آفتاب

"تاسف عمیق" امپراطور ژاپن در سالگرد جنگ دوم جهانی/ واکنش‌ها به اظهارات شینزو آبه

"تاسف عمیق" امپراطور ژاپن در سالگرد جنگ دوم جهانی/ واکنش‌ها به اظهارات شینزو آبه

امپراطور ژاپن امروز (شنبه) در مراسم هفتادمین سالگرد پایان جنگ دوم جهانی تاسف عمیق خود را از این جنگ ابراز داشت؛ این تاسف از نظر بسیاری سرزنشی هوشمندانه از اظهارات نخست‌وزیر این کشور در این مراسم بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در مراسم هفتادمین سالگرد پایان جنگ دوم جهانی، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اندوه بی‌پایان خود را از این جنگ ابراز داشت اما گفت نسل‌های بعدی نباید به خاطر اشتباهات گذشتگان عذرخواهی کنند.

آکیهیتو، 81 ساله امپراطور ژاپن در جریان مراسم هفتادمین سالگرد جنگ جهانی دوم و اعلام پذیرش شکست ژاپن توسط هیروهیتو، پدرش گفت: من با نگاهی به گذشته و احساس تاسف شدید از جنگ، امیدوارم که تخریب و نابودی جنگ هرگز بار دیگر تکرار نشود. من به تمامی کسانی که جان خود را در جنگ از دست دادند، ادای احترام می‌کنم و برای صلح و تداوم توسعه کشور دعا می‌کنم.

میراث جنگ دوم جهانی همچنان بر روابط میان چین و کره‌جنوبی با ژاپن سایه افکنده چون کره‌جنوبی و چین در دوران جنگ تحت اشغال توکیو بودند تا اینکه ژاپن در 1945 شکست خورد.

آکیهیتو اغلب تاکید دارد که نباید رنج‌های جنگ را فراموش کرد اما باید برای سازش با کشورهای آسیایی تلاش کرد. صحبت‌های وی در زمانی مورد توجه بیشتر قرار گرفته که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نسبت به گذشته کشورش در جنگ دوم جهانی ابراز پشیمانی نکرده و دنبال عذرخواهی مجدد نیست.

امپراطور 81 ساله ژاپن در گذشته هم ابراز تاسف کرده بود اما نه در مراسم رسمی. براساس قانون اساسی ژاپن، امپراطوری این کشور نقش سیاسی ندارد.

امپراطور ژاپن

امروز (شنبه)، نخست‌وزیر ژاپن به معبد یاسوکونی پول نقد هدیه داد اما به معبد نرفت؛ این بنای یادبود قربانیان جنگ از دید چین و کره‌جنوبی نمادی از نظامی‌گری دوران جنگ توکیو است.

اظهارات نخست‌وزیر ژاپن منتقدان را بر آن داشت تا از وی به عنوان یک "تغییرگرا" که می‌خواهد فصول تاریک گذشته جنگ‌طلبانه ژاپن را نادیده بگیرد، یاد کنند.

آمریکا به عنوان نزدیک‌ترین متحد توکیو تعهدات آبه را برای عذرخواهی‌هایش در گذشته مورد استقبال قرار داد و برنامه‌های نخست‌وزیر ژاپن را برای ایفای نقش امنیتی بیشتر در آسیا و با توجه به فعالیت‌های روبه رشد چین در منطقه تایید کرد اما همچنین خواستار کاستن از تنش‌های مربوط به گذشته با کشورهای همسایه شد.

شینزو آبه همچنین گفت که ژاپن نباید هرگز این مساله را فراموش کند که شرافت و انسانیت یک زن در صحنه نبرد به شدت جریحه‌دار شده است. آبه اما به صورت مستقیم به برده‌های جنسی که زنان و دختران کره‌جنوبی و چینی بودند، اشاره نکرد.

صحبت‌های نخست‌وزیر ژاپن در مراسم هفتادمین سالگرد جنگ دوم جهانی در روز جمعه با واکنش‌هایی از سراسر جهان مواجه شد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما ابراز ندامت عمیق آبه را برای رخدادهایی که در طول جنگ اتفاق افتاد و همچنین تعهداتش برای حمایت و تایید اظهارات گذشته دولت توکیو درباره رخدادهای تاریخی، مورد استقبال قرار می‌دهیم. برای 70 سال ژاپن به تعهداتش در برقراری صلح، دموکراسی و اجرای قانون پایبند بوده است. این سوابق می‌تواند مدعی برای تمام کشورهای جهان باشد.

پارک گئون های، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز گفت: اظهارات نخست‌وزیر ژاپن در این مراسم بسیار ارزشمند است. تاریخ را نمی‌توان کتمان کرد و با شهادت بازماندگان جنگ این تاریخ زنده می‌ماند. ما به این مساله اشاره می‌کنیم که اظهارات دولت‌های قبلی ژاپن درباره جنگ دوم جهانی همچنان پابرجاست و دولت کنونی توکیو نیز باید از آنها حمایت کند. چون باعث ایجاد اعتماد میان کشورهای همسایه و جامعه بین‌الملل می‌شود. ما به دولت توکیو تاکید می‌کنیم تا مشکلات مربوط به زنان برده در جنگ دوم جهانی را حل و فصل کند.

در همین حال تونی ابوت، نخست‌وزیر ژاپن نیز به اظهارات شینزو آبه واکنش نشان داد و گفت: این اظهارات موید رنجی است که استرالیا و سایر کشورها در جنگ دوم جهانی متحمل شدند. استرالیا قربانیانی را که در این جنگ داده فراموش نمی‌کند. عذرخواهی آبه در اظهارات قبلی‌اش نشان می‌دهد که ما به پیشرفت دست پیدا کرده‌ایم. صحبت‌هایش کشورهای منطقه را در پذیرش تعهدات ژاپن برای داشتن رابطه‌ای بهتر و تقویت دولتی‌ها با کشورهای همسایه آسان می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز گفت: تجاوز صورت گرفته علیه چین به واسطه نظامی‌گری ژاپن صورت گرفت، نتایج و تاثیرات ناگفتنی بر مردم چین و سایر کشورهای آسیایی بر جای گذاشت. امروز، همزمان با مراسم هفتادمین سالگرد پایان جنگ دوم جهانی، ژاپن باید اظهارات واضحی را درباره ماهیت نظامی‌گری و تهاجم خود و مسوولیت‌پذیری درباره این روند بیان کند و از قربانیان این جنگ عذرخواهی کند و به جای طفره رفتن درباره مسائل بسیار مهم درباره تهاجم‌های نظامی‌گرایانه‌اش پاسخ واضحی دهد.

انتهای پیام

کد N921922

وبگردی