آفتاب

اظهارات محسنی‌اژه‌ای در مورد زمین‌خواری در گردنه حیران

اظهارات محسنی‌اژه‌ای در مورد زمین‌خواری در گردنه حیران

سخنگوی قوه قضائیه توضیحاتی را در خصوص زمین‌خواری در گردنه حیران ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در مورد زمین‌خواری در گردنه حیران که سئوال یکی دیگر از خبرنگاران بود، گفت: منطقه‌ای که شما اشاره کردید یک منطقه خوش آب و هواست و منطقه‌ گردشگری هم محسوب می‌شود، البته من خودم ‌آنجا را ندیده‌ام و از آن اطلاع ندارم.

وی ادامه داد: جایی که در این منطقه ویلاسازی می‌شود بیش از 2 هزار هکتار است که از این 2 هزار هکتار بالغ بر 1 هزار هکتارش مربوط به منابع طبیعی است و 1 هزار هکتار دیگر آن جزء مستثنیات است، یعنی در اختیار افراد بوده و مالک دارد.

وی ادامه داد: طرح جامعی به نام طرح هادی را در آنجا پیاده کرده‌اند و بر اساس آن طرح، برخی از افراد که صاحب مستثنیات هستند ساخت و سازهایی را کرده‌اند که با مجوز دهیاری، شورای شهر و... بوده و عده‌ای دیگر هم از بخش زراعی مجوز گرفته‌اند.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: تعداد معدودی یعنی حدود 20 الی 30 نفر، کسانی هستند که از هیچ کجا مجوز اخذ نکرده‌اند. بحث این است که آیا کسانی که جزء مستثنیات هستند، حق ویلاسازی در منطقه دارند؟ زیرا باید نهادهای ذیربط در این زمینه تصمیمات لازم را اخذ کنند، البته پرونده‌هایی در این مورد به قوه قضائیه گزارش شده، هم در استان‌ اردبیل و هم در استان گیلان. از قوه قضائیه و استانداری در حال رسیدگی موضوع و تفکیک زمین‌ها هستند تا بفهمند که کسانی که با مجوز ساخت و ساز را انجام داده‌اند باید چه کار کنند.

سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: یکی از مشکلات ما این است که مراکز مختلف جواز ساخت را می‌دهند. در رسیدگی‌هایی که قوه قضائیه انجام می‌دهد اگر این ساخت و سازها غیرمجاز باشد حتماً برخورد می‌کنیم.

خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که پرونده آقای «ز» کسی که از رانت استفاده کرده رسیدگی شد ولی در مورد پرونده 12 هزار میلیاردی که وی در آن نقش داشت،‌ شما اعلام کردید که متهم بازداشت ولی با قید وثیقه آزاد شد. آخرین وضعیت این پرونده به چه صورت است؟

محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: در مورد پرونده زنوزی که شما به آن اشاره کرده‌اید (بنده اسم وی را می‌آورم به خاطر این‌که بخشی از حکم‌شان قطعی است) باید بگویم که وی دو پرونده داشت. یکی از پرونده‌هایش مربوط به مبلغی بود که به بانک‌ها بدهکار بود و زمانی که بازداشت شد بعضی از اموال را تحویل داد و بعد از دادگاه با بانک‌ها تسویه کرد. در پرونده دیگر وی به حبس و جریمه نقدی محکوم شد که هر دو مجازات‌ها نیز انجام شد.

وی ادامه داد: اما پرونده دیگری هم دارد که در حدود 12 هزار میلیارد است ولی ثابت نشده اما مبلغ قابل توجهی بود. پرونده مفتوح دیگری هم وی غیر از پرونده 12 هزار میلیاردی دارد که به نتیجه نرسیده و بنده نشنیده‌ام که وی بازداشت باشد.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد صحبت آقای میرکاظمی و این‌که مقداری پول اخذ و به حزب اعتدال و توسعه واگذار شده است که مورد سئوال یکی دیگر از خبرنگاران بود، گفت: این موضوع را از خودشان بپرسید که مستنداتش چیست.

ادامه دارد ...

کد N923136

وبگردی