آفتاب

انتخابات زودهنگام ترکیه احتمالا اکتبر برگزار شود

انتخابات زودهنگام ترکیه احتمالا اکتبر برگزار شود

در حالی که مذاکرات حزب حاکم با حزب مردم جمهوری خواه ترکیه برای تشکیل دولت ائتلافی با شکست مواجه شد، این احتمال وجود دارد که پس از برگزاری نشست حزب عدالت و توسعه در سپتامبر، انتخابات زودهنگام در اکتبر 2015 برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، حزب حاکم عدالت و توسعه و احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه اخیرا اعلام کردند که قصد دارند تا نشستی را در سپتامبر و پیش از برگزاری یک انتخابات زودهنگام احتمالی برگزار کنند. داووداوغلو تا 23 اوت 2015 زمان دارد تا یک ائتلاف برای تشکیل دولت بیابد و به پارلمان ترکیه تاکید کرده که نگذارند کار به جایی برسد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای آینده کشور تصمیم بگیرد. اگر تصمیم انتخابات زودهنگام توسط پارلمان گرفته شود تخمین زده می‌شود که حداقل 55 روز زمان لازم است تا تاریخ دقیق برگزاری انتخابات تعیین شود و این انتخابات احتمالا 25 اکتبر برگزار خواهد شد.

داووداوغلو می‌خواهد نفوذ خود را پیش از این انتخابات با تجدید قدرت هیات تصمیم گیری حزب عدالت و توسعه بیشتر کند و این کار را در نشست سپتامبر انجام خواهد داد.

مساله دیگری که قرار است در نشست سپتامبر مطرح شود محدودیت سه دوره‌ای داخل حزبی برای نمایندگان است. 26 عضو موجود حزب عدالت و توسعه در پارلمان و 70 نماینده قبلی حزب در انتظار تصمیم گیری برای حق نامزدی مجدد در انتخابات قریب الوقوع پارلمانی هستند، چون نامشان در جریان انتخابات هفتم ژوئن از فهرست نمایندگان حذف شده بود.

در همین حال، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مرم جمهوری خواه با اعلام نارضایتی خود از رویکرد "جاه طلبانه" حزب عدالت و توسعه گفت: ناکامی در مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی یک شکست در این فرصت تاریخی برای ترکیه است. ما از تصمیم برای برگزاری یک انتخابات زودهنگام حمایت نمی‌کنیم. پارلمان تاکنون یک کمیسیون قانون اساسی تشکیل نداده است.

انتهای پیام

کد N922337

وبگردی