آفتاب

واگذاری بخشی از باغ‌جنت شیراز به یک تشکل، آری یا نه؟

واگذاری بخشی از باغ‌جنت شیراز به یک تشکل، آری یا نه؟

آن روز که خبرنگاران مصوبه جلسه غیرعلنی شورای اسلامی شهر شیراز را برای بعضی از اعضا بازگو کردند، هیچ یک از آنان نمی‌توانستند تعجب را از چهره خود پنهان کنند! اینکه چگونه موضوعی سری! به‌عنوان سئوال از سوی خبرنگاران پرسیده می‌شود؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، واکنش تمام شهروندانی که از این مصوبه آگاه شدند، مانند واکنش اکثر خبرنگاران بود، ایجاد یک علامت سئوال بزرگ در ذهن‌ها! واکنشی که به تشکیل یک کمپین مجازی بدل شد و اعتراض‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم به گوش اعضای شورای شهر نیز رسید.

موضوع واگذاری 2 هزار متر از باغ جنت، به‌عنوان یکی از بزرگترین و زیباترین پارک‌های شیراز، در نقطه‌ای کمتر برخوردار، به یک تشکل بود؟ بی‌آنکه در ابتدا شنونده به نام تشکل توجهی داشته باشد، مهمترین موضوعی که به نظر جای سئوال داشت، قانونی بودن واگذاری پارک به‌عنوان بیت‌المال است؟ اینکه قانونا شورای شهر و اعضای آن می‌توانند به هر دلیل، بیت‌المال را ببخشند!!؟

اگر چه در روزهای بعد، مباحث دیگری به موضوع اضافه شد و رنگ سیاسی هم برای پررنگ‌تر شدن مسئله به آن افزوده شد. اما به‌دور از هرگونه نگاه سیاسی، تمام سئوال‌های مطرح شده را با هدف جلوگیری از هرگونه شایعه‌سازی، با تعدادی از اعضای شورا و شهردار شیراز مطرح کردیم.

البته این مصوبه هنوز مراحل قانونی را به شکل کامل طی نکرده و برای بررسی و تایید به فرمانداری شیراز ارسال شده است. اما نفس اقدام اعضای شورای یک شهر که خود را نمایندگان مردم می‌دانند، در انجام یک اقدام، موضوع سئوال برانگیزی است و لزوم طرح آن در رسانه‌ها به‌عنوان چشم و گوش ناظر مردم، به وضوح احساس می‌شود.

همانگونه که در بسیاری دیگر از موارد نیز رسانه‌ها، ورودی دقیق و مسئولانه به مسائل داشته و شورای شهر شیراز نیز با سعه صدر، نظرات را دریافت کرده و پاسخ‌ها و واکنش‌های منطقی به آن نشان داده است.

شهردار شیراز در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا، در خصوص تصویب واگذاری 2 هزار مترمربع از فضای باغ جنت، گفت: این موضوع ابتدا باید از شورا و فرمانداری سئوال شود، شهرداری مجری مصوبات شورای شهر است.

علی‌رضا پاک‌فطرت در عین حال معتقد است که این اقدام بیشتر منافع شهر را در بر دارد و برای این اعتقاد خود نیز استدلال‌هایی را مطرح می‌کند.

او با تاکید بر اینکه هنوز مصوبه به تایید فرمانداری نرسیده و فرمانداری در رد یا تایید آن مختار است، تشکل مورد نظر را یکی از تاثیرگذارترین سازمان‌های مردم‌نهاد موجود در شیراز می‌داند که در هدایت بالغ بر 20 هزار جوان، نقش ایفا کرده است.

شهردار شیراز برگزاری بزرگترین اعتکاف کشور توسط این تشکل بدون دریافت کمک‌های مردمی را یک ویژگی منحصر به‌فرد می‌داند و اعتقاد دارد که ایجاد یک فضای فرهنگی توسط این سازمان مردم‌نهاد، در یک پارک عمومی، می‌تواند نقشی موثر در تلطیف فضای اجتماعی و فرهنگی شهر داشته باشد.

وی البته تاکید دارد که واگذاری مورد نظر، در قسمت فضای سبز پارک نبوده و محدوده مدنظر شورا، قسمتی فاقد درخت است، که زمین آن در تملک شهرداری باقی خواهد ماند و شهرداری خود را مجاز به دخالت در طراحی نقشه و نوع سازه‌های مورد استفاده می‌داند.

پاک‌فطرت گفت: این نیست که زمین پارک را بدهند که هرکاری خواست بکند، باغ جنت یک پارک بزرگ محسوب می‌شود که نیاز به یک مجموعه فرهنگی قابل قبول دارد، اگرچه ‌دو نمازخانه کوچک در آن داریم اما برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی مناسب نیست.

شهردار شیراز اضافه کرد: آنچه که در ذهن ما هست، ایجاد یک فضایی با معماری مناسب، که کاربری‌های چندگانه داشته باشد، حتی در بحث بدافند غیرعامل نیز بتوان از آن بهره‌برد.

