آفتاب

دولت در طرح بیمه سلامت همگانی هدف گیری درستی کرد

دولت در طرح بیمه سلامت همگانی هدف گیری درستی کرد

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان گفت: اجرای طرح بیمه سلامت نشان می دهد دولت هدف گیری درستی کرد تا دهک های پایین جامعه بتوانند از حداقل بیمه پایه مشابه همه ایرانیان برخوردار شوند و این اتفاق افتاد و مصرّ هستیم این خدمت را به این جامعه تداوم بدهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، "محمد جعفری" به مناسبت 22 مرداد سالروز تاسیس بیمه سلامت و همچنین در آستانه فرا رسیدن هفته دولت در شهریورماه، با اشاره به عملکرد بیمه در حوزه سلامت اظهار کرد: وظیفه ما رفع نگرانی مالی مردم در هنگام بیماری است با این اهداف که هزینه بالا مانع دسترسی بیمه شده به خدمت درمانی نشود، هزینه سلامت مانع دسترسی خانواده به الزامات زندگی(غذا و آموزش) نشده و به خاطر هزینه‌های سلامت، هیچ خانواده‌ای به ورطه فقر نیفتد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم به این رسالت خطیر که مقام معظم رهبری نیز تاکید نمودند برسیم که «می‌خواهیم زمانی که فردی دچار بیماری می‌شود، رنجی به جز رنج بیماری نداشته باشد».

جعفری تاکید کرد: در حوزه رفاه اجتماعی هر چه بیشتر کار شود، حس وطن دوستی و تعلق به نظام بیشتر می شود و پیشنهاد داده‌ایم از محل حذف یارانه دهک‌های بالا، برای بیمه تکمیلی دهک های پایین هزینه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: بیمه شدگان استان کرمان یک میلیون و 900 هزار نفر هستند و بیمه سلامت به عنوان بزرگ ترین سازمان بیمه گر درمان با یک هزار و 400 موسسه بیمه گر در استان فعالیت می کند.

روزانه یک میلیارد تومان برای درمان مردم پرداخت می کنیم

وی بیان کرد: ماهانه مبلغ 32 میلیارد تومان تعهد مالی به بیمارستان ها و مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت می کنیم که روزانه مبلغ یک میلیارد تومان هزینه درمان و سلامت مردم را شامل می شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان اظهار کرد: روزانه 26 هزار نفر از بیمه شدگان، به مراکز درمانی سراسر استان مراجعه و خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند که سرجمع رقم ریالی سال 93 نسبت به سال 92 و قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، ماهانه چهار برابر افزایش یافته است.

وی افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، هزینه هر بار بستری 103 درصد، هزینه هر بار شیمی درمانی 150 درصد و هزینه داروهای بیماران خاص 110 درصد رشد داشته که عمده این هزینه ها به ویژه در بخش بستری بین 96 تا 97 درصد را سازمان بیمه پرداخت می کند و بیمار صرفا سه تا پنج درصد پرداختی دارد.

بیمه ها همراه با طرح تحول نظام سلامت بوده اند

جعفری تصریح کرد: بیمه ها همراه با طرح تحول سلامت به عنوان ناظر صبحگاهی طرح های تحول در یک سال اخیر بوده اند و هر صبح در مراکز درمانی هشت سند تحول سلامت مورد نظارت و ارزیابی عالی کارشناسان بیمه قرار می گیرد و پا به پای بیمارستان ها طرح های تحول سلامت را رصد می کنند.

وی بیان کرد: طرح های تحول نظام سلامت در بیمارستان ها کمی عقب افتادگی دارند، اما برآیند کلی از برنامه های طراحی شده توسط دولت، خیلی عقب نیست و بیمه ها نیز در پرداخت مطالبات درمانی سعی کرده اند به روز باشند.

کلیه اسناد مالی 93 با مراکز درمانی تسویه شده است

جعفری گفت: در این راستا بیمه، کلیه اسناد مالی سال 93 مراکز درمانی علی رغم رشد بی سابقه هزینه ها و تعهدات، تسویه حساب کرده و وارد سال 94 شده اند و همدلی، همگامی، همراهی خیلی خوب و تعامل سازنده ای بین بیمه و مراکز درمانی به ویژه دانشگاه های علوم پزشکی را شاهد هستیم و همراهی مردم به عنوان ضلع سوم طرح تحول سلامت بی نظیر است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان افزود: طرح تحول سلامت در روستاها که سرانه پرداختی بابت هر روستایی چهار و نیم برابر رشد داشت، منجر به ارتقاء خدمات بهداشتی درمانی به ویژه دندانپزشکی در روستاها شد.

تمدید دفترچه های بیمه سلامت همگانی در سال جاری رایگان است

وی تصریح کرد: بسته دوم طرح تحول که همان پوشش بیمه همگانی رایگان برای شهروندان فاقد بیمه بود، موجب بیمه شدن 240 هزار نفر در شهرهای استان کرمان شد و خوشبختانه در سال جاری نیز این طرح به عنوان رایگان بودن تمدید دفترچه های بیمه این افراد استمرار دارد و کسانی که دفترچه بیمه سلامت گرفته اند، می توانند برای تمدید آن به ادارات بیمه مراجعه کنند.

