آفتاب

دونالد ترامپ: ایران حتی با رای منفی کنگره به تمام پولش می‌رسد

دونالد ترامپ: ایران حتی با رای منفی کنگره به تمام پولش می‌رسد

یک نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: کنگره چه توافق هسته‌ای را رد کند یا مورد تایید قرار دهد،‌ ایران تمام منافع مالی این توافق را به‌دست خواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات سال 2016 آمریکا در گفت‌وگو با شبکه ان.بی.سی در پاسخ به این سوال که اگر رییس‌جمهور شود چه تعاملی با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خواهد داشت؟ گفت: من بسیار سخت خواهم بود اما با توجه به این که ایران در نتیجه این توافق به تمام پول خود دست می‌یابد کار دشواری خواهد بود. آیا می‌دانید که حتی اگر توافق در کنگره آمریکا رد شود، آن‌ها (ایرانی‌ها) باز هم به این پول دست خواهند یافت.

ترامپ ادامه داد: این چیزی است که هفته گذشته متوجهش شدم. نمی‌توانستم باور کنم که حتی اگر توافق هسته‌ای مورد مخالفت قرار گیرد ایرانی‌ها به همه این پول دسترسی خواهند یافت. ایران به شکلی غیرقابل باوری قدرتمند و ثروتمند خواهد شد.

به گزارش ان.بی.سی کارشناسان می‌گویند که حرف دونالد ترامپ درست است، بدین معنی که حتی اگر کنگره لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تصویب نکند، تهران قادر خواهد بود به بخش اعظمی از سرمایه بلوکه شده خود که هم اکنون به آن دسترسی ندارد، دست پیدا کند. این به این دلیل است که دیگر کشورها و نهادهای بین‌المللی شامل اتحادیه اروپا و سازمان ملل می‌توانند اجرای تحریم‌های‌شان علیه ایران را متوقف کنند.

شورای امنیت سازمان ملل، توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5‌ را که اواسط ژوییه حاصل شد با تصویب قطعنامه‌ای مورد تایید قرار داد که این موضوع لغو تحریم‌ها را تضمین می‌کند.

بر اساس این گزارش، با این حال بخشی از پول ایران هم‌چنان به تحریم‌های آمریکا گره خورده است، بنابراین تهران به تمام سرمایه‌اش دست نخواهد یافت. اما اغلب کارشناسان می‌گویند که دیگر کشورها احتمالا تصمیم به توقف اجرای تحریم‌ها خواهند گرفت و مهم نیست که آمریکا چه تصمیمی می‌گیرد.

هم‌چنین این نکته هم حایز اهمیت است که کنگره بخواهد تحریم‌ها را حفظ کند. چون در صورت رای مخالف به توافق هسته‌ای اوباما رییس‌جمهوری آمریکا آن را وتو خواهد کرد و این در حالی است که قانونگذاران رای کافی برای خنثی کردن وتوی رییس‌جمهور در اختیار ندارند.

انتهای پیام

کد N924196

وبگردی