آفتاب

تعیین عدن به عنوان پایتخت موقت یمن

تعیین عدن به عنوان پایتخت موقت یمن

ایسنا نوشت:


وزیر اطلاع رسانی دولت مستعفی یمن از بازگشت قریب‌الوقوع منصور هادی به عدن و احتمال تشکیل کشوری فدرال در چارچوب کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.

نادیه السقاف، وزیر اطلاع رسانی دولت مستعفی یمن در مصاحبه با شبکه ماهواره‌ای "بلقیس" اعلام کرد که به زودی عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن به این کشور بازخواهد گشت.

وی همچنین فاش کرد که قرار است عدن به مدت پنج سال آینده پایتخت یمن انتخاب شود و منصور هادی ظرف چند روز آینده از این شهر دیدن خواهد کرد.

یک منبع آگاه در دولت مستعفی یمن نیز به روزنامه الشرق الاوسط گفت که هنوز دولت مستعفی بیانیه‌ای در این خصوص منتشر نکرده و عدن تا زمان محیا شدن صنعاء و خروج نیروهای انصارالله از این شهر به عنوان پایتخت موقت یمن باقی خواهد ماند.

وزیر اطلاع رسانی یمن علاوه بر این اعلام کرد: اگر چیزی وجود داشته باشد که به یمن برای خروج از این جنگ کمک کند آن پیوستن یمن به شورای همکاری خلیج فارس است.

وی ادامه داد: طرح‌هایی که حاکی از تقسیم یمن است مفید نیست و دولت باید به سمت تشکیل دولتی فدرال پیش برود و امارات و عربستان با گزینه یمنی‌ها یعنی تشکیل دولت فدرال موافق هستند.

این مسئول عضو دولت مستعفی یمن بر لزوم اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص یمن به ویژه قطعنامه 2216 تاکید و اعلام کرد: هر راهکار سیاسی باید با قطعنامه های شورای امنیت همخوانی داشته باشد.

پاسخ دولت مستعفی به پیشنهادات سازمان ملل


از سوی دیگر منابع یمنی اعلام کردند که دولت مستعفی نامه خود به سازمان ملل را که شامل جواب دولت به 10 خواسته اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در سفرش به ریاض است به پایان رسانده و امروز (یکشنبه) یا فردا (دوشنبه) آن را ارائه خواهد کرد.

این منبع عنوان داشت که یکی از مهمترین مسائل مطرح شده در نامه دولت مستعفی یمن به سازمان ملل عقب نشینی نیروهای انصارلله به ویژه از صنعاء، گسترش نفوذ دولت مستعفی به ویژه در صعده، تحویل سلاح‌های انصارالله و نیروهای حامی علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن است.

از سوی دیگر منصور هادی با صدور سه دستور "فرج سالمین البحسنی" را به عنوان رئیس ستاد جنگ منطقه دوم نظامی در شهر" المکلا" در استان حضرموت تعیین کرد.

وی همچنین "خالد سعید بارجاش" را به عنوان رئیس منطقه دوم نظامی ، "عوض سالم الجوعی" را به عنوان فرمانده تیپ 25 مکانیزه وابسته به منطقه دوم نظامی و "علی سالم باراس" به عنوان رئیس عملیات تیپ انتخاب کرد.

طرح دو مرحله‌ای اعراب برای بازسازی یمن

علاوه بر این منابع آگاه از طرح فوری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای اصلا زیرساخت‌ها در یمن خبر دادند.

به گفته این منابع این طرح که در حال حاضر در دست بررسی است شامل دو مرحله است که مرحله اول آن فوری بوده و بر ترمیم زیرساخت‌های اصلی و بازگرداندن خدمات ضروری که در طول جنگ از بین رفته‌اند اتکا دارد. مرحله دوم این طرح نیز طولانی مدت بوده و شامل احیای نقش اقتصادی یمن با اجرای پروژه‌های بزرگ در بخش‌های انرژی، کشاورزی و گردشگری است.

52261

کد N922455

وبگردی