آفتاب
محمدی ری‌شهری:

مساجد نباید پایگاه دعواهای سیاسی و حزبی باشد

مساجد نباید پایگاه دعواهای سیاسی و حزبی باشد

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)گفت: مسجد در نظام اسلامی دارای دو نقش اساسی و حیاتی است، یکی پایگاه ارزش‌های فرهنگی و عبادی و دیگر پایگاه ارزش‌های سیاسی است و این دو نقش ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با هم دارند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله محمدی ری‌شهری در جمع ائمه جماعات، اعضای هیات‌های امناء و خادمان مساجد شهرستان ری و فرماندهان حوزه و پایگاه‌های بسیج استان تهران در آغاز هفته جهانی مساجد افزود: راه‌های عملی تقویت این دو نقش یعنی تقویت ارزش‌های فرهنگی، عبادی و تقویت ارزش‌های سیاسی در مساجد، از جمله مسایل مهمی است که در این گونه جلسات و در روز جهانی مساجد شایسته است مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی با طرح این پرسش که برای تقویت مسجد به عنوان پایگاه ارزش‌های فرهنگی و عبادی و پایگاه ارزش‌های سیاسی در نظام اسلامی و در راس آن‌ها تحکیم مبانی ولایت فقیه چه باید کرد؟ اظهار کرد: نخستین اقدامی که در این زمینه باید صورت گیرد، بهره گیری از روحانیون کارآمد، مبتکر و با ذوق و سلیقه است، زیرا محور مسجد، روحانی مسجد است و هرچه روحانیانی که برای مساجد انتخاب می‌شوند، باتجربه‌تر و با ذوق و سلیقه بهتر و از معلومات لازم بیشتری برخوردار باشند، مساجد از جاذبه بیشتری برخوردار خواهند بود.

محمدی ری‌شهری با بیان این‌که «در راس ارزش‌های فرهنگی و عبادی، معرفت و محبت و انس با خدا است» گفت: باید برای مقاطع مختلف سنی، خصوصا سنین نوجوان و جوان برنامه ریزی داشته باشیم با این هدف که مساجد جاذبه بیشتری برای جذب و حفظ آنان داشته باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) تصریح کرد: اکنون راه‌های جذب عموم مردم و خصوصا جوان‌ها به مساجد نسبت به 50 سال و یکصد سال قبل، تفاوت کرده و اکنون نمی‌شود صرفا به همان روش‌ها اکتفا کرد، بلکه برای جذب جوان می‌بایست روش‌های جدید را نیز مورد بررسی قرار داد، زیرا خدایی نکرده ممکن است اگر برنامه ریزی بهنگام صورت نگیرد، دیر شده باشد.

نویسنده کتاب فرهنگنامه مسجد، از احترام به شخصیت جوان به عنوان یکی از بهترین راه‌های عملی برای جذب و حفظ جوان‌ها در مسجد نام برد و افزود: باید جوان و نوجوان در مسجد احساس محبت کند، زیرا احساس تکریم و احترام در وجود او خیلی اثرگذار خواهد بود.

محمدی ری شهری با بیان این‌که «باید روحانی مسجد قبل از اینکه گفتارش برای مردم آموزنده باشد، رفتار و کردارش برای مردم آموزنده باشد» افزود: بی تردید رفتار تاثیرگذارتر از گفتار است و نحوه زندگی و رفتار و سبک سلوک روحانی و همچنین سبک سلوک و رفتار خانواده و فرزندان او از مسایلی است که در ذهن و دل مردم اثر خواهد گذاشت.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) اظهار کرد: هرچه رفتار فردی، خانوادگی و اجتماعی و مواجهه روحانی ارزشی‌تر و آموزنده‌تر باشد، جایگاه مسجد بیشتر تقویت خواهد شد و از این رو، در بررسی تاریخ مساجد نیز، همواره تاثیر جدی رفتار و سلوک و حتی تاثیر نَفَس روحانی را در جامعه اطراف او مشاهده می‌کنیم.

محمدی ری‌شهری با ذکر نام و یاد عالم ربانی مرحوم آیت‌الله اثنی‌عشری از روحانیان تاثیرگذار و شاخص در شهرستان ری در گذشته نزدیک اظهار کرد: سلوک ایشان، زندگی زاهدانه و تقوای ایشان و همچنین مبارزات ایشان فوق‌العاده در زندگی افراد تاثیرگذار بود و واقعا برای مردم الگو بود و البته بعد از ایشان نیز روحانیان و علمای بزرگ دیگری در شهرستان ری حضور داشته و حضور دارند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) افزود: در نظام اسلامی، مسجد تنها پایگاه ارزش‌های عبادی نیست، بلکه پایگاه ارزش‌های سیاسی نیز هست، البته مساجد نباید پایگاه دعواهای سیاسی و حزبی باشد، که این مساله برای حفظ شأن و جایگاه مسجد سم است بلکه باید صرفا ارزش‌های سیاسی یعنی تقویت مبانی نظام اسلامی در مساجد ظهور و بروز داشته باشد، زیرا که حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است.

محمدی ری‌شهری گفت: مسجد باید جایی باشد که نظام مبتنی بر ولایت فقیه را که به بهای خون‌های مطهر شهدا شکل گرفته و ان‌شاء الله تا ظهور حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تداوم خواهد یافت، در آن حفظ و تقویت شود و همه ما این مسئولیت را داریم.

وی تاکید کرد: روحانی مسجد نباید اجازه دهد که مسجد جای دعوای سیاسی باشد، زیرا روحانی مسجد باید برای همه سلایق سیاسی که نظام و رهبری را قبول دارند، حالت پدرانه داشته باشد.

محمدی ری شهری با اشاره به نزدیک شدن ایام انتخابات در سطح کشور، گفت: روحانی باید تلاش کند، ملاک ارزش‌های سیاسی در مساجد صرفا، نظام و ولایت فقیه باشد و طرفداری و مقابله با یک حزب و جریان در مسجد صورت نگیرد که اثر نامناسبی خواهد داشت.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) گفت: جذب کردن هرچه بیشتر جامعه بر محور رهبری باید هنر روحانی باشد که حتی کسانی که از مشکل و شبهه برخوردارند را به نظام و رهبری نزدیکتر کند نه اینکه حتی اگر کسی دارای سوال و ابهام بود، را طرد کرده و از نظام و ولایت فقیه دورتر کند.

محمدی ری شهری همچنین فرهنگ سازی توسط رسانه‌ها برای حضور پررنگ‌تر مردم در مساجد را از نکات مهم در این خصوص برشمرد و افزود: از صدا و سیما، مطبوعات و سایر رسانه‌ها و همچنین تابلوهای تبلیغاتی شهری، خصوصا در این ایام که متعلق به مساجد است باید برای امور تبلیغاتی جهت تقویت جایگاه مساجد بهره گیری شود که بیان روایات مربوط به توصیه‌های ائمه معصومین علیهم السلام در خصوص حضور در مساجد از جمله این موارد تبلیغی می‌تواند باشد.

وی در ابتدا ضمن تبریک دهه کرامت، ایام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و فرا رسیدن میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام و تقارن این ایام با روز جهانی مسجد، گردهمایی ائمه جمعه و خادمان مساجد شهرستان ری را در جوار بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام فرصتی مغتنم برشمرد و اظهار امیدواری کرد به برکت دعای حضرت عبدالعظیم علیه السلام و نورانیت این مکان مقدس توفیقات بیشتری برای تعظیم و تکریم شعائر الهی در خانه خدا برای همه خدمتگزاران حاصل شود.

انتهای پیام

کد N924259

وبگردی