آفتاب

رئیس جمهور سودان جنوبی حاضر به امضای معاهده صلح نشد

رئیس جمهور سودان جنوبی حاضر به امضای معاهده صلح نشد

رئیس جمهور سودان جنوبی حاضر به اضای معاهده صلح پیشنهادی توسط رهبران منطقه‌ای نشد و اعلام کرد که به زمان بیشتری نیاز دارد.

رئیس جمهور سودان جنوبی حاضر به اضای معاهده صلح پیشنهادی توسط رهبران منطقه‌ای نشد و اعلام کرد که به زمان بیشتری نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، میانجی گر بلوک شرق آفریقا که رهبری مذاکرات صلح در سودان جنوبی را برعهده دارد گفت که سالواکر، رئیس جمهور سودان جنوبی گفته به دو هفته زمان برای امضای معاهده صلحی که مورد پذیرش شورشیان سودانی قرار گرفته نیاز دارد.

وی گفت: طی 15 روز آینده دولت بار دیگر برای نهایی کردن توافق صلح به آدیس آبابا می‌آید با این حال هنوز دولت سودان جنوبی اظهار نظری در این باره نکرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا با ابراز تاسف عمیق از عدم امضای معاهده صلح از طرفین خواست ظرف 15 روز آینده حتما این معاهده را امضا کنند و در غیر این صورت با فشارهای جدی از سوی آمریکا مواجه خواهند شد.

طرف‌های درگیر در سودان جنوبی عصر دوشنبه با هدف تلاش برای رسیدن به توافق درباره پایان جنگ داخلی مذاکرات صلح را از سر گرفتند. این مذاکرات ساعاتی قبل از پایان مهلت مشخص شده برای اعمال تحریم علیه طرف‌های درگیر بار دیگر از سر گرفته شد.

سالواکر روز یکشنبه با ریک مچار، رهبر شورشیان این کشور و نیز رهبران کشورهای شرق آفریقا در اتیوپی دیدار کرده بود. این دیدار با فشارهای دیپلماتیک و جهت امضای توافق صلح تا پیش از پایان مهلت مشخص شده برای اعمال تحریم علیه اخلالگران در مذاکرات صلح صورت گرفت.

وی پس از ورود به اتیوپی اعلام کرده بود که به اجبار به مذاکرات پیوسته و هشدار داد رسیدن به صلح دائمی تا زمانی که همه گروه‌های مخالف به مذاکرات نپیوندند ممکن نیست.

رئیس‌جمهور سودان جنوبی گفت: امکان ندارد توافقنامه صلحی را امضا کرد که همه به آن پایبند نباشند. ما امروز توافقنامه‌ای را امضا می‌کنیم و فردا جنگ از سر گرفته می‌شود و باید پرسید این توافقنامه چه فایده‌ای دارد؟

این در حالی است که رئیس‌جمهور کنیا اعلام کرد که مذاکرات در مسیر درست خود برای رسیدن به صلح است.

در پی جنگ داخلی در سودان جنوبی که از 20 ماه قبل آغاز شده، هزاران تن کشته شده‌اند.

انتهای پیام

کد N924973

وبگردی