او گفت: اینکه در مجموعه خارج از پارک و در خیابان جنب آن باید باز شود و دسترسی از درون پارک وجود نداشته باشد و به هیچ عنوان فضای تجاری را شامل نمی‌شود.

شهردار شیراز تاکید کرد که به هیچ وجه اینگونه نیست که چشم بسته و بدون توجه به همه جوانب، شورای شهر یک موضوع را مصوب کند و فرمانداری هم تایید و شهرداری هم اجرا کند، این مسائل براساس نظرات کارشناسی طرح، بررسی و مصوب می‌شود.

پاک‌فطرت تصریح کرد که شهردار و شهرداری پاسخگوی مصوبات شورای شهر و تایید مصوبات از سوی فرمانداری نیست، بلکه پاسخگوی فعالیت‌های اجرایی است که براساس مصوبات شورا انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر شیراز نیز در گفت و گو با ایسنا در این خصوص گفت: طبق پیشنهادی که شهرداری در اختیار شورا قرار داده تنها بخشی از قسمت انتهایی پارک جنت در اختیار تشکل رهپویان وصال قرار می‌گیرد.

محمد حق‌نگر در تشریح این مصوبه خاطرنشان کرد: پس از بروز اختلاف میان متولی اصلی حسینیه رهپویان با هیئت امنای این تشکل، برخی از اعضا با ارائه برنامه‌ای به شهرداری شیراز خواستار جلوگیری از منقطع شدن مخاطبان 15 هزار نفری خود شدند.

وی ادامه داد: پس از طرح این پیشنهاد و موافقت اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر، موضوع در صحن مطرح و دلایل موافقت نیز بیان شد.

حق‌نگر با طرح این نکته که پارک‌های شیراز عموما دارای نمازخانه است که می‌توان از این مکان‌ها در فعالیت‌های فرهنگی نیز استفاده کرد، گفت: در این مصوبه نیز، بخش انتهایی باغ جنت که درختی در آن وجود ندارد برای احداث مرکز جدید کانون رهپویان وصال در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص تشکیل کمپین مجازی مخالفت با این مصوبه شورا از سوی مردم، گفت: ما به همه نظرات چه موافق چه مخالف احترام می‌گذاریم!

حق‌نگر که خود از معترضان به بحث ساخت و ساز در باغ‌های شیراز خصوصا در محدوده قصردشت بوده و از طرفداران توسعه فضای سبز شهری است و در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام داده است، درعین‌حال تاکید کرد که واگذاری 2 هزار مترمربع از یک پارک عمومی، لطمه‌ای به فضای سبز شهری نخواهد زد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا تاکید کرد که در مصوبه واگذاری بخشی از باغ جنت به تشکل مورد بحث، قرار نیست ملکی به کسی واگذار شود بلکه صرفا فضایی برای بهره‌برداری فرهنگی و مذهبی در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

رضا محمدیان در خصوص اینکه آیا شورا یا شهرداری اجازه واگذاری ملک عمومی که بیت‌المال محسوب می‌شود را به افراد یا تشکل‌ها دارد؟ تاکید کرد که برابر با قانون، شورای شهر با همکاری شهرداری و با رعایت تمام ضوابط و آئین‌نامه‌های مربوطه این اختیار را خواهند داشت که بخشی از اراضی در اختیار شهرداری را با حفظ مالکیت این مجموعه، در اختیار نهاد یا تشکل‌ها قرار دهند.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر شیراز یکی از شرایط چنین واگذاری‌هایی این است که تشکل مورد نظر بتواند اطمینان شورا و شهرداری را نسبت به قانونی و تاثیرگذار بودن فعالیت‌های خود جلب کند.

محمدیان همچنین در پاسخ به کسانی که مدعی هستند تشکل مورد نظر پایگاه رای برخی از اعضای موافق شورا در انتخابات گذشته بوده‌ است، گفت: برخی از جریان‌ها و افراد سیاسی برای مطرح کردن خود، چنین مسائلی را بر سر زبان‌ها انداخته در حالی که این تشکل را هم مردم شیراز و استان فارس و هم کشور به خوبی می‌شناسند.

وی با تصریح اینکه واگذاری دو هزار متر از اراضی باغ جنت به تشکل رهپویان وصال شیراز ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد، گفت: در دوره‌ گذشته شورا نیز چنین مصوباتی وجود داشت.

محمدیان در پاسخ به این سئوال که آیا موردی از چنین مصوباتی را سراغ دارد که نام ببرد، سکوت کرد.

رئیس شورای شهر شیراز نیز با بیان اینکه باید با منطق در خصوص مسائل شهری اظهارنظر کرد، برخوردهای احساسی توام با موضع‌گیری‌های سیاسی را مضر در مسائل مختلف دانست.

غلام‌مهدی حقدل بر این موضوع تاکید کرد که هر تشکل مردم نهادی که بخواهد از شهرداری مجوز واگذاری بخشی از اراضی را بگیرد، باید بتواند با برنامه های خود، شهردار را متقاعد کند.

