آفتاب
وزرای خارجه و انرژی آمریکا:

قبل از لغو تحریم ها برنامه هسته ای ایران باید به عقب برگردد

قبل از لغو تحریم ها برنامه هسته ای ایران باید به عقب برگردد

دو وزیر دولت اوباما با انتشار مقاله ای مشترک ضمن دفاع از توافق هسته ای حاصل شده با ایران مدعی شدند که ایران قبل از انکه شاهد لغو تحریم هایش باشد باید برنامه هسته ای خود را به عقب برگرداند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، «جان کری» وزیر خارجه و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا که نقش برجسته ای در دستیابی به توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ داشتند با انتشار مقاله ای مشترک در سایت نورث جرسی با تشریح ابعاد مختلف توافق حاصل شده به دفاع از آن در برابر منتقدین پرداختند.

در این مقاله آمده است : زمانی که باراک اوباما کار خودبه عنوان رییس جمهور آمریکا را شروع کرد، با ایرانی روبرو بود که در دانش چرخه سوخت هسته ای تبحر داشت و یک سایت غنی سازی اورانیوم مخفی در دل یک کوه ساخته بود و در آستانه نصب حدود ۲۰ هزار سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم بودو همچنین در حال تولید سانتریفیوژ های پیشرفته و ساخت یک راکتور آب سنگین بود که می توانست پلوتونیوم مورد نیاز برای بکارگیری در سلاح هسته ای را بسازد.

در ادامه این مقاله آمده است: اگر ایران می خواست سلاح هسته ای بسازد در آن مسیر پیشرفتهای زیادی صورت داده بود و جامعه بین المللی  در آن زمان نظارت و اطلاعات اندکی درباره برنامه هسته ای ایران داشت. با همه این مسایل، رییس جمهور(آمریکا) قول داد که هرگز اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

کری و مونیز در ادامه در دفاع از توافق هسته ای حاصل شده در وین می نویسند: توافقی که ماه گذشته در وین حاصل شد نه تنها بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بود ، بلکه تنها گزینه پایدار و قابل اجرا برای دستیابی به این هدف است. این راه حل دیپلماتیک از حمایت قدرت های جهانی برخوردار است و باعث افزایش زمانی می شود که ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای نیاز دارد. این توافق همچنین تدابیر راستی آزمایی جدی و قدرتمندی را ایجاد کرده است بطوریکه اگر ایران بخواهد مسیر دستیابی به سلاح هسته ای را انتخاب کند ما فرصت زیادی برای واکنش خواهیم داشت و هیچیک از گزینه ها از روی میز حذف نخواهند شد.

این دو مقام ارشد دولت اوباما در ادامه می نویسند: این توافق مشخصا تمامی مسیرهای ممکن ایران برای تولید مواد شکافت پذیر مورد استفاده در تسلیحات هسته ای یعنی اورانیوم غنی شده و نیز مسیر تولید پلوتونیوم را می بندد. این توافق همچنین موجب مسدود شدن مسیر دستیابی پنهانی به تسلیحات هسته ای می شود. این توافق براساس راستی آزمایی است نه اعتماد.

به نوشته کری و مونیز :ایران قبل از آنکه شاهد لغو تحریم های اقتصادی باشد باید فعالیت های مربوط به غنی سازی، تحقیق و توسعه و ذخیره اورانیوم غنی شده خود را به عقب بازگرداند. و بازرسان بین المللی دسترسی به سایت های معرفی شده ایران و دیگر مراکز مورد نگرانی با هدف جلوگیری از فریب کاری ایران خواهند داشت.

کد N923345

وبگردی