آفتاب

انتقاد یینگلاک شیناواترا از پیش‌نویس قانون اساسی جدید تایلند

انتقاد یینگلاک شیناواترا از پیش‌نویس قانون اساسی جدید تایلند

نخست‌وزیر برکنار شده تایلند نگرانی خود را بابت پیش‌نویس قانون اساسی تنظیم شده توسط نظامیان این کشور ابراز داشت و آن را غیردموکراتیک خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، شورای اصلاح ملی دولت خونتای تایلند قرار است سپتامبر 2015 درباره پذیرش یا رد این پیش‌نویس رای دهد و اگر این پیش نویس رد شود، به معنای فعالیت بیشتر دولت و تاخیر در برگزاری انتخابات است که قرار است اواخر 2016 برگزار شود.

پیش نویس مذکور روز شنبه و با وجود انتشار بخش‌هایی از آن به شورای مذکور ابلاغ می‌شود.

در همین حال یینگلاک شیناواترا، نخست وزیر برکنار شده تایلند این پیش‌نویس را زیر سوال برد و در صفحه فیس بوک خود نوشت: این پیش نویس از بسیاری جنبه‌ها نگران کننده است. یک قانون اساسی دموکراتیک باید به مردم نزدیک باشد و به مردم کشور اهمیت دهد.

منتقدان می‌گویند این پیش نویس جدید با هدف جلوگیری از یک بازگشت تاکسین شیناواترا نخست‌وزیر سابق این کشور به عرصه سیاست مطرح شده است.

دولت یینگلاک سال گذشته میلادی در پی کودتا سرنگون شد و منتقدان دولت خونتای تایلند نیز می‌گویند که این پیش نویس باعث قدرتمند شدن بیشتر ارتش می‌شود.

در این پیش نویس به پیشنهادی برای تشکیل کمیته ملی برای ایجاد اصلاحات و استراتژیک سازش تحت سلطه ارتش اشاره شد که به نیروهای امنیتی اجازه می‌دهد تا در هر بحران دخالت کنند.

انتهای پیام

کد N925191

وبگردی