آفتاب
سفیر اندونزی در گفتگو با مهر:

ایران و اندونزی دارای اقتصاد مکمل هستند/

ایران و اندونزی دارای اقتصاد مکمل هستند/

سفیر اندونزی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران و اندونزی مکمل یکدیگر هستند گفت: دو کشور زمینه های سیاسی و اقتصادی مشترکی برای همکاری دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، متعاقب توافق هسته ای وین شاهد موج گسترده سفرهای سیاستمداران، دولتمردان و صاحبان صنایع و تجار از گوشه کنار جهان به ایران هستیم.

در همین راستا گفتگویی با «ویرینگ جوریت» سفیر اندونزی در تهران با هدف تببین اهمیت توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در روابط ایران و اندونزی و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی انجام شده است که مشروح آن در زیر آمده است.

*ایران و گروه ۱+۵ به توافق هسته ای دست یافتند و قرار است تحریم های ایران در آینده نزدیک لغو شوند. دیدگاه عمومی کشورهای آسیای جنوب شرقی از جمله اندونزی نسبت به ایران چیست؟

یقینا آنچه که در وین رخ داد یک دستاورد تاریخی بود که ایران و گروه ۱+۵ توانستند به یک توافق جامع برسند. نه تنها ایران و کشورهای گروه ۱+۵ به دنبال این توافق بودند بلکه تمامی کشورهای عضو «آ سه آ ن» و اندونزی هم منتظر بودند تا این توافق حاصل شود و از حصول این توافق خوشحال هستند. من معتقد هستم مشکلات بین ایران و گروه ۱+۵ نه تنها مشکلات شما هستند بلکه مشکلات منطقه هستند و می تواند بر کل جهان به ویژه در زمینه اقتصادی تاثیرگذار باشند.

*زمینه های مشترک اقتصادی و سیاسی که بتواند موجب توسعه همکاری ایران و اندونزی شوند به نظر شما کدامند؟

ایران و اندونزی دو کشوری هستند که دارای مشترکات و شباهت های زیادی هستند به ویژه دین اسلام یکی از مشترکات این دو کشور به شمار می رود. ایران و اندونزی دو کشور بزرگ مسلمان در جهان از دیدگاه سنی و شیعه هستند و این در حالی است که در جهان صحبت از رادیکالیزم دینی است. ایران و اندونزی می توانند نقش مهمی در کاهش تلاش ها برای تغییر وجهه اسلام داشته باشند. اسلام دین خشونت و تروریسم نیست بلکه اسلام دین صلح است. ایران و اندونزی می توانند با همکاری با هم پیام هایی را در این برهه خاص به جهان ارسال کنند. می توانم بگویم که ما به همدیگر نیاز داریم. ما نیاز به نفت، محصولات پتروشیمی و تکنولوژی ایران داریم و ایران هم در عین حال نیاز به کاغذ، روغن پالم، لاستیک، چای و قهوه اندونزی دارید. دارایی های ایران و اندونزی مکمل یکدیگر هستند. در حال حاضر به خاطر وجود تحریم ها دو کشور نمی توانند ظرفیت تجارت بین خود را به سطح حداکثر برسانند و ظرفیت تجارت بین آنها خیلی ناچیز است.

[span]*اندونزی به کدامیک از تکنولوزی های ایران نیاز دارد؟

ایران دارای تکنولوژی عالی در زمینه نفت و گاز است و ما نیازمند تکنولوژی ایران برای ساخت پالایشگاه هستیم. ایران همچنین دارای تکنولوژی خوبی در زمینه زیرساخت ها و برق است. اندونزی هم نیز زیادی به نیروگاه دارد. دولت جدید اندونزی همچنین در حال برنامه ریزی برای ایجاد هر چه بیشتر زیر ساخت ها و جاده است. ایران زیرساخت های بسیار خوبی دارد و به مناطق مختلف از طریق جاده ها و راه آهن متصل است. اندونزی هم نیاز به همه این زیرساخت ها داد و ایران تکنولوژی آن را دارد.

