آفتاب
همزمان با نشست اتحادیه عرب؛

تاکید آمریکا و اروپا بر تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی/ ایتالیا: لیبی سومالی دیگری می‌شود

تاکید آمریکا و اروپا بر تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی/ ایتالیا: لیبی سومالی دیگری می‌شود

همزمان با نشست امروز سه شنبه) اتحادیه عرب درباره لیبی، جمعی از مقامات کشورهای جهان با ابراز نگرانی نسبت به اوضاع این کشور، بر لزوم مبارزه با تروریسم و تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: به عقیده آمریکا بهترین راهکار برای لیبی تشکیل دولت وحدت ملی برای مبارزه با تروریسم است.

وی افزود: ما مثل قبل نسبت به اوضاع لیبی نگرانیم و ایمان داریم که بهترین راه برای شکست تروریسم در لیبی و ایجاد محیطی امن برای مردم این کشور مشارکت برای تشکیل دولت وحدت ملی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که کشورش از تلاش‌های سازمان ملل برای حل بحران لیبی حمایت می‌کند.

در همین راستا پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا با هشدار نسبت به مذاکرات صلح لیبی تنها چند هفته برای رسیدن به نتایج نهایی زمان دارد، نسبت به تبدیل شدن لیبی به سومالی دیگر هشدار داد.

وی در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های این کشور گفت: اگر تا چند هفته دیگر مذاکرات لیبی به نتیجه نرسد ما در برابر یک سومالی دیگر قرار خواهیم گرفت. زمان بسیار محدود و حساس است به ویژه اینکه داعش در شهر سرت حضور دارد و این مساله بیش از هر زمان دیگری خطرناک است.

وزیر خارجه ایتالیا در ادامه تاکید کرد اگر مذاکرات صلح لیبی به نتیجه نرسد باید لیبی را در جدول کاری ائتلاف ضدداعش قرار دهیم. گرچه این مساله باعث ثبات در لیبی نمی‌شود اما حداقل تروریسم را مهار می‌کند.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با بیان اینکه داعش تهدیدی برای همه لیبیایی‌هاست، اعلام کرد: من از همه طرف‌های سیاسی و نظامی در لیبی می‌خواهم که مسوولانه عمل کرده و برای رسیدن به توافقی سیاسی و تشکیل دولت وحدت ملی وارد عمل شوند. این چیزی است که به مردم لیبی اجازه می‌دهد برای رویارویی با تهدید روزافزون داعش به شکل متحد عمل کرده و صلح و امنیت را برقرار کنند.

وی در ادامه اعلام کرد که اتحادیه اروپا آماده حمایت از دولت وحدت ملی لیبی به محض تشکیل آن است تا مردم لیبی بتوانند به سرعت به سمت صلح و ثبات پیش بروند.

اظهارات و نگرانی‌های مقامات آمریکا و اروپا درباره لیبی همزمان با نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب درباره بحران لیبی است که امروز در مقر این اتحادیه برگزار می‌شود.

این نشست به درخواست لیبی و جهت بررسی راه‌های حل بحران در این کشور به ویژه پس از اشغال شهر سرت و حملات اخیر داعش به ساکنان این شهر برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N924919

وبگردی