آفتاب
نقوی حسینی مطرح کرد

برگزاری نشست‌های‌ مشترک با کشورهای حوزه خلیج فارس عامل تامین امنیت منطقه

برگزاری نشست‌های‌ مشترک با کشورهای حوزه خلیج فارس عامل تامین امنیت منطقه

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه به عادی شدن روابط ایران با این کشورها کمک می‌کند.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه به عادی شدن روابط ایران با این کشورها کمک می‌کند.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به دور دوم سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه بر لزوم برگزاری نشست‌های مشترک با کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید کرد و گفت: با برگزاری این نشست‌ها و گفت‌وگو می‌توان ضمن بهر‌ه‌برداری از حوزه اقتصادی خلیج فارس و دریای عمان، امنیت منطقه را تامین کرد.

وی گفت که زمینه همکاری دو و یا چند جانبه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان مساعد و فراهم است.

نقوی‌حسینی افزود: در دوران تحریم و خصومت‌های شدید غرب و هم‌پیمانانش دچارمشکل شدیم که به دنبال آن متاسفانه برخی از این روابط رو به سردی رفت اکنون بعد از توافق زمینه برگشت روابط ما با کشورهای منطقه به حالت قبل وجود دارد تا مناسبات مسالمت‌آمیز و همکاری دو یا چند جانبه ادامه پیدا کند.

نقوی حسینی با بیان اینکه وزیرامور خارجه برای عادی‌سازی روابط سفرهایی را به منطقه شروع کرده است تاکید کرد که این گفت‌وگوها به عادی شدن روابط ایران با این کشورها کمک می‌کند که به دنبال آن مناسبات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مسالمت‌آمیز شده و به حالت قبل برمی‌گردد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال تاکید کرد که باید برقراری روابط با کشورهایی در اولویت قرار گیرد که ما را در دوران سخت تنها نگذاشته و از تمامی ظرفیت‌هایشان برای تامین نیازهایمان استفاده کردند، در این شرایط است که نشان داده‌ایم قدر اقدامات و همکاری‌های آن‌ها را در دوران سخت تحریم می‌دانیم و هیچگاه فراموش نخواهیم کرد.

وی در مورد پیشنهاد وزیر امور خارجه برای تاسیس مجمع گفت‌وگو در خلیج فارس و به دنبال آن رایزنی‌هایی برای گفت‌وگو منطقه‌ای بین ایران و 6 کشور حاشیه خلیج فارس به همت قطر وعمان گفت: همواره همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس در اولویت سیاست خارجی ما بوده است چون خلیج فارس و دریای عمان حوزه اقتصادی مشترک بین کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله ایران است.

نقوی حسینی ادامه داد: از آن جا که در سال‌های اخیر به دلیل دخالت‌های بیگانه در امور منطقه، حمایت آمریکا و متعهدانش از گروه‌های تروریستی و بحث تحریم، مناسباتمان مقداری دچار مشکل شد، ضرورت دارد نشست‌های مشترکی بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس برگزار شود تا ضمن تبدیل این مناسبات به همکاری‌های متقابل ، بتوان نهایت بهر‌ه‌برداری را از حوزه اقتصادی خلیج فارس و دریای عمان داشت و با کمک همدیگر امنیت منطقه را تامین کرد.

انتهای پیام

کد N924318

وبگردی