آفتاب

ادامه اختلافات بر سر ریاست اقلیم کردستان عراق

ادامه اختلافات بر سر ریاست اقلیم کردستان عراق

"مجلس شورای قضایی" اقلیم کردستان عراق دوره ریاست مسعود بارزانی بر این اقلیم را با داشتن تمامی اختیارات تا زمان برگزاری انتخابات تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نارمان طالب، سخنگوی شورای قضایی تاکید کرد: تمدید ریاست مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با هدف ممانعت از ورود این اقلیم به خلأ قانونی به دلیل عدم رسیدن طرف‌های سیاسی به توافق در خصوص مساله قانون ریاست اقلیم کردستان صورت گرفته است.

وی افزود: کمیته عالی انتخابات اعلام کرده که در شرایط کنونی امکان برگزاری انتخابات ریاست اقلیم وجود ندارد و نامزد جایگزینی نیز برای بارزانی وجود ندارد.

دوره تمدید شده ریاست مسعود بارزانی 19 اوت جاری به پایان می‌رسد و طرف‌های سیاسی تاکنون نتوانسته‌اند به توافقی در خصوص اصلاح قانون ریاست اقلیم کردستان برسند.

بارزانی از سال 2005 با توافق با دیگر احزاب و از طریق انتخابات در داخل پارلمان اقلیم کردستان ریاست این اقلیم را برعهده گرفت. دوره دوم ریاست وی در سال 2009 با دستیابی به 69 درصد آراء تمدید شد. و بر اساس قانون اساسی اقلیم باید از قدرت کنار می‌رفت اما در سال 2013 در پی اختلافات میان احزاب کرد وی برای دو سال دیگر در این سمت ابقا شد و اکنون نیز حزب بازانی که بیشترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد با این استدلال که اقلیم در شرایط بحران و جنگ قرار دارد خواهان تمدید ریاست وی تا دو سال دیگر است.

در همین راستا یوسف محمد، رئیس پارلمان کردستان عراق تاکید کرد: تصمیمی که شورای قضایی اتخاذ کرده برای پارلمان الزام آور نیست و هیچ گونه مشروعیت قانونی ندارد.

وی که یکی از رهبران برجسته حزب التغییر(دومین حزب پارلمان) در اقلیم کردستان است گفت: شورای قضایی بخشی از وزارت دادگستری و قوه مجریه است که نمی‌تواند تصمیم خود را به قوه مقننه تحمیل کند.

وی افزود: تمدید دوره ریاست اقلیم کردستان عراق را نمی‌توان از طریق نیرنگ‌های قانونی انجام داد. ما هیچ گونه راهکاری را برای مساله ریاست اقلیم کردستان خارج از چهارچوب قانونی تصویب نمی‌کنیم.

یوسف محمد تاکید کرد: امیدواریم که گروه‌های سیاسی پیش از برگزاری جلسه روز چهارشنبه به راهکار مناسبی برای حل مساله ریاست اقلیم کردستان برسند. برخی در اقلیم کردستان عراق تلاش می‌کنند تا اختیارات و قدرت پارلمان را جهت حفظ منافع شخصی خود کاهش دهند.

پیشتر منابعی در اقلیم کردستان عراق اعلام کرده بودند که احزاب کرد توافق کرده‌اند تا فردا (چهارشنبه) در خصوص ایجاد راهکاری برای حل مساله ریاست اقلیم کردستان عراق به شکل نهایی به بحث و گفت‌وگو بنشینند. دوره ریاست بارزانی بیستم ماه جاری میلادی(پنجشنبه) به پایان می‌رسد.

انتهای پیام
کد N924889

وبگردی