آفتاب
رهبر جمهوریخواهان سنا اعتراف کرد:

شانس اوباما برای موفقیت در توافق هسته‌ای ایران زیاد است

شانس اوباما برای موفقیت در توافق هسته‌ای ایران زیاد است

رهبر اکثریت ها در سنای آمریکا با اشاره به بررسی توافق هسته ای ایران در کنگره و مخالفت برخی قانونگذاران با این توافق اعتراف کرد که با این وجود شانس کاخ سفید برای تصویب برجام در کپیتال هیل زیاد است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، سناتور جمهوریخواه «میچ مک‌کانل» اعتراف کرد که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، در رویارویی با کنگره بر سر توافق هسته‌ای با ایران بخت زیادی برای موفقیت دارد.

این وضعیت در حالی است که لابی های صهیونیستی از جمله آیپک هزینه و تلاش زیادی را برای به شکست کشاندن برجام انجام می دهند.

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، تا ۱۷ سپتامبر فرصت دارند که توافق هسته‌ای با ایران را بررسی و آن را به رأی بگذارند، و انتظار می‌رود از آنجا که جمهوریخواهان در هر دو مجلس اکثریت را در دست دارند، رأی کنگره آمریکا به توافق هسته‌ای منفی باشد.

در عین حال باراک اوباما تأکید کرده که در صورت رأی منفی کنگره به توافق هسته‌ای ایران، از حق وتو استفاده خواهد کرد؛ اختیار قانونی رئیس‌جمهور برای رد تصمیمات کنگره، در صورتی که کمتر از دو سوم کنگره به آن تصمیمات رأی داده باشند وجود دارد.

با این حال سناتور مک‌کانل، روز دوشنبه این احتمال را که اوباما بتواند از اختیار خود برای وتوی تصمیم کنگره در مورد توافق هسته‌ای ایران استفاده کند، زیاد دانسته است.

وی در عین حال به خبرنگاران گفته است که اطمینان دارد، تنها دموکرات‌ها از توافق هسته‌ای حمایت خواهند کرد.

رهبر جناح اکثریت سنا، همچنین توافق هسته‌ای ایران را توافقی ناکارآمد خواند که ایران را «در آستانه قابلیت هسته‌ای» قرار می‌دهد.

در هفته‌های گذشته، باراک اوباما بارها از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرده و در مورد «پیامدهای زیان‌بار» رد این توافق توسط کنگره آمریکا و خطراتی که بدون این توافق جهان را تهدید خواهد کرد، هشدار داده است.​

در حال حاضر بسیاری از نمایندگان جمهوریخواه کنگره و تعدادی از نمایندگان برجسته حزب دموکرات از جمله سناتور چاک شومر و الیوت انگل، عضو مجلس نمایندگان از ایالت نیویورک گفته‌اند که به توافق هسته‌ای با ایران رأی مخالف خواهند داد.

کد N924865

وبگردی