آفتاب

منندز موضع رسمی خود را درباره توافقنامه هسته‌ای ایران اعلام می‌کند

منندز موضع رسمی خود را درباره توافقنامه هسته‌ای ایران اعلام می‌کند

واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری رویترز درگزارشی از واشنگتن به قلم ریچارد کووآن نوشت:

رابرت منندز، سناتور آمریکایی که احتمال زیادی می رود با توافقنامه هسته ای پیشنهادی با ایران مخالفت کند، قرار است سه شنبه (امروز) به طور رسمی موضع خود را درباره این توافقنامه اعلام کند.
قرار است کنگره آمریکا ماه سپتامبر درباره این توافقنامه هسته ای بین المللی رای گیری کند. هدف از این توافقنامه همانطور که توسط باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و دیگر قدرت های جهان پیشنهاد شده است، مهار برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه این کشور است.
اوباما برای جلوگیری از رد توافقنامه توسط مخالفان جمهوریخواه کنگره، باید حمایت اعضای دموکرات را جلب کند، اما راه درازی برای کار پیش رو دارد و باید تلاش زیادی کند.
منندز از حامیان قانونی است که زمینه را برای بررسی توافقنامه هسته ای ایران در کنگره فراهم کرد. وی اظهارنظرهای شدیداللحنی نیز درباره توافقنامه هسته ای ایران کرده و این اظهارات باعث شده است بسیاری بر این باور باشند که وی در نهایت با این توافقنامه مخالفت خواهد کرد. با وجود این، مشاوران منندز هیچ اشاره ای به تصمیم نهایی احتمالی وی نکرده اند.
اوایل این ماه چاک شومر، دموکرات شماره 3 سنا مخالفت خود را با توافقنامه هسته ای اعلام کرد. این اعلام مخالفت به منزله ضربه ای به تلاش های اوباما بود. تاکنون دست کم 18 دموکرات از توافقنامه هسته ای ایران اعلام حمایت کرده اند. اما این تعداد بسیار کمتر از 34 رای لازم برای جلوگیری از باطل شدن وتوی احتمالی هر گونه قانون مبنی بر رد توافقنامه در کنگره، توسط اوباماست.
یکی از مشاوران دموکرات سنا روز دوشنبه گفت در حال حاضر 20 تن از اعضای دموکرات سنا از توافقنامه هسته ای ایران حمایت می کنند. هری رید، رهبر اقلیت دموکرات سنا نیز قرار است موضع خود را در قبال توافقنامه هسته ای ایران اوایل ماه سپتامبر اعلام کند.
ماه ژانویه که سنا تحت کنترل اکثریت جمهوریخواه تشکیل نشست داد، منندز مجبور بود از ریاست کمیته روابط خارجی سنا کنار رود. این در حالی بود که ماه آوریل به اتهام فساد مالی علیه وی اعلام جرم شد و وی از سمتش به عنوان بلندپایه ترین مقام دموکرات در این کمیته کناره گیری کرد.
منندز همه اتهامات علیه خود را رد کرده و برای تبرئه کردن خود از این اتهامات کیفری تلاش می کند. ماهها پیش از پایان مذاکرات هسته ای ایران، منندز در گفتگو با کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل(ایپک) - که به شدت برای جلوگیری از تصویب و اجرای توافقنامه هسته ای ایران تلاش می کند- بر روابط نزدیک خود با اسرائیل تاکید کرد و در عین حال مقاصد ایران را زیر سؤال برد.
وی گفت: «می توانید مطمئن باشید که ملاها (سران ایران) زمانی که تصمیم به نقض این توافقنامه بگیرند، با ما در واشنگتن تماس نخواهند گرفت. احتمال می رود آنها مخفیانه و به تدریج در طول زمان توافقنامه را نقض کنند، و با خود فکر کنند که ما آنها را زیر نظر نداریم.»
منندز قرار است موضع رسمی خود را درباره توافقنامه هسته ای ایران امروز در سخنرانی در دانشگاه ستون هالSeton Hall در ایالت نیوجرسی اعلام کند.

52261

کد N925016

وبگردی