آفتاب

لاوروف اوکراین را متهم به تدارک حمله علیه جدایی‌طلبان کرد

لاوروف اوکراین را متهم به تدارک حمله علیه جدایی‌طلبان کرد

وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) اوکراین را متهم کرد به اینکه در تدارک برای یک حمله جدید علیه جدایی‌طلبان در شرق این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در روزهای اخیر درگیری‌ها در اطراف شهرهای ماریوپل و هورلیوکا افزایش یافته و آتش بس در این کشور را که در ماه فوریه میان نیروهای دولت اوکراین و جدایی طلبان در مینسک امضا شد کمرنگ کرده است

سرگئی لاوروف، ‌وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانسی خبری در شهر مسکو کی‌یف را به زیر پا گذاشتن شرایط این آتش بس متهم کرد و گفت: تحولات روزهای اخیر که شدیدا یادآور تدارک اوکراین برای اقدامات نظامی بیشتر است ما را نگران کرده است.

لاوروف تاکید کرد: این شرایط مشابه شرایط ماه اوت سال گذشته هنگامی که سربازان اوکراینی فرمان حمله دریافت کردند، است. این شرایط مشابه شرایط ژانویه سال جاری است. ما نباید به دنبال امتحان کردن شانس خود و تجربه کردن باشیم. ما باید آنچه را که در شهر مینسک مورد توافق قرار گرفت اجرا کنیم.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که براساس شرایط توافق صلح ماه فوریه در مینسک، طرفین درگیر سلاح‌های سنگین خود شامل تانک و توپخانه را از جبهه نبرد خارج کردند اما از آن زمان تاکنون همچنان درگیری‌های پراکنده در اوکراین تلفاتی را برجای گذاشته است.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان اخیرا در مصاحبه‌ای گفت، وضعیت اوکراین در حال انفجار است و از هر دو طرف خواست تا به منظور تشدید خشونت‌ها با یکدیگر مذاکره کنند.

این در حالی است که در جدیدترین دور از خشونتها در شرق اوکراین، دست کم هفت غیر نظامی و دو سرباز اوکراینی کشته شدند.

خبرگزاری دونتسک، متعلق به شورشیان شرق اوکراین اعلام کرد، پنج تن در گلوله باران شبانه در این منطقه کشته شدند و مقام‌های اوکراین نیز از مرگ دو غیرنظامی در مناطق تحت کنترل خود خبر دادند. همچنین شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین نیز گزارش داد که دو سرباز اوکراینی در این درگیری های شبانه کشته و شش تن نیز زخمی شدند.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهور روسیه در اقدامی که مطمئنا خشم مقام‌های کی‌یف را که در تدارک برای روز استقلال این کشور در 24 اوت هستند در پی خواهد داشت، به منطقه یالتا در شبه جزیره کریمه سفر کرد تا بنا به گفته وبسایت کرملین بر طرح های توسعه گردشگری در این منطقه نظارت داشته باشد.

انتهای پیام

کد N924573

وبگردی