آفتاب

پ.ک.ک تضمین آمریکا برای آتش‌بس با ترکیه را خواستار شد

پ.ک.ک تضمین آمریکا برای آتش‌بس با ترکیه را خواستار شد

یکی از اعضای شورای رهبری حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) اعلام کرد، حزبش با تضمین آمریکا آتش‌بس با دولت ترکیه را می‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تلگراف، رهبران پ.ک.ک اعلام کرده‌اند، با وجود اینکه از سوی واشنگتن به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شوند، مذاکرات غیرمستقیمی با آمریکا داشته‌اند و طی آن از طرف آمریکایی خواسته‌اند در جنگ آنها با ترکیه میانجی‌گری کند.

جمیل بایک یکی از اعضای شورای رهبری پ.ک.ک در مصاحبه‌ای با روزنامه تلگراف از مذاکره‌کنندگان در این گفت‌وگوها نام نبرد اما در ادامه اظهاراتش گفت، این گروه در مساله درگیری‌های اخیرش با آنکارا هرگونه پیشنهاد درباره آتش‌بس یک طرفه را رد می‌کند.

با این حال بایک به عنوان یکی از اعضای موسس پ.ک.ک خاطرنشان کرد، گروهش با تضمین آمریکا آتش‌بس را می‌پذیرد.

وی در این باره گفت: قطعا‍ً پیغام‌ها، دیدارها و نامه‌هایی بوده است. اکنون من دوباره درخواستم را تکرار می‌کنم و از آمریکا می‌خواهم در این شرایط واسطه بین ما و ترکیه شود و اگر آنها به ما تضمین دهند ما می‌توانیم آتش‌بس را بپذیریم.

بایک تاکید کرد: اگر تضمینی وجود نداشته باشد ما نمی‌توانیم گام‌های یک جانبه برداریم.

درگیری‌ها بین پ.ک.ک و دولت آنکارا بر سر خودمختاری کردها که به 30 سال پیش برمی‌گردد، روند مبارزه ائتلاف ضدداعش را دشوارتر کرده است.

ترکیه یکی از اعضای ناتو است و همین تا حدودی توضیح می‌دهد که چرا هم آمریکا و هم کشوری اروپایی پ.ک.ک را گروهی تروریستی نامیده‌اند. اما از آن طرف پ.ک.ک نیز در کنار ائتلاف ضدداعش با این گروه مبارزه می‌کند.

نیروهای کرد هم در عراق به ویژه در شمال و هم در سوریه کمک‌های مهمی به ائتلاف ضدداعش می‌کنند تا جایی که بسیاری آنها را نیروی زمینی ائتلاف می‌دانند.

بایک در ادامه مصاحبه‌اش مجدداً تاکید کرد، در حال حاضر آمریکا برای میانجی‌گری و جلوگیری از گسترش خشونت در شرایط خوبی است.

وی سپس با اشاره به پیروزی‌های حزبش در مقابل داعش ادامه داد، پیشروی‌های پ.ک.ک در مقابل داعش می‌تواند نگاه جهان را به این گروه تغییر دهد تا به جای اینکه از آن به عنوان یک گروه مارکسیست تروریست یاد شود حال به عنوان بزرگترین امید در مبارزه با داعش از آن یاد شود.

پ.ک.ک براساس مانیفستی مارکسیسم مآب آغاز به فعالیت کرد اما اکنون ادعا می‌کند که حامی دموکراسی چند حزبی است.

آنکارا بلافاصله پس از اعلام توافق با آمریکا برای استفاده از پایگاه اینجرلیک در مبارزه با داعش بمباران مواضع پ.ک.ک در عراق و ترکیه را آغاز کرد. دولت این کشور همچنین حملات هوایی خود علیه داعش را آغاز و اعلام کرد به زودی «منطقه امن» در شمال سوریه ایجاد خواهد شد.

بایک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را به مهندسی تعلیق مذاکرات صلح دو ساله و آتش‌بس بین دولت و پ.ک.ک متهم کرد.

وی در این باره اظهار کرد، اردوغان با استفاده از کانال‌هایی عمداً پ.ک.ک را تحریک به واکنش نشان دادن کرد. اردوغان بحران فعلی در ترکیه و همزمان با آن بحران خاورمیانه را عمیق‌تر می‌کند.

این رهبر حزب کارگران کردستان همچنین به شرایط جدید گروهش برای مذاکرات با دولت ترکیه اشاره کرد.

وی تاکید کرد: علاوه بر توقف کمپین هوایی، ترکیه باید بر سر دسترسی به عبدالله اوجالان، مهم‌ترین رهبر این حزب توافق کند. اوجالان از سال 1999 در حبس به سر می‌برد.

بایک درباره این شروط افزود: ترکیه باید عملیات پلیس را که طی آن صدها کرد در هفته‌های گذشته بازداشت شده‌اند، متوقف کند و به نهادهای مستقل اجازه نظارت بر مذاکرات و اجرای آتش‌بس را بدهد.

این سیاستمدار کرد سپس خاطرنشان کرد: اگر آمریکا به حمایت از سیاست‌های ترکیه ادامه دهد احتمال از دست دادن کردها برای آن وجود دارد. اگر آمریکا نیروهای کرد را از دست بدهد، شکست داعش بسیار سخت خواهد بود.

انتهای پیام

کد N925275

وبگردی