آفتاب

تصرف ۱۵ کیلومتر از خاک افغانستان توسط نظامیان پاکستانی

تصرف ۱۵ کیلومتر از خاک افغانستان توسط نظامیان پاکستانی

تسنیم نوشت:

 مقامات امنیتی وزارت کشور افغانستان اعلام کردند که مدارکی در اختیار دارند که تجاوز نظامیان پاکستانی در عمق ۱۵ کیلومتری این کشور را به اثبات می‌رساند.
«رحمت‌الله رئوفی» فرمانده پلیس مرزی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد: اسنادی در اختیار وزارت کشور افغانستان قرار دارد که نشاندهنده پیشروی نظامیان پاکستانی در مناطق شهرستان «برمل» ولایت پکتیکا در جنوب این کشور است.

وی گفت: بر اساس این مدارک نظامیان پاکستانی تا شعاع 15 کیلومتری وارد خاک افغانستان شده‌اند.

رئوفی با اشاره به افزایش و گسترش حملات نظامیان پاکستانی افزود: نظامیان پاکستانی با تجاوز به افغانستان به تدریج در خاک این کشور پیشروی کرده‌اند.

فرمانده پلیس مرزی وزارت کشور افغانستان تأکید کرد: پیشروی‌های نظامیان پاکستانی در خاک افغانستان در مناطقی صورت گرفته که در آن‌جا طالبان حضور دارند.

سخنان رحمت‌الله رئوفی فرمانده پلیس مرزی وزارت دفاع افغانستان در مورد پیشروی نظامیان پاکستانی در خاک افغانستان در حالی مطرح می‌شود که «وحیدالله کلیم‌زی» والی کنر در شرق افغانستان چند روز پیش اعلام کرد که حملات موشکی نظامیان پاکستانی به خاک این کشور بار دیگر از سر گرفته شده است.

وی گفت: این وضعیت در پنج سال گذشته ادامه داشته و نیروهای پاکستانی با موشک‌ و خمپاره شرق افغانستان را همواره هدف قرار داده‌اند.

حملات نظامیان پاکستانی به خاک افغانستان در شرایطی افزایش یافته که اکنون دو کشور در گیر و دار تنش‌های موجود میان کابل و اسلام‌آباد بسر می‌برند.

با وقوع حملات تروریستی در مناطق مختلف افغانستان در هفته‌های اخیر و خصوصا شهر کابل که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 600 شهروند این کشور شد، تنش‌ها میان کابل و اسلام‌آباد به اوج خود رسید.

پاکستان پیام جنگ به افغانستان ارسال می‌کند

«محمد اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور حکومت وحدت ملی پیرامون ناامنی‌های اخیر افغانستان تصریح کرد: هنوز هم از سوی پاکستان پیام جنگ به افغانستان ارسال می‌شود و حوادث اخیر در این کشور نشان می‌دهد که همچنان لانه‌های تربیت تروریسم در پاکستان فعال هستند.

پاکستان صادقانه عمل نمی‌کند


«عبدالله عبدالله» رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی نیز اظهار داشت: در حال حاضر توقع افغانستان از حکومت اسلام‌آباد انجام اقدام صادقانه در قبال این کشور است نه گفتارهای امیدوار کننده.

وی گفت: پاکستان در خصوص روند صلح دولت کابل و طالبان صادقانه عمل نمی‌‌کند و تاکنون به عنوان یکی از رهبران حکومت وحدت ملی شاهد چیزی نبوده‌ام که صداقت پاکستان در قبال افغانستان را نشان دهد.

رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان تأکید کرد: اسلام‌آباد هنوز هم از تروریست‌ها و مخالفان دولت کابل حمایت می‌کند و این موضوع برای همه واضح است که مسئولان حملات تروریستی در پاکستان به سر می‌برند.

