مبارکه و ذوب‌آهن و دیگر صنایع آب فروخته است!؟ حقابه کشاورزان اصفهانی ۱۱۳۸ میلیون متر مکعب است؛ اگر آب هست چرا همه سواحل زاینده‌رود خشک شده است؟

نماینده مردم اصفهان گفت: حقابه، حق‌الناس است و مراجع تقلید نیز حرام دانسته اند که در جای دیگر پرداخت شود؛ شورای عالی آب نیز برداشت های غیرمجاز را از حقابه کشاورزان ممنوع اعلام کرده است.

وی ادامه داد: در پاسخی هم که شما به دفتر مقام معظم رهبری در ۲۴ آذر ماه داده اید، گفتید این خسارت را پرداخت می کنید؛ درخواست ما اجرای قانون یعنی توزیع عادلانه آب است یعنی آب کشاورزی مردم را کسی نمی تواند بفروشد.

چیت‌چیان: اختصاص حقابه کشاورزان به بخش صنعت، مصوبه شورای عالی آب است/ پرداخت خسارت به کشاورزان توسط دولت

در ادامه جلسه علنی، وزیر نیرو در بخش دوم پاسخ های خود به سوال نماینده مردم اصفهان، خطاب به کامران اظهار داشت: اگر خشکسالی شد و آب در رودخانه نبود، وزارت نیرو با چه مبنایی باید خسارت بپردازد، این مساله ارتباطی به وزارت نیرو ندارد.

چیت‌چیان گفت: آنچه شورای عالی آب تصویب کرده است که از حق ‌کشاورزان برداشته شود و به بخش صنعت یا آبِ شرب اختصاص یابد، یک مبنای منطقی دارد.

وی در توضیح این مساله عنوان کرد: در اصفهان ده ها صنایع و کارخانه مانند ذوب آهن، فولاد مبارکه و تاسیسات اتمی هست و آیا می توان با ندادن آب به این صنایع، آنها را با مشکل مواجه کرد و ده ها هزار نفر را نیز بیکار کرد؟ شورای عالی آب مصوب کرده است که اختصاص آب به بخش صنعت و شرب نسبت به بخش کشاورزی اولویت دارد.

وزیر نیرو تاکید کرد: الان همان شورای عالی آب تصویب کرده است که اگر حق کشاورز سلب شد، صنایع و دولت به کشاورزان خسارت پرداخت کنند؛ مسئولیت تشکیل صندوق جبران خسارت نیز بر عهده استاندار اصفهان است و وزارت نیرو نیز مسئولیت تعیین و اعلام قیمت آب به بخش صنعت در شرایط خشکسالی را برعهده دارد که این وظیفه را انجام داده است.

پخش فیلمی از مشکلات کشاورزان اصفهانی و ضرب و جرح آنها در پی مشکلات آب

در ادامه، نماینده مردم اصفهان در بخش پایانی سخنان خود ابتدا فیلمی از ضرب و جرح کشاورزان اصفهانی در پی پیگیری مشکلات آنها و نیز اظهارات و گلایه های آنها پخش کرد که محمدرضا باهنر، نایب رئیس دوم مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، خطاب به حسن کامران گفت: برخی همکاران گفته اند که این فیلم برای ۴ یا ۵ سال قبل است و حادثه رخ داده برای کشاورزان نیز برای زمان انفجار خط انتقال آب به یزد بوده است که به برخورد نیروی انتظامی منجر شده است؛ در این رابطه توضیح بدهید.

کامران در پاسخ به این نکته با بیان اینکه مساله خط انتقال لوله آب به یزد بحث جداگانه ای دارد، اظهار داشت: در این رابطه دادگاه نیز حرف آنها را تایید کرده و برای آنها دیه تعیین کرده است و اینها همه حاشیه است.

وی خطاب به وزیر نیرو گفت: شورای عالی آب گفته است جلوی توسعه کشت را بگیرید، چرا نگرفته‌اید؟

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه مردمان این منطقه اهل خمس و زکات هستند و همیشه در خدمت انقلاب بوده اند، عنوان کرد: از آقای محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه که اهل این منطقه است بپرسید که این مردم چطور آدم هایی هستند و چگونه به انقلاب خدمت کرده اند؛ حضرت آیت الله مظاهری از مراجع تقلید اعلام کرده اند که انتقال حقابه کشاورزان به دیگر بخش ها حرام است؛ چرا جلوی این کار را نمی گیرید؟

بر اساس این گزارش، در نهایت با اعلام قانع نشدن نماینده مردم اصفهان از پاسخ های وزیر نیرو، سوال و پاسخ به رأی گذاشته شد که نمایندگان با ۱۴۷ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در مجلس از پاسخ های چیت‌چیان قانع شدند.

کد N925423

وبگردی