آفتاب

درخواست 500 چهره برجسته جهان از رئیس جمهور مکزیک برای حمایت از خبرنگاران

درخواست 500 چهره برجسته جهان از رئیس جمهور مکزیک برای حمایت از خبرنگاران

گروهی از نویسندگان، هنرمندان و روشنفکران برجسته جهان با نوشتن نامه سرگشاده‌ای از رئیس جمهوری مکزیک خواستند تا به سابقه وحشتناک این کشور در زمینه عدم محافظت از جان خبرنگارانی که درباره خشونت‌های مربوط به مواد مخدر و دیگر فعالیت‌های مجرمانه گزارش تهیه می‌کنند، پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس گزارش گروه خبرنگاران بدون مرز از سال 2000 تاکنون در مکزیک 88 خبرنگار به قتل رسیده‌ و بالغ بر 20 تن دیگر نیز ناپدید شده‌اند.

نزدیک به 500 چهره برجسته شناخته شده در جهان شامل نویسندگانی نظیر پول اوستر آمریکایی و مارگارت اتوود کانادایی نامه سرگشاده‌ای را به انریکه انانیتو، رئیس جمهوری مکزیک نوشته تا خشونت‌ها علیه خبرنگاران در این کشور را محکوم کند.

آنها در این نامه تصریح کردند: ما می‌خواهیم خشم خود را نسبت به حملات مرگبار علیه خبرنگاران در کشور شما اعلام کنیم.

در ادامه این نامه تاکید شد: سوء قصد به جان یک خبرنگار حمله به حق یک جامعه برای برخورداری از اطلاع رسانی است. این در حالی است که در جدیدترین مورد مربوط به خشونت‌ها علیه خبرنگاران در مکزیک روبن اسپینوزا، یک عکاس خبری که از ایالت پرخشونت وراکوروز فرار کرده و به شهر مکزیکوسیتی گریخته بود پس از آنکه تهدیدهایی را علیه جانی دریافت کرد، به قتل رسید.

اسپینوزا یکی از پنج قربانی بود که ماه جاری میلادی در آپارتمانی در پایتخت مکزیک در حالی که جسدش آثاری از شکنجه را داشت یافت شد.

در ادامه نامه مربوط به چهره‌های شناخته شده جهان آمده است: این یکی از موارد فراوان خشونت‌ها علیه مطبوعات است در حالی که در شهری انجام شده که تصور می‌شود یکی از آخرین مکان‌های امن در مکزیک برای فعالیت خبرنگاران باشد.

اکنون به نظر می‌رسد که دیگر هیچ جای امنی در مکزیک برای حرفه خبرنگاری وجود ندارد. در پنج سال گذشته در ایالت وراکوروز در شرق مکزیک دست کم 11 خبرنگار کشته شده‌اند و این موجب شد سازمان خبرنگاران بدون مرز کشور مکزیک را سومین مکان خطرناک برای فعالیت خبرنگاران در جهان بعد از عراق و سوریه رده بندی کند.

در ادامه نامه سرگشاده مذکور با تاکید بر لزوم اجرای عدالت در قبال بانیان خشونت علیه خبرنگاران آمده است که نباید هیچ مورد قتل دیگری در مکزیک رخ دهد.

در این نامه خطاب به رئیس جمهور مکزیک نوشته شده است: در کشور شما آمار مربوط به فرار از مجازات در قبال جرایم ارتکابی علیه مطبوعات فاجعه بار است.

انتهای پیام

کد N924457

وبگردی