آفتاب

آغاز انتخابات پارلمانی در سریلانکا

آغاز انتخابات پارلمانی در سریلانکا

انتخابات پارلمانی سریلانکا که آینده رهبر قدرتمند سابق این کشور در بازگشت به عرصه سیاسی را مشخص می‌کند، آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ماهیندا راجاپاکسه که تا انتخابات هشتم ژاپن و شکست در آن 9 سال رهبر سریلانکا بود اکنون به دنبال سمت نخست‌وزیری است؛ سمتی که پس از ریاست‌جمهوری دومین جایگاه قدرتمند عرصه سیاسی است.

از زمانی که راجا پاکسه در انتخابات هشتم ژانویه ناکام مانده، خودش، خانواده و دوستانش که به دنبال کنترل قدرت در این کشور جزیره‌ای هستند، مورد بازجویی به خاطر سوءاستفاده از قدرت، فساد و حتی قتل قرار گرفته‌اند.

راجا پاکسه به خاطر شکست جدایی‌طلبان ببرهای تامیل و پایان دادن به جنگ داخلی 26 ساله در سریلانکا مشهور است. اگرچه وی را به خاطر سوءاستفاده از شهرتش در کنترل پارلمان، دادگاه‌ها، نیروهای مسلح و تمام نهادهای دولتی متهم می‌کنند.

وی همچنین به نقض گسترده حقوق بشر و سرکوب آزادی‌ها متهم است.

راجا پاکسه قصد داشت مدت ریاست‌جمهوری خود را پس از حذف مدت محدودیت دو ساله، تمدید کند که در تلاشش برای پیروزی در دور سوم ناکام ماند.

رقیب اصلی وی رانیل ویکر مینگه، نخست‌وزیری کنونی سریلانکاست که دو دوره در این سمت است.

سیریسنا رئیس‌جمهوری کنونی سریلانکا که در دوران ریاست‌جمهوری راجا پاکسه وزیر بهداشت بود از رقیب راجا پاکسه حمایت کرد؛ وی در انتخابات ژانویه 2015 پس از پیروزی سیریسنا یک ائتلاف تشکیل داد.

اخیراً هم سیریسنا نامه‌ای را به راجا پاکسه نوشته و گفته که حتی اگر او اکثریت پارلمان را به دست آورد، وی را نخست‌وزیر نمی‌کند.

انتهای پیام

کد N923916

وبگردی