آفتاب

اوکراین از ناپدید شدن 850 نظامی خود در منطقه دونباس خبر داد

اوکراین از ناپدید شدن 850 نظامی خود در منطقه دونباس خبر داد

ایرنا نوشت:

 نماینده ویژه 'پترو پوروشنکو' رئیس جمهوری اوکراین از ناپدید شدن 850 نیروی امنیتی اوکراینی در جریان 'عملیات ضد تروریستی' دونباس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری 'اسپوتنیک نیوز' روسیه، 'ایرینا گراشچنکو' فرستاده ویژه پوروشنکو برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه دونباس طی مطلبی که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد، آمار ناپدید شدگان درگیری مناطق شرقی اوکراین را اعلام کرد.

پیش از این تشکیلات امنیتی اوکراین اعلام کرد بود که جدایی طلبان در جمهوری های خودخوانده 'دونتسک' و 'لوگانسک' (مجموعا موسوم به دونباس)، دوهزار و 852 نظامی اوکراینی را که در جریان درگیری ها به اسارت گرفته بودند، آزاد کرده اند.
این در حالیست که 172 نیروی اوکراینی هنوز در بند جدایی طلبان هستند.

'آناتولی ماتیوس' دادستان نظامی اوکراین اعلام کرده بود، حدود هشت هزار نیروی نظامی امنیتی و دولتی نیز به جدایی طلبان پیوسته اند.

بخش های شرقی اوکراین با اکثریت روس زبان، پس از برکناری 'ویکتور یانوکوویچ' رئیس جمهوری پیشین اوکراین در فوریه 2014 (بهمن 1392)، به دلیل امضا نکردن توافق تجاری با اتحادیه اروپا و روی کار آمدن دولتی جدید در کی یف، به عرصه فعالیت طرفداران جدایی طلبان و درگیری های مداوم با نیروهای ارتش تبدیل شد.

درگیری های شرق اوکراین در 15 آوریل 2014 (26 فروردین 93) با عملیات 'ضد تروریستی' دولت برای سرکوب ناآرامی های این منطقه آغاز شد.

دولت اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روسیه با میانجیگری آلمان و فرانسه و با حضور روسیه در ماه فوریه (بهمن /اسفند) به توافقنامه 'مینسک' برای آتش بس در شرق اوکراین دست یافتند که تاکنون بارها نقض شده است.
طرفین بارها یکدیگر را به نقض این توافق متهم کرده اند.
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از آغاز مناقشه دونباس تا کنون بیش از هفت هزار نفر جان باخته و بیش از 17 هزار نیز مجروح شده اند.

52261

کد N923612

وبگردی