*با توجه به اینکه تحریم های ایران به زودی لغو خواهند شد آیا بخش دولتی و خصوصی اندونزی برنامه و طرح جامعی برای گسترش تجارت و همکاری با ایران و توسعه سرمایه گذاری دارند؟

ما حتی در دوره تحریم هم می توانیم با هم به تجارت بپردازیم فقط باید راه های دور زدن تحریم ها را بیابیم. در حال حاضر بزرگترین مانع گسترش تجارت بین ایران و اندونزی نحوه پرداخت های مالی و تحریم های بخش بانکی است. با اینحال برخی کشورها توانسته اند با وجود تحریم ها با ایران تجارت کنند ما هم می توانیم همان گام ها را برداریم.

دولت اندونزی در پی توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ به دنبال گسترش تعاملات تجاری خود با ایران است. ما در حال تهیه یک راهبرد برای توسعه تجارت با ایران هستیم و حتی فراتر از بازرگانی به دنبال توسعه همکاری های خود با ایران در زمینه توریسم و سرمایه گذاری هم هستیم که شما به آن اشاره کردید.

در پاسخ به سوال شما باید بگویم ما یک طرح اقدام جامع برای افزایش تجارت با ایران به ویژه در زمینه زیرساخت ها هستیم.

[span]*علاوه بر همکاری های اقتصادی و فرهنگی آیا زمینه های دیگر سیاسی هم وجود دارند که مورد علاقه دو طرف برای همکاری باشند؟

ایران و اندونزی سال ها است که دوستان خوبی بوده اند به ویژه در عرصه سازمان های بین المللی. ما می توانیم با به حداکثر رساندن روابط و همکاری های خود در سازمانها و عرصه های بین المللی به جهان پیام بفرستیم. ایران و اندونزی می توانند از عرصه هایی مثل سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری اسلامی و دیگر سازمان های منطقه ای مثل اکو و آ سه آن استفاده کنند. ما می توانیم در سطوح مختلف از روابط دو جانبه و منطقه ای گرفته تا سطح بین المللی بهره ببریم. همه مکانیسم ها موجودند و فقط باید از آنها استفاده کرد. اگر این توافق هسته ای اجرایی شود، در آینده نزدیک ایران عضو عادی جامعه جهانی خواهد شد.

*در حال حاضر ایران عضو ناظر سازمان همکاری های شانگهای است و در تلاش است تا عضویت دائم در این سازمان را به دست آورد. موضع اندونزی در این خصوص چیست؟

هر کشوری دارای سیاست خارجی و اولویت های خودش است. بر اساس منافع ملی خودمان اندونزی در حال حاضر تمرکزش بر سازمان منطقه ای آ سه آن است. زیرا امسال آ سه آن بطور رسمی اتحادیه ای مثل اتحادیه اروپا خواهد شد. به غیر از عوامل سیاسی عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زیادی وجود دارند که موجب انسجام کشورهای عضو این سازمان می شوند. به همین دلیل اولویت و تمرکز ما در اندونزی آ سه آن است. ایران کشوری مستقل است و می تواند در راستای منافع ملی اش مستقلانه رفتار کند. اندونزی هم در حال حاضر عضو ناظر سازمان همکاری های شانگهای است اما اولویت اصلی ما در حال حاضر آ سه آن است.

*در پایان اگر نکته ای هست بفرمایید.

آنچه که برای من اهمیت دارد ارتباط مستقیم مردم ایران و اندونزی به عنوان دو ملت مسلمان است. در منطقه شاهد سوء تفاهم ها و سوء برداشت ها درباره اسلام هستیم. به داعش نگاه کنید آنها برداشت دیگری از اسلام ارائه داده اند گویی که اسلام دین خشونت، ترور، شکنجه و سر بریدن است. این برداشتی از اسلام است که جهان از داعش دریافت می کند. ما در ایران و اندونزی باید این برداشت را تغییر دهیم زیرا که اسلام چیزی که داعش می گوید نیست. قربانیان جنایات داعش نه تنها شیعیان و اهل سنت هستند بلکه پیروان دیگر ادیان هم هستند. ایران و اندونزی می توانند نقش مهمی در تغییر برداشت ارائه شده از سوی داعش درباره اسلام داشته باشند.

گفتگو: پیمان یزدانی

کد N923444

وبگردی