آفتاب

عطوان از راهبردی آمریکایی برای تجزیه کشورهای عربی پرده برداشت

عطوان از راهبردی آمریکایی برای تجزیه کشورهای عربی پرده برداشت

واحدمرکزی خبر نوشت:

سردبیر روزنامه رأی الیوم با اشاره به تحولات منطقه واظهارات اخیر مسئولان آمریکایی مبنی بر ضرورت تجزیه عراق نوشت: این اظهارات یک اشتباه زبانی نیست بلکه انعکاس راهبردی آمریکایی است که از عراق و سوریه آغاز شده و به سرعت در حال پیشروی به سوی کشورهای عربی است وچه بسا دامن عربستان را نیز بگیرد.

عبد الباری عطوان مدیر مسئول روزنامه رای الیوم چاپ لندن در نسخه اینترنتی امروز این روزنامه، در مقاله ای با عنوان «طرح آمریکا برای تجزیه عراق، عربستان، یمن و .......» نوشت: اظهارات ژنرال ریموند اودیرنو رئیس ستاد فرماندهی نیروی زمینی ارتش آمریکا درباره تجزیه عراق، لغزش زبانی نبود بلکه بازتاب راهبردی آمریکایی است که به سرعت در کشورهای عربی در حال تحقق است. این راهبرد از عراق آغاز شده و تا سوریه ادامه یافته است ودر یمن نیز در حال اجراست.. بعید نیست که پس از ایفای نقش خود در سوریه ویمن، به نوعی در قالب طرح بعدی، به زودی به عربستان سعودی نیز منتقل شود.

عطوان افزود: بولنت آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه دو ماه پیش زمانی که پیش بینی کرده بود سوریه به هشت یا نه کشور، ،مصر به دو کشور، عراق به سه کشور، سودان به چهار کشور و لیبی به پنج امارت یا بیشتر تقسیم شود، از همین نقشه سخن گفته بود.اما از ترس خشمگین شدن مسئولان ریاض و برای حفظ ائتلاف مستحکمی که بین دو کشور در حال حاضر برقرار است، به عربستان سعودی اشاره ای نکرد.
در ادامه این مقاله آمده است: مشخص است که آمریکا که حتی در دهه های بیست و سی قرن گذشته با تقسیم مخالف بود و فدرالیته را به عنوان تنها الگوی خود ترجیح می داد، اکنون به سمت سیاست هایی که انگلیس در اوائل قرن گذشته، در پیش گرفت یعنی تقسیم کشورهای عربی به رژیم هایی ضعیف و تشکیل کشورهایی کوچک یا امیرنشین هایی بر روی چاههای نفتی اکتشاف شده در جزیره عربی، تمایل بیشتری پیدا کرده و این سیاست را دنبال می کند.

سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه تصریح کرد: عراق در طول قرن گذشته یک کشور قدرتمند با هویت عربی - اسلامی بود و در این کشور مذاهب و قومیت های مختلف کنار هم زندگی می کردند.. این کشور، در مقابل هر نوع طرح تجزیه و تقسیم ایستادگی کرد اما برخی کشورهای عربی به همراهی غرب وآمریکا با قرار دادن دام کویت بر سر راه عراق وسپس تحریم و محاصره این کشور، علیه آن توطئه و تبانی کردند. این طرف ها، نفت زیادی به بازار سرازیر کردند تا اینکه نفت به قیمت کمتر از ده دلار رسید و پس از آن، اشغال این کشور را آغاز کردند و بذر تجزیه و تقسیم فرقه ای را کاشتند تا امروز که زمان برداشت اقداماتشان فرا رسیده است و به بهانه اینکه گروههای مختلف عراقی توان همزیستی با هم را ندارند، تجزیه عراق را به سه کشور یعنی کردها، شیعیان و اهل سنت طراحی کردند.

