آفتاب
بیزینس اینسایدر:

محدودیت بازگشت تحریم‌ها به دلیل سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در ایران

محدودیت بازگشت تحریم‌ها به دلیل سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در ایران

پایگاه خبری بیزینس اینسایدر در گزارشی با اشاره به اقدام سوییس برای لغو تحریم‌های ایران نوشت: سرمایه‌گذاری فوری اروپایی‌ها در ایران، بازگرداندن تحریم‌ها علیه این کشور را غیرممکن می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری بیزینس اینسایدر، بسیاری از کشورهای اروپایی با وجود این که کنگره آمریکا هنوز رای خود را درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اعلام نکرده است در حال فراهم کردن زمینه کاری برای فرصت‌های اقتصادی فراوان در ایران هستند.

اما این ترس وجود دارد که این سرمایه‌گذاری سریع اروپایی‌ها می‌تواند اجرای سازوکار بازگشت فوری تحریم‌ها را در صورت پایبند نبودن ایران به تعهداتش محدود و غیرممکن کند. این سازوکار نقطه اتکای حامیان توافق هسته‌ای است. باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا اخیرا در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید تاکید کرد که اگر ایران از تعهداتش سرپیچی کند تحریم‌های قبلی علیه ایران به سرعت بازخواهد گشت.

اما به عنوان مثال، سوییس به تازگی تصمیم گرفته است به طور رسمی تمام تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند. تحریم‌هایی که از زمان حصول توافق اولیه ژنو و در جریان پروسه طولانی مدت مذاکرات هسته‌ای به حالت تعلیق درآمده بود و تجارت فلزات گران‌بها را ممنوع و خرید و فروش نفت و محصولات نفتی را محدود می‌کرد.

سوییس ضمن اعلام این خبر در بیانیه‌ای تاکید کرد: شورای فدرال (دولت) امیدوار است اقدامات امروز به عنوان نشانه‌ای از حمایت آن از اجرای توافق هسته‌ای و منافعش در عمیق‌تر کردن روابط با ایران تلقی شود.

علاوه بر سوییس، ایتالیا نیز قراردادهای اقتصادی سطح بالای متعددی را با ایران بسته است که خود به تنهایی می‌تواند بازگرداندن تحریم‌های ایران را سخت کند.

انتهای پیام

کد N924539

وبگردی