آفتاب
آسوشیتدپرس گزارش داد:

رأی منفی کنگره تاثیری در اجرای توافق هسته‌ای از سوی آمریکا ندارد

رأی منفی کنگره تاثیری در اجرای توافق هسته‌ای از سوی آمریکا ندارد

یک رسانه غربی با پرداختن به موضوع بررسی توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا، عنوان داشت که حتی اگر قانونگذاران آمریکایی به این توافق رای منفی بدهند بازهم اوباما می تواند برجام را به اجرا بگذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، رأیی که قرار است در ماه سپتامبر قانونگذاران آمریکایی به توافق هسته ای ایران بدهند تبدیل به یک تقابل سخت میان کنگره و «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، شده است. حتی اگر کنگره توافق هسته ای ایران را رد کند بازی برای کاخ سفید تمام شده نیست و رای منفی کنگره به این توافق نمی تواند اختیارات اوباما را سلب کرده و وی را از اجرای این توافق بازدارد. 

هر چند ممکن است این اقدام اوباما موجب شکل گیری انتقادات تند و گسترده از وی گردد اما این عمل اوباما موجب می شود تا موفقیت در سیاست خارجی نیز به نکات مثبت پرونده وی اضافه شود. 

آسوشیتدپرس در ادامه می نویسد: تا زمانیکه ایران به تعهدات خود در برجام عمل کند اوباما برای رفع تحریم های ایران و آزاد کردن دارائی های بلوکه شده این کشور نیازی به مجوز کنگره ندارد. 

«رابرت ساتلوف» از کارشناسان موسسه خاور نزدیک در واشنگتن، در این رابطه می گوید: قطعنامه کنگره آمریکا در رد توافق هسته ای ایران هر چند بازتاب سیاسی گسترده ای خواهد داشت اما در عمل تاثیر چندانی ندارد.  

آسوشیتدپرس در حالی این تحلیل را ارائه کرده که جمهوریخواهان آمریکا و صهیونیست ها هیاهوی زیادی را در رابطه با رأیی که قرار است در ماه سپتامبر به این توافق داده شود به راه انداخته و هزینه زیادی را نیز در این رابطه انجام داده اند بطوریکه گفته می شود لابی آیپک تا ۱۰۰ میلیون دلار در این راه هزینه کرده تا توافق هسته ای ایران در کنگره رأی نیاورد.

کد N923593

وبگردی