در ادامه این مقاله آمه است: مایه تاسف است که جایگزین آمریکا برای نظام صدام حسین رئیس جمهور(معدوم) عراق، جایگزینی فرقه ای با نمادهای مذهبی وحضور مزدورانی بود که سرویس های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس با سوء استفاده از کینه آنها نسبت به نظام سابق بعث، آنها را بسیج کرده بودند و اغلب آنها هم از یک طایفه بودند. پس از‌ آن که نقشه آمریکا در براندازی نظام و تحقق تجزیه ای فرقه ای موفق شد، عذر همه اینها بدون استثنا خواسته شد به طوری که دیگر در «عراق جدید» نقشی برایشان متصور نبود.. به عنوان مثال، اکنون دکتر احمد چلبی، دکتر ایاد علاوی، شریف علی بن حسین، عدنان پاچه چی وحتى نوری المالکی و دیگران که تعداد شان زیاد است، کجا هستند؟
عطوان افزود: در سوریه نیز همین سناریو تکرار شد ونمادها نیز مشابه بلکه کاملا منطبق بر هم هستند و نتیجه آن، ویرانی و از هم پاشیدگی کامل است؛ نه نظام (سوریه) توانسته با تکیه بر سازوکارهای امنیتی، جنگ را به نفع خود فیصله دهد ونه مخالفان توانستند در مدت چهار سال با حمایت های مالی وتسلیحاتی خارجی نظام را ساقط کنند تا جائی که برای هر دو یعنی نظام و مخالفان، جایگزین پیدا شد وآن تشکیلات تندروی اسلامی و برجسته ترین آنها «دولت اسلامی»(گروه تکفیری صهیونیستی داعش)، بود که با بهره برداری از این آشوب واختلال، دولت،تشکیلات و امارت های خود را در خاک سوریه بنا کرد و اکنون به بزرگترین تهدید برای کل منطقه به شمار می رود.
اگر «دولت اسلامی quotation mark (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) را به عنوان یک نمونه در نظر بگیریم، در می یابیم که ائتلاف شصت کشور تحت هدایت آمریکا و بیش از پنج هزار حمله هوایی در کمتر از یک سال بر ضد پایگاها و تجمعات آنها، اثبات کننده میزان قدرت و خطرناک بودن این گروه است به طوری که عملا حکومت خود را تشکیل داده و در ایجاد بستری مردمی آن هم در دوره زمانی کمتر از یک سال، موفق شده است.
سردبیر روزنامه رای الیوم ادامه داد: اودیرنو در پیشنهاد خود برای تجزیه عراق نگفت که داعش در این میان در کنار کشور سنی، شیعی و کردی، چه جایگاهی خواهد داشت؛ داعشی که نیمی از خاک سوریه و عراق را در اشغال خود دارد، اما بعید نیست که به رسیمت شناختن داعش در ضمن نقشه های کشورش قرار داشته باشد، چرا که در گذشته طالبان را در افغانستان به رسمیت شناخته و متحدان خود را در منطقه یعنی پاکستان، عربستان سعودی وامارات مکلف کرده تا آن را به رسمیت بشناسند و سفارتخانه طالبان را در پایتخت های خود دایر کنند.
عطوان افزود: نقشه تقسیم وتجزیه جدید که برخی کشورهای عربی با قدرت در آن دخیل هستند، در سایه وجود عراقی قوی و با هویت یکپارچه عربی، هرگز نمی توانست عملی شود.

اکنون شاهد تلاطمی جدید در عراق هستیم که تبلور آن در قیام و انقلاب جوانان علیه فساد، ظلم و سیاست طرد وبه حاشیه راندن تحقق یافته است.. انقلابی که علیه فرهنگ کسانی است که سوار بر طرح و نقشه آمریکا‌ آمدند و برای تانک های آمریکا راه اشغال را هموارکردند. امیدواریم این انقلاب ادامه پیدا کند و موفق شود و همه فسادها و پلیدیهای دوازده سال گذشته را که با اشغال آمریکا آغاز شده است، از بین ببرد.

4949

کد N922028

وبگردی