آفتاب

چین: مسأله حقوق بشر نباید روابط پکن و واشنگتن را تحت‌الشعاع قرار دهد

چین: مسأله حقوق بشر نباید روابط پکن و واشنگتن را تحت‌الشعاع قرار دهد

چین و آمریکا نوزدهمین دور از نشست‌های خود برای بررسی مسائل مربوط به حقوق بشر در دو کشور را برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست که در واشنگتن برگزار شد، نمایندگانی از چین و آمریکا حضور داشتند و به تبادل نظر درباره وضعیت حقوق بشر در دو کشور به صورت حرفه‌ای پرداختند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، ابعاد حقوقی و نظری مسائل مربوط به حقوق بشر،‌ همکاری‌های دوجانبه در حوزه حقوق بشر، تعهد به آزادی بیان و آزادی ادیان و همچنین مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی از جمله مسائلی است که در نوزدهمین نشست حقوق بشری چین و آمریکا به آن پرداخته شده است.

دو طرف در این نشست ابراز امیدواری کردند که چنین نشست‌هایی به افزایش درک متقابل واشنگتن و پکن از وضعیت حقوق بشر در آمریکا و چین بیانجامد.

هیأت چینی در این نشست تاکید کرد که هر کشور باید با توجه به واقعیت‌های موجود مسیر خود را در حوزه توسعه حقوق بشر انتخاب کند.

هیات چینی همچنین خاطرنشان کرد که آمریکا و چین باید نگاهی واقع‌بینانه و همه‌جانبه نسبت به مسایل حقوق بشر داشته باشند و اختلاف نظرهای‌شان را در این مورد به طور سازنده حل و فصل کنند.

لی جونهوا، مقام بلندپایه چین اعلام کرد، مسأله حقوق بشر نباید مناسبات چین و آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد. این مقام بلندپایه وزارت امور خارجه چین که ریاست هیأت اعزامی این کشور را به آمریکا برعهده داشت، این اظهارات را در آستانه سفر شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین به آمریکا مطرح کرد.

تام مالینوسکی، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور دموکراسی و حقوق بشر هفته گذشته گفته بود، چین برای تضمین موفقیت آمیز بودن اجلاس شی جینپینگ و باراک اوباما باید پیشینه حقوق بشر را در این کشور بهبود بخشد. مالینوسکی پس از نخستین روز گفت‌وگوها اعلام کرده بود، در واشنگتن احساس نگرانی فزاینده‌ای درباره وضع حقوق بشر در چین وجود دارد.

جونهوا پس از نشست دو روزه چین و آمریکا درباره حقوق بشر در واشنگتن، اظهارات مالینوسکی را که ریاست هیأت آمریکایی را بر عهده داشت، رد کرد.

انتهای پیام

کد N922081

وبگردی