آفتاب
در پی تلف شدن ساردین ماهیان در پارسیان؛

بیماری ویروسی علت مرگ ماهی‌های ساردین نیست/گرمای هواتاثیرگذار است

بیماری ویروسی علت مرگ ماهی‌های ساردین نیست/گرمای هواتاثیرگذار است

پارسیان - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان دامپزشکی هرمزگان احتمال مرگ ماهیان در اثر بیماری های ویروسی را ضعیف اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله جاسمی معاون فرماندار پارسیان دوشنبه شب در کمیته بررسی علل تلف شدن ساردین ماهیان در شهرستان پارسیان گفت: اداراتی که متولی سلامت محیط و دام هستند نمونه‌گیری‌هایی تخصصی خود را انجام داده‌اند.

وی اضافه کرد: هر کدام از ادارات متناسب با حوزه فعالیت خود نمونه خاصی از آزمایش‌ها را انجام می‌دهند که شامل نمونه‌گیری از آب دریا و آبزیان تلف شده می‌شود و امیدواریم تا چند روز آینده نتیجه آزمایشات به مردم اطلاع رسانی شود.

معاون فرماندار پارسیان بیان کرد: از روز جمعه تا کنون مورد جدیدی از تلف شدن ساردین‌ها مشاهده نشده و می‌توان این اطمینان را به مردم داد که وضعیت آبزیان در پارسیان تحت کنترل قرار دارد و مصرف آبزیان جای نگرانی ندارد.

در این جلسه دکتر حمید خامه‌چی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان دامپزشکی هرمزگان گفت: ما این باور را داریم که در برخی خبرگزاری‌ها در خصوص تعداد ماهی‌های تلف شده اغراق شده است و نباید از کلمه میلیون‌ها استفاده می‌شد.

وی یکی از احتمالات قوی تلف شدن ماهی‌های ساردین را گرمای شدید هوا دانست و گفت: نمونه‌گیری از آبزیان تلف شده همزمان به سه استان فارس، تهران و هرمزگان ارسال شده است که تا اعلام نتیجه آزمایشات نمی‌توان به قطعیت در خصوص علت مرگ ساردین‌ها اظهار نظر کرد.

دکتر خامه‌چی اضافه کرد: در دیدار میدانی که از ساحل و دریای پارسیان داشتیم رنگ دریا طبیعی به نظر می‌رسید و ساردین‌ماهی‌هایی که در حال حرکت در دریا مشاهده شدند نشان از سلامت وضعیت این گونه از آبزیان دارد، لذا این دلایل احتمال وجود بیماری‌های ویروسی را به شدت کاهش می‌دهد اما اعلام می‌کنیم همانگونه که گفته شد در حال حاضر نمی‌توان با قاطعیت چیزی را عنوان کرد.

نمایندگان شیلات و محیط زیست هم در خصوص ارسال نمونه‌های ماهی‌های تلف شده و آب دریا به آزمایشگاه‌های خود اظهار نظر کردند که نظر قطعی را منوط به اعلام نتایج آزمایش‌ها دانستند.

خبرگزاری‌ها بر اساس مشاهدات عینی و در گفتگو با جمعی از صیادن منطقه تلف شدن ساردین‌ها را میلیون‌ها قطعه اعلام کرده بودند که نماینده دامپزشکی آن را رد کرد اما باید این موضوع را در نظر گرفت که مشاهدات عینی نماینده دامپزشکی با تأخیری دو روزه و بر اساس بقایای لاشه ساردین‌ها اظهار شده است.

کد N924881

وبگردی