آفتاب

نامه ۳۴۰ خاخام آمریکایی به کنگره در حمایت از توافق هسته ای

نامه ۳۴۰ خاخام آمریکایی به کنگره در حمایت از توافق هسته ای

بیش از ۳۰۰ خاخام آمریکایی در نامه ای به نمایندگان کنگره این کشور ضمن حمایت از توافق هسته ای با ایران از آنها خواسته اند تا این توافق را تایید کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این نامه که به امضای ۳۴۰ خاخام آمریکایی رسیده، آمده است: اعضای سنا و مجلس نمایندگان را تشویق می کنیم که توافق اتمی با ایران را تایید کنند.

در این نامه اضافه شده که این خاخام ها به همراه تعداد زیادی از رهبران جامعه یهودی آمریکا به طور کامل از توافق هسته ای تاریخی با ایران حمایت می کنیم. خبرگزاری فرانسه امضای این نامه را نشانه ای از اختلاف در جامعه یهودیان آمریکایی درباره توافق هسته ای با ایران ارزیابی کرده است.

ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در روز ۲۳ تیرماه در وین اتریش به توافقی تاریخی برای حل و فصل نهایی موضوع هسته ای ایران دست یافتند ولی نمایندگان کنگره با ارائه طرحی قانونی خواستار تایید این توافق هستند.

دو هفته قبل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از گروه های یهودی در آمریکا خواسته بود تا با توافق هسته ای با ایران که به گفته وی اشتباهی تاریخی است، مخالفت کنند.

در حالی که چاک شومر سناتور سرشناس یهودی ایالت نیویورک و از چهره های شاخص حزب دموکرات اعلام کرده است که به توافق هسته ای با ایران رای منفی خواهد داد اما از ۳۴۰ خاخام یهودی که این نامه را امضا کرده اند، ۴۹ نفر آنها از اهالی نیویورک هستند.

گفتنی است طی هفته های اخیر لابی کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) اقدامات گسترده ای را برای تحت فشار گذاشتن نمایندگان کنکره آمریکا با هدف مخالفت آنها با طرح قانونی توافق هسته ای با ایران انجام داده است.

کد N924739

وبگردی