آفتاب

کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه ایران و روسیه/ظریف: روسیه نقش مهمی در اجرای توافق هسته‌ای دارد

کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه ایران و روسیه/ظریف: روسیه نقش مهمی در اجرای توافق هسته‌ای دارد

تسنیم نوشت:

وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با همتای روسی خود می‌گوید روسیه نقش مهمی در اجرای توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ ایفاء می‌کند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با همتای روسی خود می‌گوید روسیه نقش مهمی در اجرای توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 ایفاء می‌کند.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: ما روی نقش روسیه در پایبندی (همه طرف‌ها) به توافق هسته‌ای حساب می‌کنیم.
ظریف افزود: مردم باید سرنوشت خود را به دست خودشان تعیین کنند و دخالت خارجی در امور داخلی آن‌ها امری غیرقابل قبول است. برای مقابله با افراطی‌گرایی لازم است که تلاش‌های تمام نقش‌آفرینان منطقه‌ای یکپارچه شوند.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: راه‌حل سیاسی، تنها راه برای حل بحران سوریه است. نقش‌آفرینان خارجی باید به طرف‌های سوری برای حصول توافق کمک کنند.
وی گفت: به تداوم همکاری اتمی با روسیه برای توسعه نیروگاه بوشهر امیدواریم. برداشته شدن تحریم‌ها به رفع تمام موانع بر سر راه همکاری‌های اقتصادی با روسیه می‌انجامد.
ظریف در ادامه تأکید کرد: انتشار شایعه‌هایی در مورد دیدار سردار سلیمانی از مسکو در راستای رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا بوده و نادرست هستند.

وی عنوان داشت: سیاست دخالت خارجی اعمالی از سوی واشنگتن، برای آمریکا تنها ضرر و زیان در پی داشته است و دوران به کارگیری زور در روابط بین‌المللی به سر آمده است. دخالت آمریکا در امور داخلی کشورهای دیگر تنها موجب رنج و محنت ملت‌ها و از جمله مردم آمریکا شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: روسیه نقش مهمی در اجرای توافق هسته‌ای بین تهران و گروه 1+5 دارد.
در این کنفرانس خبری، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفت که کشورش علاقه‌مند به همکاری با ایران برای حل بحران‌های خاورمیانه است. وی تأکید کرد که بحران‌های خاورمیانه باید بدون هیچگونه دخالت‌های خارجی یا دیکته از سوی طرف‌های خارجی حل شوند.

لاوروف: امیدواریم طی چند هفته آتی، توافق هسته‌ای با ایران وارد فاز اجرایی شود
وزیر خارجه روسیه گفت: حل سوریه تنها از طرق مسالمت‌آمیز ممکن است و بایستی از سوی خود سوری‌ها انجام شود. حل این بحران باید براساس بیانیه ژنو باشد که در آن به طور خاص بر ضرورت حل این بحران از طریق مذاکرات دولت سوریه و معارضان آن تأکید شده است. ما از سوری‌ها می‌خواهیم که سرنوشت کشور خود را بدون تعیین پیش‌شرطی یا دیکته طرف‌های خارجی تعیین کنند. ما به وجود برخی اختلاف‌نظرها با شرکای غربی خود در مورد آینده جایگاه رئیس جمهوری بشار اسد ذعان می‌کنیم. شرکای غربی بر این اصرار دارند که بشار اسد هیچ جایگاهی در دوران پس از مرحله انتقالی ندارد در حالی که ما باور داریم این مردم سوریه هستند که تکلیف آن را مشخص خواهند کرد.

لاوروف گفت: معارضان سوری باید یک بنیان متحد و یکسان را برای مذاکره با دولت سوریه ایجاد کنند.
به گفته وی، در دیدار با همتای ایرانی خود، برگزاری نشست‌های آتی دو طرف در موضوع همکاری‌های دوجانبه و حمایت از توافق هسته‌ای مورد موافقت قرار گرفت.

لاوروف افزود که روی اجرایی شدن طرح اجرایی توافق هسته‌ای با ایران حساب می‌کنیم. وی گفت که امیدوار است طی چند هفته آتی، این توافق وارد فاز اجرایی شود.
وی همچنین تأکید کرد که اخبار منتشر شده در مورد دیدار سردار سلیمانی از مسکو شایعاتی بی‌اساس است.

وزیر خارجه روسیه در ادام گفت: با تأسف شدید درگیری نظامی در منطقه دونباس (شرق اوکراین) بار دیگر از سر گرفته شد. تحولات اخیر در منطقه دونباس نشانگر این است که کی‌یف آماده یورشی جدید به این منطقه است. برگزاری گفتگوهایی میان کی‌یف از یک طرف و دونتسک و لوهانسک از طرف دیگر یکی از بندهای مهم توافق مینسک است.
وزیر امور خارجه روسیه در جریان گفتگو با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود در مسکو گفت که به ایران سفر خواهد کرد.

5252

کد N924339

وبگردی