آفتاب

پلیس نپال ده‌ها معترض به قانون اساسی جدید را دستگیر کرد

پلیس نپال ده‌ها معترض به قانون اساسی جدید را دستگیر کرد

نیروهای پلیس نپال امروز (یکشنبه) ده‌ها تظاهرکننده را که تلاش می‌کردند به اجبار اعتصاب سراسری در این کشور را اجرا کنند، دستگیر کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی پلیس نپال گفت: نیروهای پلیس 51 نفر را در شهر کاتماندو به اتهام تلاش برای ایجاد مانع در خیابان‌ها، خرابکاری در وسایل نقلیه عمومی و بستن فروشگاه‌ها دستگیر کردند.

اوایل ماه جاری میلادی احزاب دچار اختلاف در نپال به یک توافق مهم به منظور ترسیم مجدد مرزهای داخلی این کشور در پیش‌نویس قانون اساسی جدید دست پیدا کردند.

براساس این قانون اساسی که سال‌هاست تدوین آن طول کشیده نپال قرار است تبدیل به یک کشور فدرال با شش استان شود اما چند تن از قانون‌گذاران و حامیانشان خواهان اعتصاب سراسری در اعتراض به این مساله شده و گفته‌اند که مرزهای پیشنهاد شده نسبت به اقلیت‌های به حاشیه رانده شده تبعیض قائل شده است.

پامفا بهوسال، سخنگوی حزب CPN مائویست که یک حزب جداشده از حزب بزرگ مائویست نپال است، اظهار کرد: تغییر ساختار کشور در پیش‌نویس قانون اساسی بسیار با برآورده کردن مطالبات مردم فاصله دارد. این پیش‌نویس مشارکت سیاسی گروه‌های به حاشیه رانده شده در نهادهای دولتی را تضمین نمی‌کند. چند روز پیش صدها تن از ساکنان مناطق جنوبی و غرب میانه نپال نسبت به سند قانون اساسی جدید دست به اعتراض زدند که در جریان خشونت‌های مربوط به آن دو تن کشته شدند.

توافق سیاسی احزاب نپال بر سر مرزهای داخلی پس از آن حاصل شد که زمین‌لرزه مخرب ماه آوریل دست‌کم برای مدتی به اختلافات سیاسی بی‌پایان میان احزاب رقیب پایان داد.

انتهای پیام

کد N923229

وبگردی