وی ادامه داد: پس از موافقت شهردار موضوع در شورا مطرح و پس از موافقت اعضا و رای مثبت آنان، موضوع به فرمانداری جهت تایید نهایی ارسال خواهد شد.

رئیس شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: مصوبه واگذاری زمین به کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز نیز پس از طی مراحل قانونی در صحن علنی شورا مطرح شد که تا امروز فرمانداری پاسخی مبنی بر رد یا قبول آن نداده است.

حقدل با بیان اینکه قسمتی از باغ جنت جهت واگذاری در نظر گرفته شده که اکنون غیرمشجر است، گفت: در آینده قرار است در بخشی از این محدوده تالار شهر احداث شود.

وی با بیان اینکه تشکل رهپویان وصال بالغ بر 20 هزار مخاطب دارد و 14 شهید تقدیم نظام کرده است، گفت: تشکل فرهنگی مذهبی رهپویان وصال شیراز، یکی از تشکل‌های معتبر در اشاعه فرهنگ ناب اسلامی و انقلابی است اما شرط لازم برای واگذاری بخش مورد نظر از اراضی باغ جنت به این تشکل، تایید فرمانداری است.

رئیس شورای شهر شیراز در خصوص اظهارات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه کانون رهپویان پایگاه رای برخی از اعضای شورای شهر بوده و هست، گفت: البته این مهم بی تاثیر نیست، این تشکل 11 نفر را در انتخابات شورای چهارم مطرح کرد که تنها یک نفر از انها به شورا راه یافت.

حقدل با تاکید بر این نکته که نباید به هر مطلب ساده برچسب سیاسی زد، گفت: در شهر همانگونه که فضای سبز نیاز است به وجود کانون‌هایی که فضای معنوی را حاکم می‌کنند نیز نیاز داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بر قانونی بودن اقدام شورا و رعایت تمام ضوابط قانونی در این مسیر، تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، زین‌العابدین نیک‌مرام نیز در پاسخی کوتاه به سئوال خبرنگار ایسنا در خصوص این مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز، تصریح کرد: اجازه بدهید در فضایی آرام و براساس قانون مصوبات شورا بررسی و اعلام نظر شود.

به گزارش ایسنا،‌ یکی از مباحث مهمی که بارها از سوی رسانه‌ها توصیه شده است، موضوع استفاده از خرد جمعی در بررسی پیشنهادها و طراحی مسیر تصویب آنها است. شاید اگر علاوه بر کمیسیون‌های تخصصی شورا، مباحث جنجال برانگیز، در سطحی مناسب، مورد مشورت قرار می‌گرفت تا تصمیم‌گیری‌ها کم حاشیه‌تر باشند.

به گزارش ایسنا، باغ جنت، یکی از باغ‌های قدیمی واقع در جنوب غربی شیراز است که از جمله باغ‌های باقیمانده از دورهٔ قاجاریه به‌شمار می‌رود.

مؤلف فارسنامه ناصری دربارهٔ باغ جنت می‌نویسد؛ «باغ جنت از بناهای حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک است. در سال هزار و دویست و شصت و اند در صحرای کشن فرسخی مغربی شهر شیراز از حصاری از چینه کشد و انواع درخت‌ها را در آن کاشت و عمارتی لایق در کنار آن بساخت.»

زمان ساخت این باغ به 1206 هجری قمری باز می‌گردد، اگرچه در مرور زمان، عمارت مشیرالملکی این باغ از بین رفت و به واسطه ایجاد خیابان‌ها و معابر متعدد، بخش‌های از باغ نیز تخریب شد.

اما هنوز بخش قابل توجهی از باغ جنت، وجود دارد و طی سال‌های گذشته توسط شهرداری شیراز به پارکی بزرگ بدل شده است که محلی برای تفریح و ورزش و سرگرمی مردم شیراز محسوب می‌شود.

پس از رسانه‌ای شدن مصوبه واگذاری بخشی از این باغ به یک تشکل، علاوه بر کمپین‌هایی که در فضای مجازی شکل گرفت، جمعی از شهروندان ساکن در محدوده بلوار امیرکبیر و باغ جنت نیز به این موضوع اعتراض کردند.

همچنین جمعی از اعضای جامعه مهندسین استان فارس نیز طی نامه‌ای، به مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز اعتراض کرده و با طرح استدلال‌هایی این مصوبه را فراتر از قانون دانسته‌اند.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در جلسه غیرعلنی تاریخ 12 مرداد ماه امسال، موضوع واگذاری 2 هزار متر از باغ جنت شیراز به یک تشکل مذهبی را تصویب کرده است.

این مصوبه در میان اعضای شورای شهر نیز مخالفان زیادی دارد.

لزوم توسعه فضای سبز، ممنوعیت واگذاری املاک عمومی و عام‌المنفعه مانند خیابان، پارک و دیگر فضاهای عمومی از سوی شهرداری و شورا به افراد حقیقی یا حقوقی و .... موارد دیگری از سوی مخالفان این واگذاری، به‌عنوان عدله قانونی مطرح شده است.

انتهای پیام

کد N923753

وبگردی