آفتاب

استونی اولین مقصد خارجی رئیس‌جمهور جدید لهستان

استونی اولین مقصد خارجی رئیس‌جمهور جدید لهستان

رئیس‌جمهور جدید لهستان اولین سفر خارجی خود را به مقصد استونی آغاز و پس از آن به برلین، لندن و نیویورک سفر می‌کند؛ جایی که قرار است در آن با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتخاب یکی از کشورهای حوزه دریای بالتیک به عنوان اولین مقصد نشان می‌دهد که "آندری دودا"، رئیس‌جمهور محافظه‌کار لهستان قصد دارد تا اتحاد و همکاری خود را با سایر کشورهای شرق و مرکز اروپا افزایش دهد.

اما جای خالی پاریس و بروکسل در لیست اولین سفرهای بین‌المللی رئیس‌جمهور لهستان خالی است. این و پایتخت همواره یکی از مهمترین مقاصد رهبران استانی بوده‌اند.

گفت‌وگو درباره زمان سفر به این کشورها هنوز در جریان است اما نبودن اسامی آنها در لیست سفر رئیس‌جمهور جدید نشان‌دهنده برنامه دودا برای تغییر مسیر خود نسبت به اتحادیه اروپاست. دودا ششم اوت در حالی قدرت را به دست گرفت که اعلام کرده بود لهستان در سیاست‌های اتحادیه اروپا غرق شده است.

"کریستف شزرسکی"، مشاور سیاست خارجه دودا درباره سفر وی اعلام کرد، رئیس‌جمهور جدید لهستان روز یکشنبه همزمان با سالگرد همکاری نازی‌ها و روس‌ها برای تجاوز به لهستان و جنگ جهانی دوم به استونی سفر خواهد کرد. دودا قرار است طی روزهای 28 اوت تا 15 سپتامبر به برلین سفر کند.

حزب محافظه‌کار "قانون و عدالت" که از دودا حمایت می‌کند بارها نسبت به مقاصد آلمان در قبال لهستان ابراز نگرانی کرده است و دودا حالا برای قدرتمندتر کردن صدای وروشو به دنبال تنظیم روابط با برلین است.

شزرسکی در این باره گفت: آلمان به عنوان همسایه ما شریک استراتژیک لهستان خواهد ماند و ما خواستار روابطی خوب با برلین هستیم.

دودا در جریان سفرش قصد دارد تا منافع اقتصادی و امنیتی لهستان را پیگیری کند. در ماه نوامبر قرار است دودا در بخارست درباره توقعات و انتظارات امنیتی منطقه از نشست سال آینده ناتو را مطرح کند. همچنین گفته می‌شود دودا به دنبال بهبود روابط نزدیک‌تر اقتصادی با چین است.

وی همچنین قرار است در جریان سفر خود به نیویورک طی روزهای 26 تا 29 سپتامبر با بارک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و سایر سران کشورهای غیراروپایی دیدار کند.

انتهای پیام

کد N925240

وبگردی