جعفری با اشاره به کارکرد بیمه سلامت رایگان در میان مردم بیان کرد: طرح تحقیقاتی در استان کرمان انجام و مشخص شد که قریب به 70 درصد بیمه شدگان سلامت فاقد شغل ثابت، 65 درصد فاقد مسکن ملکی، بیش از 60 درصد آنها دارای مدرک تحصیلی دیپلم به پایین و بیش از 60 درصد آنها در آمد روزانه کمتر از 15 هزار تومان داشتند.

دولت در طرح بیمه سلامت همگانی هدف گیری درستی کرد

وی افزود: اکثر آنها حاشیه نشین شهرها بوده و 25 درصد از این خانواده‌ها، سرپرست خانوار نداشته و اجرای طرح نشان می‌دهد دولت هدف گیری درستی کرد تا دهک‌های پایین جامعه بتوانند از حداقل بیمه پایه مشابه همه ایرانیان برخوردار شوند و این اتفاق افتاد و مصرّ هستیم این خدمت را به این جامعه تداوم بدهیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان اظهارکرد: بسته سوم طرح تحول سلامت، ارتقاء کیفیت هتلینگ در بیمارستان ها بود که خوشبختانه تغییرات فیزیکی در کیفیت اتاق‌های بستری، تخت ها، لوازم و تجهیزات بیمارستانی در یک سال اخیر صورت گرفته تا خدمتی که در بیمارستان ارائه می‌شود به استانداردهای از پیش تعیین شده، نزدیک تر شود.

وی با اشاره به کاهش سهم مردم از هزینه‌ها در هنگام بستری در بسته چهارم طرح تحول سلامت، افزود: گرچه هزینه‌ها و تعرفه های درمانی طی سه مرحله در یک سال گذشته رشد کرده و از نظر ریالی سهم بیمار افزایش یافته، اما به عنوان درصدی از کل پرونده، سهم بیمار در تسویه حساب به میزان سه تا پنج درصد رسیده و قبل از آن سهم بیمار قریب به 40 درصد بود.

جعفری تصریح کرد: در کنار این طرح اتفاق مهمی افتاد و با توجه به اینکه قبل از آن برای تهیه داروهای گران قیمت و تجهیزات مورد نیاز به ویژه لوازم ارتوپدی، بیماران به بیرون از بیمارستان هدایت می شدند، در اجرای این طرح بیمارستان ها متعهد شدند کلیه دارو، آزمایش و لوازم موردنیاز بیمار را در بیمارستان و توسط خود بیمارستان تهیه کنند.

وی بیان کرد: بسته دیگر طرح تحول، تقویت در جهت ماندگاری هر چه بیشتر پزشکان متخصص در مناطق محروم و مقیم شدن آنها در بیمارستان ها بود که دوره یک ساله گذشته از نظر کمّی درصد موفقیت خیلی خوبی در بیمارستان های شهرستان ها ایجاد شده و شاهد هستیم پزشکان متخصص بیشتری در شهرستان ها مشغول طبابت می باشند.

سهم مردم از هزینه هر ویزیت از 20 هزار تومان به 3 هزار تومان به ازای هر ویزیت کاهش پیدا کرد

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان گفت: ارتقاء کیفیت ویزیت سرپایی بیماران از دیگر بسته های طرح سلامت بود که به تدریج در طول یک سال گذشته دو هدف در این راستا به دست آمد. نخست اینکه با تقویت و راه اندازی کلینیک های ویژه دولتی و هدایت پزشکان از مطب شخصی به حضور در این کلینیک ها، باعث شد سهم مردم از هزینه هر ویزیت از 20 هزار تومان به 3 هزار تومان به ازای هر ویزیت کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: نتیجه دیگر این بود که به لحاظ راه اندازی نرم افزارهایی در این درمانگاه ها و مشارکت پزشکان متخصص و فوق تخصص، سعی شده کیفیت ویزیت نیز افزایش یابد.

جعفری در ادامه اظهار کرد: دیدگاه های پیشگیرانه و سلامت محورانه با همت معاونت های بهداشتی دانشگاه ها و بیمه سلامت، وجه غالب کارکرد مشترک ما در استان بوده و در این راستا می توان به طرح های بزرگی مثل غربالگری سرطان پستان، تعدیل مصرف نمک در نانوایی های استان و بررسی پوکی استخوان در زنان و مردان بالای 40 سال اشاره کرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان در پایان بیان کرد: لزوم خرید راهبردی خدمات سلامت به استاند بند ز ماده 38 برنامه پنجم توسعه، لزوم اصلاح سیستم های پرداخت مطالبات درمانی، لزوم مطالعات کاربردی در حوزه بیمه و سلامت استان، تقویت دیدگاه پیشگیرانه و غربالگری بیماری ها، تقویت هر چه بیشتر طرح پزشک خانواده در استان و صیانت از حقوق بیمه شدگان و موسسات درمانی از برنامه های این اداره کل در سال جاری است.

انتهای پیام

کد N923168

وبگردی