آفتاب

سناتور منندز تصمیمش را درباره توافق هسته‌ای اعلام می‌کند

سناتور منندز تصمیمش را درباره توافق هسته‌ای اعلام می‌کند

دفتر سناتور رابرت منندز اعلام کرد: وی هفته جاری موضع خود را در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مشخص خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه سی.ان.ان، دفتر رابرت منندز یکی از اعضای پیشین کمیته روابط خارجی سنا که یک دموکرات برجسته محسوب می‌شود روز جمعه اعلام کرد وی به‌زودی مخالفت یا موافقت خود با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را که اواسط ماه ژوییه در وین حاصل شد مشخص خواهد کرد.

منندز از منتقدان سرسخت توافق و مذاکرات هسته‌ای دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا با ایران است. از این رو انتظار می‌رود یکی دیگر از دموکرات‌هایی باشد که می‌گویند علیه این توافق رای خواهند داد.

بر اساس این گزارش، کنگره آمریکا قرار است در ماه سپتامبر پس از یک مهلت 90 روزه برای بررسی توافق هسته‌ای درباره آن رای گیری کند.

چاک شومر، سناتور با نفوذ دموکرات نیز پیش از این به طور رسمی اعلام کرد با توافق هسته‌ای مخالف است. وی تنها دموکراتی است که تاکنون علیه این توافق اعلام مخالفت کرده است.

رییس‌جمهور اوباما تهدید کرده است در صورت مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای آن را وتو خواهد کرد که در این صورت قانونگذاران برای خنثی کردن وتوی رییس‌جمهور به دو سوم آراء نیاز خواهند داشت.

به گزارش سی.ان.ان اگر تمام جمهوری‌خواهان به توافق هسته‌ای رای منفی بدهند، برای مقابله با وتوی اوباما به رای 13 دموکرات در مجلس سنا نیاز دارند. این در حالی است که تاکنون 19 سناتور دموکرات و دو سناتور مستقل حمایت خود را از توافق اعلام کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به مخالفت سناتور چاک شومر گفت که اگر چه در دموکراسی افراد آزاد هستند واضح است که با قضاوت وی مخالفیم.

مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر به طور مکرر هشدار داده‌اند که رد توافق هسته‌ای از سوی آمریکا و کناره گیری یک جانبه آن‌ها از این توافق موجب انزوای این کشور و آسیب به اعتبار آمریکا در عرصه بین‌الملل خواهد شد به علاوه این که به دلار و اقتصاد آمریکا لطمه وارد خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N921904

وبگردی