آفتاب

تهدید نمایندگان ائتلاف مالکی به کناره‌گیری از پارلمان

تهدید نمایندگان ائتلاف مالکی به کناره‌گیری از پارلمان

نمایندگان ائتلاف دولت قانون از رئیس پارلمان عراق خواستند تا نام نوری مالکی را از فهرست متهمان سقوط موصل حذف کند؛ آن‌ها تهدید کردند که در غیر این صورت به شکل دسته جمعی استعفا داده و از پارلمان کناره‌گیری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، یک منبع در پارلمان عراق اعلام کرد که نمایندگان ائتلاف دولت قانون امروز (دوشنبه) در مقابل دفتر رئیس پارلمان عراق در اعتراض به درج نام نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق و رهبر ائتلاف دولت قانون در لیست شخصیت‌های سیاسی که در سقوط موصل دست داشته‌اند، تجمع کردند.

به گفته این منبع نمایندگان ائتلاف دولت قانون بسیار خشمگین بودند و به محض رسیدن سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق به دفتر خود با وی نشستی برگزار کردند.آنها تهدید کردند که در صورت عدم حذف نام مالکی از گزارش کمیته سقوط موصل استعفا داده و از پارلمان کناره‌گیری می‌کنند.

در همین حال جبوری در نشست خود با این نمایندگان ائتلاف مذکور متعهد شد که گزارش کمیته تحقیقات سقوط موصل طی جلسه پارلمان خوانده نشود و تنها به رای گیری درخصوص آن برای ارجاع به دادستانی کل اکتفا شود.

پیش از این "عواطف نعمه" نماینده ائتلاف دولت قانون گزارش کمیته تحقیقات سقوط موصل را به دلیل عدم اشاره به نقش مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در سقوط موصل سیاسی دانست. وی همچنین خواهان تغییر حاکم الزاملی، رئیس این کمیته شد و اعلام کرد که وی فردی بی‌طرف نیست.

کمیته ویژه تحقیقات پارلمان عراق که مسوول رسیدگی به پرونده سقوط موصل شده بود، روز گذشته گزارش خود را به مسوولان ذی‌ربط از جمله رئیس پارلمان ارائه کرد و خواستار محاکمه نوری مالکی به دلیل آنچه که کوتاهی در حفاظت از این شهر خواند، شده است.

در این گزارش علاوه بر نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق نزدیک به 30 تن دیگر از مسوولان سیاسی و نظامی این کشور که در آن زمان در پست‌های حساس دولتی و نظامی قرار داشتند نیز از جمله متهمان سهل‌انگاری و یا توطئه در رابطه با سقوط موصل شناخته شده‌اند.

انتهای پیام

کد N924099

وبگردی