آفتاب

مقام سابق پنتاگون: بی‌خبری از مرگ ملا عمر شکستی برای آمریکاست

مقام سابق پنتاگون: بی‌خبری از مرگ ملا عمر شکستی برای آمریکاست

یکی از مقامات ارشد سابق پنتاگون تاکید کرد، آژانس اطلاعات پاکستان از مرگ رهبر سابق طالبان مطلع بوده و اقدامش برای مخفی نگه داشتن این خبر نه تنها شکست همکاری اطلاعاتی واشنگتن اسلام‌آباد، بلکه ضعف اطلاعاتی آمریکا محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری پی تی آی، گزارش شده ملاعمر، رهبر یک چشم طالبان که به مدت 20 سال این جنبش را هدایت کرد، 23 آوریل سال 2013 میلادی در یکی از بیمارستان‌های کراچی مرده است.

اما اطلاعات مربوط به مرگ مشکوک ملاعمر که احتمالا ناشی از بیماری سل بوده، به تازگی در ماه جاری میلادی درز کرد و متعاقبا از سوی طالبان، کاخ سفید و دولت‌های افغانستان و پاکستان تایید شد.

پاکستان که نفوذ چشمگیری بر رهبری طالبان دارد و در آوردن آن‌ها به پای میز مذاکرات صلح با دولت منتخب افغانستان بسیار موثر بوده، طبق معمول با شدت و قاطعیت تمام این مساله را که از مرگ ملاعمر اطلاعی داشته، رد کرده است.

این درحالی است که دیوید سیدنی، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور افغانستان پاکستان بین سال 2009 تا 2013 میلادی که اطلاع خوبی از گروه‌های تروریستی این منطقه و ارتباطات قوی در داخل جامعه اطلاعاتی منطقه و آمریکا دارد، گفت: مطمئنم دست‌کم چند تن در دولت اسلام‌آباد و آژانس‌های اطلاعاتی از مرگ ملاعمر با خبر بودند.

وی افزود: کل مساله مرگ ملاعمر و این حقیقت که این مساله برای مدت طولانی مخفی باقیمانده، منجر به بروز سوالات بسیاری می‌شود. مردم در همه جا از جمله افغانستان، پاکستان و آمریکا می‌پرسند این مساله چطور اتفاق افتاد و چرا. این نوع فریبکاری‌ها نمونه‌ای از تاکتیک‌های اطلاعاتی بسیار حرفه‌ای است. تا آنجا که اطلاع دارم فکر نمی‌کنم در گروه‌های شبه نظامی دیگر چنین داستانی رخ داده باشد؛ اینکه رهبر خود را از دست داده و سپس این مساله را برای مدت‌ها مخفی نگه دارند.

سیدنی که در حال حاضر یکی از اعضای اندیشکده عالی "شورای آتلانتیک" است، گفت: عدم اطلاع از مرگ ملاعمر به مدت دو سال به دو دلیل شکستی برای آژانس اطلاعات آمریکا است. اول آنکه آژانس اطلاعات آمریکا از اینکه در داخل طالبان چه می‌گذرد، اطلاعی ندارد و دوم آنکه از اینکه در داخل پاکستان چه می‌گذرد، نیز بی‌خبر است. آژانس اطلاعات آمریکا سال‌ها است که با آژانس اطلاعاتی پاکستان ارتباط دارد. یکی از مسائلی که مردم برای توجیه همکاری‌ ما با پاکستان استفاده کرده‌اند این است که ما در زمینه‌های متعددی همکاری و تبادل اطلاعاتی خوبی داشتیم. از نظر من این مساله ناکامی و شکست همکاری اطلاعاتی است.

انتهای پیام

کد N923159

وبگردی