آفتاب

زخم‌های عمیق کوبایی‌ها یک شبه التیام نمی‌یابد

زخم‌های عمیق کوبایی‌ها یک شبه التیام نمی‌یابد

"54 سال از زمانی که آخرین بار پرچم آمریکا در حال اهتزاز در محل سفارت آمریکا در شهر هاوانا پایتخت کوبا دیده شد، می‌گذرد، اما واکنشهای گوناگونی که به مراسم روز جمعه بالا بردن پرچم آمریکا در این سفارت صورت گرفت نشان داد که همچنان زخمهای عمیقی از گذشته در کوبا وجود دارد که یک شبه التیام نمی‌یابند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از پایگاه یاهو نیوز، دیوید گومز، مدیر سیاسی گروه فعال "کوبا اکنون" گفت: این روز، روزی تلخ و شیرین بود. این اتفاق، اتفاقی بود که مدتها قبل باید می‌افتاد.

گومز و سازمانش حامی عادی سازی روابط آمریکا و کوبا شامل برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی طولانی مدت آمریکا علیه این کشور کمونیست هستند. اما او می‌داند که همه کوبایی-آمریکایی‌ها به ویژه آنهایی که به عنوان تبعیدی‌های حکومت فیدل کاسترو به آمریکا آمدند این احساس را ندارند.

گومز تاکید کرد: شما در این جا افرادی را می‌بینید که خانواده‌هایشان را و همه آن چیزی را که داشتند ترک کردند. شما نمی‌توانید به مردم بگویید که این تاریخ را فراموش کنند.

گومز در ادامه خاطرنشان کرد: اما در عین حال ما از عدم تعامل نیز بهره‌ای نمی‌بریم.

مرکز تحقیقات پیو آمریکا در گزارش ماه دسامبر خود که بعد از رونمایی از سیاست جدید دولت اوباما در قبال کوبا منتشر کرد نشان داد که مخالفت جامعه کوبایی-آمریکایی‌ها با پایان دادن به تحریم‌ها بر اساس نسلهای مختلف تفاوت می‌کند. همچنان که درصد کوبایی – آمریکایی‌هایی که بعد از سال 1990 وارد آمریکا شدند رشد پیدا کرده (تا سال 2013 این میزان به 56 درصد از جمعیت مهاجران کوبایی رسید) در عین حال درصد کسانی که خواهان پایان دادن به تحریمها هستند نیز رشد داشته است.

دانشگاه بین‌المللی فلوریدا در مطالعه‌ای در سال 2014 دریافت که 68 درصد کوبایی‌هایی که در میامی آمریکا زندگی می‌کنند و 80 درصد از کوبایی‌های جدید الورود حامی از سرگیری روابط کوبا-آمریکا هستند.

با این حال این تمایل اکثریت کوبایی‌ها به نزدیک شدن مجدد آمریکا به کوبا دقیقا مورد نظر چهره‌های سرشناس‌تر این جامعه نیست. روز جمعه ایلیانا روس-لتینن، نماینده جمهورخواه مجلس نمایندگان آمریکا که زاده کوبا بوده و نخستین کوبایی-آمریکایی وارد شده به کنگره آمریکا است در اظهاراتی در توییتر و شبکه سی ان ان به سفارت آمریکا در کوبا اعتراض کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی در شهر هاوانا گفت: زمان آن رسیده که ما در مسیری امیدوارکننده‌تر حرکت کنیم. اما مارکو روبیو، کاندیدای ارشد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه در سخنرانی در موسسه ابتکار عمل سیاست خارجی در شهر نیویورک به شدت به رویکرد کاخ سفید در قبال کوبا حمله کرد و گفت این رویکرد در کنار فشار اوباما برای تخفیف تحریمها علیه ایران نشان دهنده تلاقی همه طرحهای اقتصادی، اخلاقی و راهبردی مخدوشی است که پیش برنده سیاست خارجی دولت اوباما بوده‌اند و حاکی از بسیاری از بحرانهایی هستند که او در سراسر جهان موجب وخیم ترشدنشان شده است.

این کاندیدای جمهوریخواه پیش از این سخنرانی در توییتر گفت: اوباما به رژیم کاسترو به دلیل تاکتیکهای سرکوبگرانه‌اش و مخالفت مداوم و سرسختانه‌اش با منافع آمریکا جایزه داد.

گزارش‌های اخیر سازمان عفو بین‌الملل تایید کرده‌اند قوانین سرکوبگرانه‌ای که بیش از یک میلیون نفر را از در زمان حکومت فیدل کاسترو از کوبا فراری دادند همچنان امروز نیز برای محدود کردن آزادی بیان و مجازات مخالفان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما این سازمان غیر دولتی تاکید می‌کند اگر آمریکا می‌خواهد این وضعیت را تغییر دهد برداشتن تحریمها یک گام اول خوب است.

انتهای پیام

کد N921986

وبگردی