اعلام جهاد شورای علمای افغانستان علیه اقدامات پاکستان


با افزایش مداخلات پاکستان در این اواخر اعضای شورای علمای افغانستان نیز با برپایی گردهمایی در منطقه «شاه شهید» کابل مکانی که براثر انفجاری شدید ده‌ها نفر کشته و 400 نفر زخمی شدند اقدامات اسلام‌آباد علیه این کشور را محکوم نموده و در برابر پاکستان اعلام جهاد کردند.

پیش از این نیز مردم و بزرگان افغانستان با برپایی تظاهرات در مناطقع مختلف افغانستان اعتراض خود را در برابر مداخلات پاکستان در افغانستان و دست داشتن در ناامنی‌های این کشور اعلام کردند.

مردم و بزرگان قومی ولایت زابل در جنوب افغانستان نیز با برپایی تظاهرات گسترده‌ای پاکستان را عامل اصلی ناامنی‌های این کشور دانستند.

بزرگان و متنفذین قومی ولایت زابل با حضور در میان مردم معترض این ولایت علیه پاکستان اعلام جهاد کردند.

آن‌ها تأکید کردند که جهادشان در برابر حکومت و رهبران پاکستان است و با مردم و شهروندان پاکستانی هیچ خصومتی ندارند.

تظاهرات کنندگان با آتش کشیدن پرچم پاکستان ناراحتی خود را از اقدامات اسلام‌آباد در ایجاد ناامنی در افغانستان و تجاوز به خاک این کشور نشان دادند.

تظاهرات مردم هرات علیه آمریکا و پاکستان


همچنین مردم ولایت هرات در غرب افغانستان هم با برپایی تظاهرات گسترده‌ علیه سیاست‌های آمریکا و پاکستان اعلام کردند که سازمان‌های اطلاعاتی اسلام‌آباد و واشنگتن به دنبال بی‌ثباتی این کشور هستند.

در این تظاهرات مردم هرات سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (I.S.I) را عامل خونریزی و کشتار مردم افغانستان دانسته و تجاوز پاکستان را به خاک این کشور محکوم کردند.

تظاهرات ضد پاکستانی در ولایت‌های کنر و پکتیکا


مردم ولایت‌های کنر و پکتیکا نیز ضمن برپایی تظاهرات علیه پاکستان از مقامات دولت کابل خواستند تا هرچه سریع‌تر اقدام جدی را پیرامون مداخلات اسلام‌آباد در این کشور انجام دهد.

آن‌ها در اظهار داشتند که نظامیان پاکستانی به عمق 25 کیلومتری خاک افغانستان در این ولایت‌ها تجاوز کرده‌اند

این در حالی است که «سرتاج عزیز» مشاور امنیت ملی نوازشریف نخست‌وزیر پاکستان ضمن محکوم کردن حملات و وقایع اخیر امنیتی افغانستان و خصوصا کابل، دست داشتن پاکستان در این رویدادها را رد کرد.

حملات موشکی پاکستان به افغانستان

یادآور می‌شود، حملات موشکی پاکستان به خاک افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که مقامات اسلام‌آباد به دولت کابل متعهد شده بودند که برای بوجود آوردن صلح و ثبات با این کشور همکاری نمایند.

از آغاز سال 1393 شمسی تاکنون نزدیک به 7000 موشک از سوی نیروهای نظامیان پاکستانی به مناطق مرزی شرق افغانستان اصابت کرده  که جان صدها غیرنظامی را از جمله زنان و کودکان گرفته است و افزون بر 3هزار خانوار آواره شده‌اند.

باوجود افزایش حملات موشکی و مداخلات نظامی پاکستان در خاک افغانستان تاکنون هیچ اقدام جدی از سوی مقامات کابل در خصوص رسیدگی و برخورد با این موضوع صورت نگرفته است.

مقامات امنیتی افغانستان بارها اعلام کردند که مدارک محکمی از مداخله سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در ناامنی‌های اخیر افغانستان در دست دارند.

52261

کد N923955

وبگردی