آفتاب
نمایندگان سازمان ملل تاکید کردند؛

به انجام رساندن مسئولیت حمایت در یمن

به انجام رساندن مسئولیت حمایت در یمن

"براساس برآوردهای سازمان ملل متحد از 26 مارس 2015 به علت درگیری میان نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان، حوثی‌ها و متحدانشان حداقل یک هزار و 916 غیرنظامی در یمن کشته شده‌اند. اگرچه هر دو طرف مسئول مرگ غیرنظامیان هستند اما طبق گزارشات اکثریت آنان به دلیل حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان جان خود را از دست داده‌اند."

به گروه دریافت خبر گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آدام دینگ، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور جلوگیری از نسل کشی و جنیفر ولش، مشاور ویژه دبیرکل در زمینه مسئولیت حمایت در مطلبی نوشته‌اند: دبیرکل سازمان ملل متحد مکررا طرفین را فراخواند تا مطابق به تعهدات خود در چارچوب حقوق بین‌الملل بشردوستانه از غیرنظامیان حفاظت کنند. با این حال گزارشات حاکی از آن است که نقض آشکارحقوق بین‌الملل بشردوستانه به طور فزاینده ادامه دارد.

در این مطلب آمده است: جای سوال است که چگونه مجتمع مسکونی محل اقامت کارگران در تعز که در 24 ژوئیه مورد حمله هوایی قرار گرفت و طی آن 73 غیرنظامی کشته شدند، می‌تواند هدف نظامی محسوب شود. چنین پرسش‌هایی مشروع و حیاتی است. این حقایق هشدار دهنده‌اند؛ از مارس امسال 207 تاسیسات غیرنظامی به طور کامل یا تا حدی منهدم شدند که بیمارستان‌ها، مدارس، مکان‌های عبادت و خانه‌های شخصی را شامل می‌شود. ما دچار سکوت واقعی جامعه بین‌الملل در مورد تاثیر منازعات بر غیرنظامیان در یمن و به طور خاص شورای امنیت سازمان ملل شده‌ایم. بعلاوه غیرنظامیان اکنون برای تحمل فشار منازعات با شرایط هولناک انسانی دست به گریبان‌اند که نتیجه منازعات است. محاصره تعدادی از استان‌های تحت حکومت دولت مانع از رسیدن مواد غذایی اصلی به غیر نظامیان شده است و بنا به گزارشات، حملات هوایی بازارهای محلی و کامیون‌های حامل مواد غذایی را هدف قرار داده‌اند.

در ادامه آمده است: طبق گزارشات در بعضی موارد محدود کردن دسترسی به مواد غذایی ممکن است حتی به عنوان سیاست نظامی در یکی از کشورهای کمتر توسعه یافته و فقیر جهان مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه طبق توافق جدی میان طرفین، باید خشونت متوقف و اجازه دسترسی به کمک های بشردوستانه داده و گام‌هایی در راستای حل و فصل صلح آمیز منازعات برداشته شود اما احتمالا این وضعیت به سوی انحطاط بیشتر و افزایش درد و رنج غیر نظامیان پیش می‌رود. این نگرانی وجود دارد که مبادا به دلیل کشیده شدن مبارزات به گروه‌های قبیله‌ای و جوامعی که جانب خاصی را می‌گیرند، مسائل هویتی بخشی از روایت طرفین منازعه شود. بخش یمنی داعش و القاعده در شبه جزیره عربستان از خلا امنیتی در یمن سوء استفاده کرده تا نفوذ و کنترل خود را افزایش دهند. آنها برای توجیه جنایات خود از دلایل فرقه‌ای بهره می‌جویند. در نتیجه خطر فزاینده‌ای وجود دارد که غیر نظامیان به ویژه اقلیت‌هایی که در یمن و کشورهای همسایه زندگی می‌کنند، براساس هویتشان مورد هدف قرار گیرند. داعش در 29 ژوئیه مسئولیت انفجار یک خودروی بمب گذاری شده را پذیرفت که مسجد آل فیاض آل حاتمی در شرق صنعا را با حضور اقلیت شیعه اسماعیلی مورد حمله قرار داده بود. داعش ادعا کرد برای انتقام از اسماعیلیان که از حوثی‌ها حمایت کرده‌اند این حمله را ترتیب داده است. خشونت مداوم و به طور فزاینده محلی شده می‌تواند منجر به سناریویی شود که بخش‌های بیشتری از جوامع را بر اساس هویتشان درگیر جنگ می‌کند.

نمایندگان سازمان ملل تصریح کرده‌اند: مردم یمن پس از قیام‌های 2011 با عزمی راسخ تلاش کرده‌اند تا از طریق گفتگوی سیاسی به حل و فصل اختلافات خود بپردازند. اگرچه این حل و فصل به طوری جدی مورد آزمایش قرار گرفته شده است اما باید تعهد طرفین درگیر را برای حفاظت از غیرنظامیان تحت حقوق بین المللی بشردوستانه یادآوری شود. ما از آنان می‌خواهیم که برای جلوگیری از تحریک به خشونت و انتقام جویی‌های قومی تمام اقدامات ممکن را به عمل آورند. مسئولیت رسانه‌ها، خودداری از دامن زدن به اختلافات بر اساس هویت و در عوض ترویج احترام به گوناگونی است. همچنین جامعه بین‌الملل مسئولیت محافظت از مردم در برابر نسل کشی، جنایات جنگی، پاکسازی قومی و جنایت علیه بشریت را برعهده دارد و باید تلاش‌های خود را برای تحقق این مسئولیت تشدید کند. بعلاوه، تنش‌های فزاینده در یمن می‌تواند پیامدهای امنیتی منطقه‌ای را به دنبال داشته باشد که جامعه بین‌الملل نمی‌تواند آن را تحمل یا دست کم نادیده بگیرد. چنانچه بخواهیم از وقوع فاجعه در منطقه جلوگیری کنیم باید به طور مشترک حفاظت از غیرنظامیان یمن را در زمره اولویت‌های خود قرار دهیم.

انتهای پیام

کد N923660

وبگردی